رشد ۵۰ درصدی تحقیقات کیفی رشته مطالعات زنان/ زنان مدیر دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد خوبی داشته‌اند

نشست بررسی و تبادل‌نظر درباره مسائل و موضوعات رشته مطالعات زنان با حضور سرکارخانم دکتر صدراعظم نوری رئیس کمیته علمی وپژوهش شورای راهبردی زنان،دکترنقی شجاع رئیس واحدرودهن، خانم دکتر رزیتا سپهرنیا عضو شورای راهبردی زنان و مدیرگروه مطالعات زنان واحدرودهن ودیگر اعضاء در سالن دکتر حسابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر نقی شجاع در جلسه شورای زنان فرهیخته استان تهران که درواحدرودهن برگزار شد گفت: «جایگاه و نقش زنان از صدر اسلام دارای ارزش ویژه‌ای است و امروز نیز در عرصه‌های علمی و دانشگاهی و در علوم پزشکی، نانو و دیگر علوم شاخص هستند».

رئیس واحد رودهن افزود: «جایگاه و نقش زنان از صدر اسلام دارای ارزش ویژه‌ای است. زنان فرهیخته ما در بعضی عرصه‌ها پیشروتر از مردان حرکت می‌کنند و در مبارزات علیه طاغوت در قبل از انقلاب اسلامی و در زمان جنگ تحمیلی نیز در پشت جبهه فعالیت می‌کردند.»

دکتر رزیتا سپهرنیا، مدیرگروه مطالعات زنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، با بیان این مطلب که دانشگاه آزاداسلامی و واحد دانشگاهی رودهن درواقع یکی از اولین پایه‌گذاران رشته مطالعات زنان در کشور است، گفت: با وجود اینکه دانشگاه آزاداسلامی واحدرودهن یکی از اولین دانشگاه‌های کشور در زمینه جذب دانشجو در رشته مطالعات زنان است اما درحال‌حاضر، جذب دانشجو در این رشته به حداقل تعداد خود در این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های کشور رسیده است.

سپهرنیا درباره وضعیت رشته مطالعات زنان درزمینه پرورش نخبگان دانشگاهی گفت: خوشبختانه تعدادی از فارغ‌التحصیلان این رشته، توانسته‌اند در برنامه‌ریزی‌های سیاسی و اجتماعی ورود کرده و در سطوح بالای سازمانی فعالیت کنند؛ بااین‌حال، همچنان به‌دلیل نبود ظرفیت‌سازی و نیازسنجی برای اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان رشته مطالعات زنان، تعداد خروجی‌های موفق به نسبت ورودی‌هایی که داشتیم، بسیار اندک است.

تحقیقات کیفی ۵۰ درصد رشد داشته است

مدیرگروه مطالعات زنان دانشگاه آزاد رودهن تأکید کرد: با وجود گذشت بیش از ۱۳-۱۲ سال از تأسیس رشته مطالعات زنان، همچنان خلأ وجود یک کارگروه تخصصی در حوزه مطالعات زنان احساس می‌شود. در کنار این مسئله، شورای هماهنگی مدیران گروه‌ها که می‌تواند زمینه‌های تعامل هرچه بیشتر را بین گروه‌های مختلف مطالعات زنان ایجاد کند.

سپهرنیا درباره وضعیت تحقیقات در رشته مطالعات زنان گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد تحقیقات کیفی در این رشته بیشتر شده است که درحال‌حاضر، قریب به ۵۰ درصد تحقیقات ما در حوزه مطالعات زنان کیفی است. او در ادامه گفت: باتوجه به اینکه مسائل زنان را نمی‌توان به استناد به آمار و ارقام و تنها با درنظرگرفتن استانداردهای کمی مورد بررسی قرار داد، نیاز داریم از تحقیقات کیفی بیش از قبل استفاده کنیم تا به این شکل وضعیت زنان در بخش‌های مختلف اجتماعی مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد.

مدیران زن در ۹ دانشگاه کشور/ زنان مدیر دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد خوبی داشته‌اند

دکتر زهرا نوری، رئیس کمیته علمی وپژوهش شورای راهبردی زنان که عضو مرکز علمی - پژوهشی در حوزه شناسایی زنان توانمند دانشگاهی است، به مجموعه فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش کمی و رشد کیفی زنان در مقاطع مختلف علمی و اجتماعی، با این باور که زنان فرهیخته از بهترین و ارزشمندترین سرمایه‌‌های انسانی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد تا با بررسی ظرفیت‌های موجود، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی زنان و شناسایی زنان فرهیخته و توانمند گامی در راستای کمک به ارتقای سطح کیفی فعالیت زنان در سطوح مختلف علمی و دانشگاهی بردارد.

