سرطان خودرو نفس ‌شهرها را گرفت

ابر سیاه گازهای آلاینده بر هوای تهران سایه انداخته و شاخص هوا را با عدد ۱۵۴ برای همه ناسالم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از همشهری، هوای 8 کلانشهر کشور نیز یا به شرایط ناسالم برای همه رسیده یا در آستانه بحران است. بارها گفته شده که خودروها، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها باعث80درصد آلودگی هوا هستند. عدم خروج وسایل‌ نقلیه فرسوده و کاربراتوری و تزلزل در اجرای طرح کاهش از یک‌سو و ورود روزانه حدود هزار دستگاه خودروی جدید به خیابان‌های تهران از سوی دیگر مزید بر علت شده تا هوا برای آلاینده‌ها آغوش خود را همچنان بگشاید.

نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم دیروز با اعلام اینکه در 45روز نخست پاییز آمار مردودی‌های خودروها در تست آلایندگی از 7درصد به 18درصد ارتقا پیدا کرده است، گفت: سهم نظارتی معاینه فنی هم‌اکنون 50درصد خودروها را در برمی‌گیرد و این درحالی است که باید این میزان را به 80درصد ارتقا دهیم تا خودروهای آلاینده درشهر تردد نکنند.این در حالی است که هم‌اکنون حدود 250 هزار دستگاه خودرو بدون اخذ معاینه فنی در تهران تردد می‌کنند و تقریباحدود 400هزار ‌دستگاه خودروی کاربراتوری در خیابان‌های پایتخت جولان می‌دهند.

نتیجه این امر این است که میزان انباشت ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون و دیگر گازهای آلوده‌کننده هوا، دیروز در پنجمین روز متوالی به ۱۰هزار تن رسید تا آلوده‌ترین روز سال در تهران رقم بخورد. امروز هم هوا تا قبل از وزش باد آلوده خواهد بود تا ششمین روز متوالی آلودگی هوا رقم بخورد.

در کلانشهرها نیز هوا برای همه ناسالم بود. وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره هوای پایتخت به همشهری گفت: براساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با تداوم شرایط جوی پایدار در منطقه در روز یکشنبه و برقراری سکون نسبی هوا طی برخی ساعات، شرایط برای تجمع و افزایش غلظت آلاینده‌ها فراهم شد.

با توجه به ناپایداری‌های احتمالی امروز هوا، کاهش نسبی در غلظت ذرات معلق پیش‌بینی می‌شود. براساس سامانه پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در عین حال این شرایط پابرجا نبوده و در روز سه‌شنبه با برقراری شرایط جوی پایدار و کاهش سرعت باد، افت کیفیت هوا دور از انتظار نیست. از سویی مرکز اورژانس تهران از استقرار نیروهای اورژانس در میادین آزادی، امام حسین، تجریش و شهرری همزمان با افزایش آلودگی هوای شهر تهران خبر داد. حالا چشم 38میلیون جمعیت کلانشهرهای کشور به آسمان است؛ شاید باران ببارد.

عوارض عمل نکردن به قانون

دیروز در حاشیه ملاقات شهردارتهران و رئیس مجلس مجارستان، محمدباقر قالیباف در پاسخ به سؤالی درباره تشدید آلودگی هوا در تهران گفت: اگر همه به وظایف خود عمل کرده بودیم، شاهد این آلودگی هوا در تهران نبودیم. قالیباف‌ برلزوم به حداقل رساندن ترددهای حداقلی در سطح شهر و توسعه حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و ادامه داد: موضوع آلودگی هوا قابل حل و فصل است و امیدوارم بتوانیم این چالش بزرگ شهر را حل کنیم و در این زمینه مهم‌ترین موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی ازجمله توسعه خطوط اتوبوسرانی، منظم کردن اتوبوس‌ها و توسعه خطوط مترو است.

تصمیمات مؤثر نبود

روز شنبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران 9تصمیم برای کاهش آلودگی هوا گرفت که مؤثرترین آنها شامل 2ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه و فروش روزانه آرم طرح ترافیک و 2تشدید برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا می‌شد. این تصمیمات در کنار تعطیلی زنگ ورزش مدارس تقریبا هیچ اثری بر کاهش آلاینده‌های جوی نداشت و موجب شد شاخص هوا از 21 تا 24 واحد افزایش یابد و هوا برای همه ناسالم شود. در عین حال میلیون‌ها وسایل نقلیه آلاینده بدون هیچ محدودیتی در معابر شهر تردد کردند تا هوا به شرایط بحران برود.

تعلیق تصمیم‌گیری‌ها

منع تردد خودروهای دودزا یکی از تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران برای دیروز و امروز بود. محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در این‌باره گفت: تشدید آلودگی هوا همزمان با تعلیق تصمیم‌گیری مسئولان صورت گرفته است. اینکه صدها هزار خودروی آلاینده در شهر تردد می‌کنند به چه معناست؟ وی گفت: زمانی که اجرای طرح کاهش پیشنهاد شد، قرار بود خودروهای فرسوده و دودزا نتوانند به راحتی امکان تردد داشته باشند و اگر به پیشنهاد مدیریت شهری توجه می‌شد شرایط اینچنین نمی‌شد.

مسببان پاسخگوی مردم باشند

مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران از دیگر چهره‌هایی بود که به وضعیت هوا اعتراض کرد و گفت: طرح کاهش می‌توانست به عدالت نزدیک‌تر باشد. منع فروش آرم روزانه به خودروها که در هر حال معاینه فنی دارند، اقدامی کاملا بی‌اثر است چون تمیزترین بخش خودروها از تردد منع می‌شوند؛ هرچند شهرداری همیشه در این سال‌ها بلافاصله منع فروش طرح را عملیاتی کرده و می‌کند. وی تأکید کرد: در مصوبات به موضوع موتورسیکلت‌ها هیچ توجهی نشده است درحالی‌که هر موتور کاربراتوری به تنهایی ٥ تا ٨ برابر خودرو‌ها تولید آلایندگی دارد اما در وضعیت قرمز هوای تهران هیچ تصمیمی برای آنها اتخاذ نشده است.

تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی تهران

‌ مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی(اول تا ششم) پایتخت و شهرستان‌های استان به‌جز فیروزکوه, پردیس و دماوند امروز(دوشنبه) تعطیل است.

‌ تمدید اجرای طرح ترافیک تا ساعت19


کد خبر: 704795

وب گردی

وب گردی