عطاری های قدیمی باید شناسنامه دار شوند/ باید از ورود افراد سودجو و متقلب به حوزه طب سنتی جلوگیری کرد

وزیر بهداشت گفت: معتقدم طب سنتی اصیل ایران با نفس و نیتی که حکما داشتند ، طبی اثر بخش، ارزان، شفابخش و با کم ترین ضرر است.

به گزارش ایسکانیوز، وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از باغ موزه طب سنتی با بیان این که ما دویست سال است که طب سنتی را به فراموشی سپرده ایم ، گفت: من تمام دوران طفولیت را در عطاری گذراندم و بسیاری از این گیاهان را می شناسم و مفرح ترین بخش بازدید از این موزه همان بخشی بود که من را یاد گذشته های دور انداخت.

دکتر هاشمی گفت: ما سالهاست که طب سنتی آکادمیک، دانشکده و دفتر طب سنتی داریم و در این سال ها اگر به جای پرداختن به حاشیه ها، در هر شهرستان شبیه به این موزه تاسیس می شد تا جوانان و دانش آموزان بیایند و میراث ملی ما را ببینند گام بزرگی در معرفی طب سنتی برداشته بودیم.

دکتر هاشمی عنوان کرد: در دوره های مختلف در حق طب سنتی کم لطفی شده است و حدود ۲۰۰ سال است که طب سنتی را به فراموشی سپرده ایم.

وی با اشاره به معرفی طب مدرن به عنوان تنها طب رسمی در سال ۱۹۱۵ آن را به عنوان آخرین چوب بر پیکره طب سنتی دانست و افزود: به نظر می رسد که پیرامون طب سنتی کار زیادی می توان انجام داد، من به رغم تمام مشکلاتی که در این مسیر بود و فضاهایی که به ناحق ایجاد شد، تلاش زیادی را انجام دادم، چون به اثربخش بودن این طب باور داشته و دارم.

وی گفت: البته نفس حق حکما نیز در این راه موهبتی است که اجازه نمی دهد این حرفه را منبعی برای تقلب و شیادی کنند. اگر چه متاسفانه در حال حاضر این مشکلات در طب سنتی وارد شده و از دلایل اصلی آن کم توجهی مسئولین و تعصب برخی افراد نسبت به طب مدرن بوده است.

او گفت: فضایی که همکاران در طب مدرن در مورد طب سنتی ایجاد کرده اند و همچنین موضع گیری فعالان طب سنتی در مورد طب مدرن از دیگر آفت های این حوزه هستند.
دکتر هاشمی گفت: طب سنتی یک طب ارزان و در دسترس است و مردم آن را باور دارند و از آن سود برده اند؛ همچنین در روایات از سیره معصومین هم مشخص است که این طب از پشتوانه دینی برخوردار است اما در عین حال باید پیرایه های بسته شده به آن و تقلب هایی که در آن صورت گرفته را از آن زدود.

وزیر بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از تقلب های وارد شده در طب سنتی عنوان کرد: اگر سری به پزشکی قانونی بزنید از فجایعی که به اسم طب سنتی انجام میشود مطلع خواهید شد که نظارتی هم بر آن نیست.

وی تاکید کرد: طلایه داران طب سنتی باید واقع بینانه تر برخورد کنند، این که ما انتظار داشته باشیم همه اول پزشکی بخوانند و بعد دوره سه ساله طب سنتی را طی کنند، ده سال خواهد گذشت و ۳۰۰ نفر هم تربیت نخواهند شد. در حالی که جمعیت عظیمی از این خدمات استفاده می کنند و جمعیت زیادی نیز آن را تولید و توزیع می کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید یک مدل حد واسط را با دوره های کوتاه مدت تشکیل دهیم و کسانی را که در این حرفه فعال هستند با ارتقاء دانش وارد بازار ارائه خدمات کنیم در عین حال به افراد معدودی نیز که سال های سال در این حرفه بوده اند و صاحب سبک و مورد اعتماد مردم هستند مجوز بدهیم تا از این وضعیت بی شناسنامه دار درآیند.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم عطاری های قدیمی شناسنامه دار شوند، تاکید کرد باید از ورود افراد سودجو و متقلب به این حرفه جلوگیری کرد و اگر این وضعیت اصلاح نشود متاسفانه دود این لجاجت و تقابل به چشم مردم خواهد رفت.

دکتر هاشمی افزود: طب سنتی و داروهای آن ثروتی هستند که منابع آن در کشور وجود دارد ولی از کشور خارج شده و بعد از فرآوری به چند ده برابر قیمت دوباره وارد کشور می شود، در حالیکه اگر این فناوری در داخل کشور ایجاد شود ما را از واردات برخی مواد اولیه بی نیاز می کند.

وزیر بهداشت در پایان گفت: می توانیم سلامتکده ها و موزه های طب سنتی را در هر ده قطب پزشکی کشور ایجاد کنیم تا همه و به خصوص گردشگران خارجی به ارزش های این منطقه و میراث نیاکان ما بیشتر پی ببرند.

700/701

کد خبر: 704713

وب گردی

وب گردی