چه افرادی شانس ناقل بودن بیماری هموفیلی را بیشتر از دیگران دارند؟

یک فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: افرادی که کودک مبتلا به هموفیلی دارند هفته‌ای دوبار باید دارو را توسط پرستار به کودک تزریق کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر آزیتا آذرکیوان فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان، در گفت و گو با برنامه فراسو رادیو سلامت با بیان اینکه خونریزی ممکن است داخل مفصل پا، زانو، آرنج ایجاد شود، گفت: شاید خونریزی عمیق عضلانی ایجاد کند. البته افراد مبتلا باید مراقب خونریزی داخل مفصل باشند، چرا که در صورت بی‌توجهی به درمان این نوع خونریزی ممکن است منجر به تخریب مفصل شود
وی در ادامه افزود: با ادامه خونریزی حتی خشکی و چسبندگی مفصل و گاه فلج اندام ایجاد می‌شود؛ بنابراین افرادی که احساس می‌کنند خونریزی داخل مفصل اتفاق افتاده باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده تا درمان‌های لازم را دریافت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی شانس ناقل بودن بیماری هموفیلی را بیشتر از دیگران دارند، بیان داشت: خانمی که برادر یا پدر مبتلا به هموفیلی دارد شانس ناقل بودنش بالاست. خانواه‌ها باید بیماری را جدی بگیرند و داروهای مربوط به بیماری را که بیشتر به صورت پودر در بازار موجود است، تهیه کنند و درمان با فاکتورهای انعقادی را به صورت پیشگیرانه انجام دهند.
این فوق تخصص خون و سرطان کودکان همچنین در توضیح درمان پیشگیران گفت: این درمان در کودکان انجام می‌شود و فاکتورهای انعقادی را هفته‌ای دوبار به کودک تزریق می‌کنند تا در آنها اصلا خونریزی به وجود نیاید، چراکه خونریزی داخل مفصل اگر به وجود آید مفصل را تخریب می‌کند که در این حالت، اعصاب و عضلات مریض مشکل ندارند.
وی گفت : اما به علت مشکل مفصل حتی ممکن است فرد فلج و زمین گیر شود. با درمان پیشگیرانه سطح فاکتورها در حدی نگهداری می‌شوند که در مفصل خونریزی ایجاد نشوند و درگیری مفصل هم ایجاد نشود.
وی ادامه داد: در بالغان هر زمانی که خونریزی ایجاد شود درمان صورت می‌گیرد مثلا فرد اگر قرار است جراحی کند یا دندان بکشد قبل از انجام این درمان‌ها به بیمارستان می‌رود و فاکتورهای انعقادی را تزریق می‌کند.
وی تاکید کرد: افرادی که کودک مبتلا به هموفیلی دارند هفته‌ای دوبار باید دارو را به کودک تزریق کنند که انجام این کار نیاز به مهارت دارد و توسط پرستار انجام می‌شود. دارو باید در جای خنک نگهداری شود و هنگام تزریق، پودر با آب مخلوط شود.

101/701

کد خبر: 704851

وب گردی

وب گردی