دانشگاه آزاد اسلامی باعث توسعه روستایی و شهرهای کوچک شد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بعد از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و تحصیل چندین هزار نفر، روستا و دیگر شهر ها با توسعه همراه شدند.

علی اکبر نیکواقبال، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: بازار مسکن نسبت به چند سال گذشته در ثبت قراردادهای ساخت مسکن با رشد چهار درصدی همراه بود اما رشد ایجاد شده تغییر چندانی را در بهبود رکود بازار مسکن ایجاد نکرده است.

وی گفت: کسانی که مشغول به کار ساخت و ساز هستند به دلیل بالا بودن هزینه های جاری چندان سودی را در این زمینه کسب نکردند و سود به دست آمده جبران هزینه ها را نمی کند، سازندگان تنها زمانی اقدام به فروش ساختمان های تمام شده می کنند که نیاز به منابع مالی داشته باشند و در این خصوص تصمیم به فروش با ضرر می گیرند.

نیکواقبال درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن گفت: این اقدام چندان تاثیری را در بازار مسکن ایجاد نکرد، در این خصوص می توان گفت که بانک ها قراردادهایی را با بانک مرکزی با مبالغ مورد نظر خود بستند، نیازهای نقدینگی بانک‌ها خیلی بیشتر از اینها است و مشکل موجود با کاهش نرخ بهره برطرف نخواهد شد بلکه باید مبالغی در اختیار بانک ها قرار گیرد که بتوانند با نرخ بهره پایین تر از 18 درصد مورد استفاده سازندگان قرار گیرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مبلغی نزدیک به 100 میلیاردتومان اعتبار از طریق بانک به جهت تامین مالی تعلق گرفت که بیشتر این اعتبارات روانه بازار مسکن شد، اما به دلیل سود پایین در این حوزه سازندگان مجبور به فروش ساختمان های ساخته شده و بازپرداخت وام خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه عدم بازگشت منابع اعتباری به بانک ها یکی از مشکلات بزرگ موجود در نظام بانکی است، گفت: در حال حاضر بانک تمایل در راستای افزایش نرخ بهره بانکی را دارند تا بتوانند از این طریق اقدام به کسب نقدینگی موردنظر کنند اما اکنون بانک مرکزی مانع چنین اقدامی شده و در صورتی کاهش نرخ سود بانکی پایین تر از 16 درصد برسد تمایل سپرده گذاران جهت سپرده گذاری در بانک ها کاهش خواهد یافت.

نیکواقبال نقش دانشگاه آزاد بر اقتصاد مقاومتی را اینگونه بیان کرد: دانشگاه ها نقش توسعه اقتصادی را در سطح جهان ایفا می کنند، طی چند وقت گذشته روستاها و شهرهای کوچک با چندان فعالیت اقتصادی همراه نبودند اما بعد از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و تحصیل چندین هزار نفر، روستا و دیگر شهر ها با توسعه همراه شدند.

به گفته استاد دانشگاه آزاد اسلامی، مدرک دانشگاه آزاد چندان تفاوتی با دانشگاه سراسری ندارد و در کل متناسب با وضعیت حاکم در کشور است.

نیکواقبال در پایان گفت: دانشگاه در زمینه ایجاد اشتغال فرصت های مناسبی را برای دانشجویان فراهم کرده است بنابراین می توان گفت که دانشگاه آزاد اسلامی نقش مثبتی را در این زمینه ایفا کرده است.

101/401

کد خبر: 704829

وب گردی

وب گردی