آیت الله غرویان:  رفسنجانی اسوه صبر و بردباری است

آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه، درباره جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در نظام جمهوری اسلامی ایران یادداشتی در اختیار آرمان گذاشت،

به گزارش ایسکانیوز،استاد حوزه و دانشگاه یادداشتی در خصوص جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمهوری اسلامی نوشت: نخست، رابطه دیرینه و رفاقت بسیار صمیمی او با مقام معظم رهبری است که از گذشته دور برقرار بوده است. هر دو بزرگوار در محضر حضرت امام(ره) بوده و از بنیانگذار انقلاب اسلامی تلمذ کرده‌اند. هردو سابقه طولانی مبارزه انقلابی با رژیم شاه را در پرونده داشته و سال‌ها در زندان بوده‌اند. این وجوه مشترک رابطه صمیمی و رفاقت دیرینه‌ای بین این دو بزرگوار برقرارکرده است. باید توجه داشت که یکی از سرمایه‌های انقلاب، همین رفاقت و دوستی است.

نکته دوم صبر و بردباری به عنوان ویژگی آیت ا... هاشمی است. چندی پیش یکی از فضلا در جمعی عنوان کرد که ما حضرت ایوب را نماد صبر می دانیم اما در زمان حال، آیت الله هاشمی رفسنجانی اسوه صبر و بردباری است. این ویژگی‌ها از جهات مختلف سیاسی، اجتماعی و بالاتر از اینها از جهت اخلاقی، معنوی و عرفانی به آیت الله هاشمی جایگاه بسیار ممتازی بخشیده است و باید اذعان داشت صبر و تحمل ایشان منحصر به فرد است.

یکی از ویژگی های مشهود آیت الله هاشمی،«به روز بودن» او است. آقای هاشمی اسلام‌شناس و قرآن پژوهی به روز و مطابق با مقتضیات زمان است. اجتهاد ایشان در مسائل اسلامی بر اساس مقتضیات زمان و مکان است. این ویژگی بارز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عالم به زمان بودن اوست که بر همین اساس، بحران‌ها و مشکلات را بر اساس بینش به روز و مطابق با شرایط زمان و مکان حل و فصل می‌کند.

این ۳ ویژگی از مهمترین خصوصیات آیت الله هاشمی رفسنجانی است که سبب محبوبیت گسترده ایشان در بین اقشار مختلف و جناح های سیاسی و غیر سیاسی شده است. نمود و ظهور این مسأله را می توان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال گذشته به خوبی لمس کرد که ایشان با بالاترین رأی ممکن به عنوان نفر اول به مجلس خبرگان راه یافت. آیت‌الله هاشمی از شخصیت‌های فراجناحی است و از مقبولیت قابل ملاحظه‌ای در تمام جریانات سیاسی کشور برخوردار است که این مسأله به وی شخصیتی وجیه المله داده است. بی تردید آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سمبل و نماد عقلانیت، تدبیر و اعتدال است. مبنای فکری آیت‌الله هاشمی، همراهی و همدلی با مردم و تفکر وی خدمت به مردم، نظام و اسلام است و در این راه دست از تلاش بر نخواهد داشت. هجمه‌ها و حملاتی که به آیت الله هاشمی می شود دلیلی جز بی‌اخلاقی، بی‌تقوایی و عدم برخورداری از فرهنگ و اخلاق دینی نیست. کسانی که این اقدامات را انجام می دهند، فقط گرفتار بی‌تقوایی، هوای نفس و عدم معنویت هستند. آنچه در دستورات دینی آمده احترام گذاشتن به بزرگان است. آیت ا... هاشمی یک سرمایه ملی است که باید با ادب و احترام این سرمایه ملی را برای نظام حفظ کنیم.

302/300

کد خبر: 704645

وب گردی

وب گردی