حسین زاده: استفساریه قانون انتخابات برای کاهش اختیارات شورای نگهبان نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات برای ساماندهی محدوده زمانی مدیریت های انتخاباتی بوده و این موضوع برای کاهش اختیارات شورای نگهبان نیست.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالکریم حسین زاده، با اشاره به روند بررسی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات در مجلس، گفت: به نظر من در کل نظر نمایندگان مجلس در این رابطه مطلوب است، اما باید در این رابطه دقت و برنامه ریزی صورت گیرد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه طراحان و حامیان طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات به دنبال محدود کردن اختیارات شورای نگهبان نبودند، افزود: هدف نمایندگان از مطرح کردن این طرح شفاف سازی مسائل پیرامون انتخابات بود، نه اینکه بخواهند حوزه اختیارات شورای نگهبان را کاهش دهند.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون انتخابات برای ساماندهی محدوده زمانی مدیریت های انتخاباتی است، از طرف دیگر این طرح استفساریه با هدف کاهش و مقابله با تبلیغات سوء و هجمه دشمنان تدوین شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: به نظر من برای تعیین تکلیف آینده طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات، باید طراحان و تدوین کنندگان جلسه مشترکی را برگزار کنند، تا در این حوزه تصمیم واحدی اتخاذ شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خانه ملت با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مغایرت طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات با سیاست های کلی انتخابات، گفت: من مغایرتی را در این حوزه مشاهده نکردم، حال در صورتی هم که چنین مسئله وجود داشته باشد، باید در کمیته طراحان، این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که طرح استفساریه مذکور بعد از تصویب در مجلس و ارسال به شورا با مخالفت اعضای شورا از حیث مغایرت مفاد آن یعنی محدود سازی بازه نظارت شورا به زمانی معین مغایر با اصل 99 قانون اساسی اعلام شد. شورای نگهبان بعد از بررسی این طرح در جلسه مورخ 17/6/1395 اینگونه اظهار می‌دارد: «محدود کردن حق اظهارنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مغایر اصل 99 قانون اساسی‌ و نظریه تفسیری آن شناخته شد. همچنین استفساریه مذکور از این جهت که ظاهراً سلامت رأی را مفروغ‌عنه فرض نموده و مرجع تشخیص این امر را تعیین نکرده است، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.»

300/302

کد خبر: 704674

وب گردی

وب گردی