لزوم صادرات زعفران و پسته از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی

جمهوری اسلامی ایران طی سال های متمادی همواره در بخش صادرات دو کالای زعفران و پسته در بازار جهانی صاحب رتبه و درجه بوده است اما معتقدیم رویه فعلی صادرات زعفران و حتی پسته با توجه به اینکه استانداردهای لازم و جهانی در آن رعایت نمی شود به صلاح نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حجم قابل توجهی زعفران در کشور به نقاط مختلف جهان صادر می شود تاکید کرد: بنده بر این باورم که ایجاد بورس کالا برای محصولات خامی از جمله زعفران و پسته که انحصار تولید آن در اختیار ایران است می تواند در جهت حمایت از تولیدکنندگان این محصولات تاثیر به سزایی داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ارزش مادی صادرات محصولاتی همچون زعفران بسیار بالا است خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان زعفران در کشورمان به خوبی می دانند که این کالا وقتی در عرصه صادرات قرار می گیرد سود بسیاری را برابر میلیاردها دلار نصیب آنها و کشور خواهد کرد از این رو انتظار می رود که با دقت و هوشیاری لازم استاندارد لازم را در این راستا عملیاتی کنند تا از بازارهای جهانی عقب نمانیم.

پورابراهیمی تاکید کرد: بنابراطلاعاتی که بنده در اختیار دارم اقدامات اولیه برای حضور زعفران به عنوان یک کالای استراتژیک در بورس فراهم شده است.

وی افزود: حضور زعفران در بورس کالا به عنوان یک محصول گران قیمت سبب خواهد شد تا شرایط برای استاندارد سازی در این کالا به مانند معیارهای بین المللی فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انتظار می رود در شرایط فعلی که دولت رویه ای برای حضور زعفران به عنوان یک کالای منحصر به ایران در بورس فراهم کرده است عرضه کنندگان و تولیدکنندگان این کالا همکاری های لازم را در این راستا با دولت انجام دهند تا بتوانند نسبت به حفظ رتبه و درجه ایران در بازار جهانی نسبت به تولید زعفران اقدامات لازم را انجام دهند.

101/401

کد خبر: 704729

وب گردی

وب گردی