شهرهای ما تاب آور نیستند

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از ۴۱ بلای طبیعی جهانی، ۳۱ نوع در ایران وجود دارد. این یعنی ۹۰ درصد از جمعیت ما در خطر ناشی از حوادث طبیعی هستند و ایران در مقام ششم جهان قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد سعید ایزدی در کنفرانس مدیریت کلانشهرها با رویکرد زیست محیطی که در محل سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد شهرنشینی شتابان بعد از دهه ۴۰ و گسترش نامتعادل و نامتوازن را مهم­ترین معضلات شهری دانست و گفت: برای مثال شهر مشهد در دهه ۳۰ و ۴۰رشد انفجاری داشته و در دهه ­های بعدی رشدی نامتوازن و نامتعادل باعث بروز مشکلاتی در شهر­ها شده است. شهرهای تهران، کاشان، سبزوار و بسیاری از شهر­ها نمونه های بارز این مشکلات هستند.

وی افزود: امروزه شاهد آن هستیم که شهرها بسیار شتابان به محیط زیست اطراف خود حمله ور می شوند و آن را نابود می کنند. بنابراین می بینییم که جریان شتابان شهرنشینی باعث بروز مشکلات بسیار شهری و زیست محیطی شده است.

شهرهای ما تاب آور نیستند

او با بیان اینکه ضریب تاب آوری شهری کاهش یافته است، افزود: شهرهای امروز ما ضریب تاب آوری کمی دارند و به عنوان مثال با بروز سیل یا طوفانی دچار چالش های جدی می شوند. بنابراین شهرهای ما تاب آور نیستند و دچار چالش های زیست محیطی بسیاری شده اند.

ایزدی گفت: از طرفی شاخص های زیست پذیری در شهرهای ما دچار اشکال شده اند و از سوی دیگر آسیب های اجتماعی، امنیت و زندگی در فضاهای شهری شهرهای ما را تهدید می کنند. به طوری که امروزه بیش از ۲۰ آسیب اجتماعی در شهرهای ما شناسایی شده است. عدم تعادل و فقر شهری در شهرها و بحران هویت از دیگر مشکلات شهرهای ما هستند که باید به آنها توجه شود.

به باور وی بحران هویت تاثیر مستقیمی در از بین رفتن میراث طبیعی هزاران ساله ما داشته است. به نحوی که دیده می شود امروزه بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از شهرهای ما دچار آسیب هستند. یعنی ۱۹ میلیون نفر که یک سوم از جمعیت ایران را شامل می شود در این مکان های آسیب پذیر زندگی می کنند و در بیش از ۹۱ شهر ایران بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم.

۹۰درصد جمعیت ایران در معرض خطر ناشی از حوادث طبیعی هستند

وی گفت: از لحاظ طبیعی هم وضع خوبی نداریم. بر اساس آمارهای موجود از ۴۱ بلای طبیعی جهانی، ۳۱ نوع در ایران وجود دارد. این یعنی ۹۰ درصد از جمعیت ما در خطر ناشی از حوادث طبیعی هستند و ایران در مقام ششم جهان قرار دارد.

ایزدی افزود: بنابراین بر اساس آسیب شناسی که وزارت راه و شهرسازی داشته است یکی از بزرگترین مسائل شهری استفاده از نظام های ناکارآمد طرح های توسعه شهری است. این یعنی نظام توسعه شهری تمرکزگرا است . بنابراین پیش بینی ها نشان می دهد که نیازمند بهره مندی از دستور کار جدیدتری هستیم تا بتوانیم شهرهایی پاک و توسعه ای پایدار داشته باشیم.

منبع : مهر

101/705

کد خبر: 704828

وب گردی

وب گردی