وی ادامه داد: درهمین‌راستا، با برگزاری سلسله‌نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌هایی به شناسایی نقاط ضعف و قوت رشته مطالعات زنان هم پرداختیم و از نزدیک با دستاوردهای زنان پژوهشگر در این حوزه آشنا شدیم. یکی از فعالیت‌هایی که شورای راهبردی در سال‌های اخیر انجام داده است، شناسایی زنان مستعد و توانمند در واحدهای مختلف دانشگاهی کشور است که به‌واسطه این طرح، ما توانستیم حدود ۸۰۰ نفر از زنان توانمند و مستعد را در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی که توانایی مدیریتی داشتند، شناسایی و به دانشگاه آزاد معرفی کنیم.

نوری اضافه کرد: با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت، حدود ۶۹ نفر از این افراد به دانشگاه آزاد معرفی شدند که در نهایت ۱۵ نفر از آنها به پست‌های مدیریتی در دانشگاه‌های کشور رسیدند. به گفته نوری، درحال‌حاضر، از ۱۵ نفری که به پست مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی رسیده‌اند، حدود ۹ نفر رئیس واحد بوده و مابقی در سایر پست‌های مدیریتی دانشگاه‌های آزاد کشور مشغول به کار هستند.

عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته درباره استقبال‌نکردن از مدیریت زنان در دانشگاه‌های کشور گفت: تا قبل از این طرح، یعنی تا قبل از سال ۹۲، فقط یک زن در فلاورجان، ریاست دانشگاه آزاد آن واحد را برعهده داشت و آن هم به این دلیل بود که دانشجویان این دانشگاه همه دختر بودند. در واقع، ما در سال‌های گذشته، به‌دلیل سیستم بسته مدیریتی که مردان سهم بیشتری در آن دارند، با مقاومت مردان برای تصدی پست‌های مدیریتی از سوی زنان مواجه بودیم، کمااینکه هنوز هم این شرایط وجود دارد. با وجود این، خوشحال هستیم که فعلا این تعداد از زنان موفق شده‌اند با وجود سختی‌های فراوانی که بر سر راهشان وجود داشته به ریاست واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد برسند اما با توجه به فراوانی تعداد واحدهای دانشگاهی، امیدمان این است تعداد زنانی که توانایی مدیریتی دارند روزبه‌روز در دانشگاه آزاد بیشتر شود.

نوری ضمن بیان این مطلب که برقراری تعامل هرچه بیشتر با گروه‌های مطالعات زنان واحدهای دانشگاهی یکی از برنامه‌های شورای راهبردی است، تأکید کرد: از جمله برنامه‌های ما در شورای راهبردی زنان فرهیخته، تلاش برای تغییر سیاست‌گذاری‌ها در حوزه زنان است. ما تلاش کردیم در تدوین برنامه ششم توسعه، تأثیرگذار باشیم و به همین دلیل، بندهایی را برای بهبود وضعیت زنان و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با آنان وارد برنامه کردیم. جذب زنان به‌عنوان هیأت‌علمی متعهد و متخصص و توجه به ترکیب جنسیتی فارغ‌التحصیلان از جمله خواسته‌های ما در شورای راهبردی زنان فرهیخته است که امیدواریم در اجرا نیز به آن توجه شود.

ساختار اجتماعی، عامل زنانه‌شدن آسیب‌ها

دکتر افسانه وارسته‌فر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، نیز در بخش دیگری از این نشست تخصصی به آسیب‌شناسی مسائل پیش روی زنان ایرانی پرداخت و گفت: نمی‌توان مسئله زنان را جدا از جامعه دید زیرا نابهنجاری‌ها و تضادهایی که جامعه امروز ایران با آن روبه‌رو است، خواه‌ناخواه زنان را نیز به‌عنوان بخشی از جامعه تحت‌تأثیر قرار خواهد داد اما آنچه زنگ خطر را درباره وضعیت جامعه به صدا درمی‌آورد، رشد برخی از آسیب‌ها در بین زنان است. آسیب‌هایی که اگرچه قابل تفکیک به زن و مرد نیستند اما تا پیش از این، ساختار اجتماعی برای آنان مرزبندی ویژه‌ای قائل بود.

وارسته‌فر ادامه داد: به‌عنوان یک جامعه‌شناس، زمانی که خبرها و گزارش‌ها را رصد می‌کنیم، از این همه خبری که روزانه درباره وضعیت رشد آسیب‌ها در زنان مخابره می‌شود، بهت‌زده می‌شویم. امروز ما با افزایش تعداد زنان کارتن‌خواب و زباله‌گرد مواجه هستیم، مواردی که شاید تا پیش از این، فقط در مردان انتظار دیدنش را داشتیم حالا به‌دلیل افزایش و دامنه‌دارشدن آسیب‌های اجتماعی در میان زنان رشد یافته است.

700/701

کد خبر: 704934

وب گردی

وب گردی