رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: مجوز راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به زودی صادر می‌شود

رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی از تصویب مجوز راه‌اندازی صندوق پژوهش وفناوری دانشگاه آزاد اسلامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: 2759 شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند که از سوی آن‌ها تاکنون 2716 طرح به صندوق ارائه شده است. از این تعداد هم 2241 طرح تعیین تکلیف شد‌ه‌اند و 530 طرح هم در دست ارزیابی است.

سلطانی گفت: ما سعی می‌کنیم هر روز آمار شفاف اعلام کنیم و امیدواریم دستگاه‌های دیگر هم به شعار شفافیت و صداقت رسانه‌ها پاسخ دهند.

او افزود: از طرح‌های تعیین تکلیف‌شده 1428 طرح مصوب شده است که برای آن‌ها 856 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و 200میلیارد تومان هم برای دفاتر کار شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم. همچنین برای صندوق‌های پژوهش و فناوری هم 75میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مجموع هزینه‌های این صندوق را برای این موارد حدود 1700میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در دولت قبل 75 میلیارد تومان و در این دولت تاکنون 1300 میلیارد تومان به این صندوق داده شده است و قرار است در صورت کسری، دولت از بخش‌های دیگر به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دهد.

به گفته سلطانی جایگزینی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به جای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان فقط برای شرکت‌های کوچک جواب‌گو است و شرکت‌های بزرگ حتما باید از تسهیلات استفاده کنند.

او گفت: ما از همه دانشگاهیان دعوت کرده‌ایم تا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر راه‌اندازی کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بازار محصولات بومی را ضعیف دانست و افزود: باید تلاش کنیم تا بازار هم نگاهش به محصولات داخلی بیفتد. صندوق برای تقویت بازار شرایطی در نظر گرفته است که اگر خریدار از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید کند، وام 9درصد به آن تعلق می‌گیرد. فرهنگ‌سازی و ارتقای کیفیت محصولات داخلی و تضمین آن، مشکل بازار داخل را حل می‌کند.

سلطانی در پایان گفت: همکاری ما با دانشگاه‌ها بیشتر در چارچوب صندوق‌های پژوهش و فناوری است. ما تاکنون 8 مجوز برای راه‌اندازی این صندوق‌ها صادر کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال به 18 مورد برسد. دانشگاه آزاد اسلامی هم تقاضای مجوز صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه را داشته است که در مرحله اصلاحات نهایی است و در آینده نزدیک مصوب می‌شود.

200

منبع: آنا

کد خبر: 704779

وب گردی

وب گردی