مراسم غبار روبی و تطهیر مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

دبیر کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: شهدا از جان خود گذشتند تا چراغ راه ما باشند و به یاد آنها بودن و زنده نگه داشتن راه و هدف آنها و حضور و غبار روبی از مزار آنها کمارین کاری است که می توان برای شهدا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم غبار روبی و تطهیر مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بعدازظهر روز گذشته برگزار شد. احسان نوربخش دبیر کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در این باره به ایسکانیوز گفت: این مراسم به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان جوانان برگزار شد.

وی ادامه داد: در جریان این مراسم 10 نفر از اعضا به نمایندگی کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بر مزار شهدای گمنام این واحد حاضر شده و با گل و عطر و گلاب غبار را از قبور قهرمانان زدودند.

نوربخش درباره تاسیس این سازمان گفت: سازمان جوانان بنا به درخواست مردم در آبان ماه سال ۱۳۲۶ تأسیس شد .به منظور گسترش فعالیت های جوانان عضو جمعیت، مرکزی با عنوان خانه جوانان در سال ۱۳۴۸ به عنوان مکمل فعالیت جمعیت در ارتباط با جوانان و زیر نظر سازمان جوانان شیر و خورشید سابق تأسیس شد.

سازمانی با قدمتی 70 ساله

دبیر کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به تاسیس سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ در آبان ماه سال ۱۳۲۶ بنا به درخواست جمعیت وقت و تصویب اساسنامه آن با همکاری وزارت فرهنگ و هنر (آموزش و پرورش) تأسیس شد گفت: اساسنامه در خصوص نحوه جذب و به کارگیری این بخش فعال از جوانان این مهم موجب صلاح و تغییر اساسنامه در سال های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ شد و به دنبال تجدید نظر در اساسنامه و به منظور گسترش فعالیت های جوانان عضو جمعیت، مرکزی با عنوان خانه جوانان در سال ۱۳۴۸ به عنوان مکمل فعالیت جمعیت در ارتباط با جوانان و زیر نظر سازمان جوانان شیر و خورشید سابق تأسیس شد.

به گفته نوربخش اولین خانه جوانان در خرمشهر شروع به فعالیت کرد و تعداد این خانه ها در سال ۱۳۵۱ به ۱۰ واحد، در سال ۱۳۵۳ به ۱۳ واحد و در سال ۱۳۵۷ به ۲۰ واحد افزایش یافت که شامل شهرهای شامل شهرهای خرمشهر، آبادان، کرمانشاه، قم، همدان، مهاباد، شمیران،میانه، مراغه، رشت، تبریز، ارومیه، مرند، شبستر، بابل، ساری، بجنورد، سمنان، شاهرود و بوشهر بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خانه های جوانان هلال احمر با وظایف مشخص و تهیه دستور العمل اجرایی که در تاریخ 2 مرداد ماه 1360 به امضاء سرپرست جمعیت وقت هلال احمر و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در جمعیت رسیده بود به کار خود ادامه دادند. در فروردین سال 1361 بنا به تصویب هیأت اجرایی جمعیت، خانه های جوانان به مراکز پرورش اسلامی تغییر نام یافت و از خرداد ماه سال 1361 بناب بر مصوبه دیگری از هیأت اجرایی جمعیت، مراکز پرورش اسلامی به سصورت مستقل تحت عنوان سرپرستی مراکز پرورش اسلامی جوانان هلال احمر به عنوان زیرکجموعه ای از معاونت خدمات اجتماعی به کار خود ادامه دادند.

در سال 1373 با تصویب هیأت اجرایی سرپرستی اداره کل مراکز پرورش اسلامی جوانان از معاونت خدمات اجتماعی جدا شد و مستقلاً به سطح معاونت با عنوان معاونت فرهنگی ارتقاء یافت.

در سال 1378 با تغییر تشکیلات جمعیت، معاونت فرهنگی و سازمان جوانان درهم ادغام شد و تحت عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به فعالیت پرداخت. لازم به تذکر است که هر چند عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر حفظ شده است ولی در تشکیلات جدید اعضا صرفاً منحصر به دانش آموزان نیستند و نوع تشکیلات و فعالیت ها نیز تغییر کرده است.

شهدا از جان خود گذشتند تا چراغ راه ما باشند

دبیر کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان درباره افزود: این افراد از جان خود گذشتند تا چراغی در راه دین باشند و مسیر رستگاری را همواره روشن نگاه دارند. آن ها در راه دفاع از میهن و کشورشان از زندگی خود گذشتند تا ما فرصتی برای زندگی داشته باشیم.

او تاکید کرد: امروز وظیفه ما انتقال تفکرات و ارزش های آنان به نسل های آینده است و شهدا با ایثارگری ها و جانفشانی های خود چنان حماسه ای خلق کردند که انسان را متحیر می کند که امید است با انجام وظایف و تکالیف قانونی خود در محضر شهدا شرمنده نشویم و با پیروی از شهدا در کلیه امور موفق و سربلند شویم .

وی درباره فعالیت های سازمان جوانان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: اعضای سازمان جوانان هلال احمر از افراد فعالی هستند و در حال حاضر تعداد اعضای این سازمان در دانشگاه آزاد اسلامی به 250 نفر می رسد و سازمان برنامه هایی برای جذب بیشتر جوانان در نظر گرفته است.

700/701

کد خبر: 704622

وب گردی

وب گردی