وقتی پای طلاق به روستاها باز می‌شود

براساس آمار ثبت احوال کشور در سال گذشته از هر ۱۰۰ ازدواج در نقاط روستایی استان فارس ۱۳ مورد به طلاق منجر شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، روند افزایشی آمار طلاق محدود به شهرهای بزرگ نیست و افزایش این آمار در جوامع محلی کوچک نگرانی‌های بیشتری برای برنامه‌ریزان و مسئولان اجتماعی به همراه داشته است به طوری که چندی پیش محمد ابراهیم طریقت، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور شیب طلاق در روستاها را تند اعلام کرده و گفته است: گزارش‌های تطبیقی و تحلیلی از وضعیت طلاق در کشور نشان‌دهنده روند افزایشی 30درصدی طلاق در مناطق روستایی است.

براساس گزارش جامعی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، نرخ رشد طلاق در مناطق روستایی در سال‌های 70 تا 78 نشان می‌دهد طلاق از‌ سال ٧٨ در این مناطق روند صعودی داشته است. براساس همین گزارش نسبت طلاق در شهر و روستا در ابتدای یک دهه گذشته یک به 40 بوده است یعنی به نسبت هر 40 طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده اما این نسبت در سال‌های بعد به هم خورده و تمایل به طلاق در روستا نیز افزایش یافته است.

این تمایل به طلاق در روستاها به حدی رسیده است که در سال 94 نسبت طلاق در نقاط شهری و روستایی استان فارس یک به 7 بوده است یعنی نسبت به هر 7 طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده که این آمار نشان دهنده از بین رفتن قبح طلاق در نقاط روستایی است.

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته 41 هزار و 762 ازدواج در استان فارس ثبت شده که 33 هزار و 818 ازدواج در نقاط شهری (81 درصد) و 7 هزار و 944 ازدواج (19 درصد) در نقاط روستایی به ثبت رسیده است.

در مقابل نیز 7 هزار و 726 طلاق در این استان به ثبت رسیده که 6 هزار و 713 طلاق مربوط به نقاط شهری (87 درصد) و یک هزار و 13 طلاق (13 درصد) مربوط به نقاط روستایی بوده است.


در سال گذشته نسبت ازدواج به طلاق در نقاط روستایی استان فارس حدود 8 و در نقاط شهری 5 بود است. به عبارت دیگر از هر 100 ازدواج در روستاهای این استان 13 مورد به طلاق منجر می‌شود و از هر 100 ازدواج در شهرها نیز 20 مورد به طلاق ختم می‌شود.

روزانه کانون 3 خانواده روستایی در استان فارس از هم می‌پاشد

بر اساس این آمار روزانه در نقاط روستایی این استان کانون حدود 3 خانواده از هم پاشیده شده و در نقاط شهری این رقم به 18 خانواده رسیده است.

طبق اعلام سازمان ثبت احوال یکی از دلایل بالا رفتن ناگهانی آمار طلاق در روستاها فعال‌کردن دفاتر ثبت طلاق در روستاهاست زیرا تا پیش از افتتاح این دفاتر، آمار طلاق‌ روستاییان جزو آمار دفاتر ثبتی شهرها محسوب می‌شد. جامعه‌شناسان معتقدند روند افزایشی طلاق در روستاها روند ناگهانی نبوده اما تفکیک آمار طلاق روستاها از شهرها پرده از واقعیتی کنار زد که پیش از این آشکار نبوده است.

تغییرات اجتماعی در سبک زندگی روستایی عامل افزایش طلاق

از نگاه جامعه‌شناسان افزایش طلاق در جوامع کوچک و به‌ویژه روستاها دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، تغییرات اجتماعی در سبک زندگی روستایی تحت‌تأثیر رسانه‌ها، افزایش نسبی تحصیلات در جامعه روستایی و به نوعی تلاش برای تغییر سبک زندگی در میان جوانان و جابه‌جایی ارزش‌هاست.

سعید معیدفر، جامعه‌شناس، به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه عوامل اقتصادی همواره به‌عنوان یکی از دلایل اصلی طلاق اعلام می‌شود اما ریشه‌های این اتفاق را باید در تغییرات سریع اجتماعی در جامعه ایران جست‌وجو کرد: «تغییرات اجتماعی در شهرهای بزرگ به دلیل فعالیت بیشتر رسانه‌ها و همچنین توجه سازمان‌ها، بیشتر رصد می‌شود در حالی‌ که جوامع محلی کوچک از جمله روستاها هم دچار همین روند تغییرات اجتماعی هستند که کمتر دیده شده است.

با نفوذی که رسانه‌های جدید و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در جوامع کوچک دارد، سبک زندگی و به نوعی انتخاب‌های جدیدی به جامعه روستایی منتقل شده است. دانشجویانی که پس از تحصیل به روستاها باز می‌گردند، عاملی برای انتقال این سبک زندگی جدید هستند».

معیدفر می‌گوید: مهم‌ترین مسأله در درک اتفاق طلاق در جامعه ایران این است که بدانیم نوع نگاه نسل جدید به‌ویژه زنان به زندگی و خانواده تغییر کرده است و افزایش آمار طلاق نتیجه یک دوران گذاری است که خانواده در ایران طی می‌کند.

آنچه مسأله تغییرات اجتماعی و ضرورت شناخت آن را در جامعه ایران دو چندان می‌کند این‌ است که همزمان با افزایش آمار طلاق در روستاها، آمار ازدواج هم در این مناطق کاهش پیدا کرده که این موضوع به روشنی تغییرات در سبک زندگی، انتخاب‌ها و نگرش روستاییان را نشان می‌دهد.

ازدواج و طلاق در کشور متولی ندارد

طیبه پورزمان، پژوهشگر و کارشناس ارشد خانواده، مشکلاتی از قبیل «بیکاری، اختلاف‌ سن‌ و تفاوت سطح‌ تحصیلات‌، اعتیاد و عدم تمکین» را از جمله دلایل مطرح در طلاق روستایی می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه با وجود همه طرح‌ها و برنامه‌هایی که دولت‌ها روی کاغذ دارند ازدواج و طلاق در کشور متولی ندارد. اما موضوع ازدواج و طلاق روستایی علاوه بر مشکلاتی که در همین مقوله در شهر وجود دارد دچار بی‌توجهی بیشتری است».

او به مسئله مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرده و می‌افزاید: افزایش آمار طلاق در روستاها در صورتی اعلام شده که هر روز روستاییان بیشتری به شهرها مهاجرت می‌کنند و جمعیت روستاها کمتر می‌شود همین امر حساسیت موضوع را بیشتر می‌کند چون در جمعیت کمتر، طلاق بیشتری واقع شده است».

پورزمان گذشته از عوامل یاد شده، به موضوع چشم و هم‌چشمی در روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: چشم و هم‌چشمی در شهرها هم وجود دارد اما در روستاها چون جمعیت کمتر است و همه افراد همدیگر را می‌شناسند و از خانه و زندگی یکدیگر خبر دارند پدیده چشم و هم‌چشمی را بیشتر شاهدیم. این امر در غفلت مسئولان و در خلاء‌ فرهنگسازی برای ایمن ماندن از آن در میان روستاییان رواج یافته است.

ثبت یک طلاق در روستاهای فارس به ازای هر 7 طلاق در شهرها؛‌ زنگ خطر طلاق در روستاهای این استان را به صدا در آورده است. زنگ خطری که اگر مسئولان به آن توجه نکنند، کاهش شدید جمعیت روستایی استان و افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

704/101

کد خبر: 704835

وب گردی

وب گردی