سیاست‌های دانشگاه علم و فرهنگ برای کاهش آمار فارغ‌التحصیلان بیکار

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با تاکید بر اینکه بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند، گفت: جذب دانشجو براساس نیاز جامعه، علاقه و رشته مورد نیاز و همچنین توجه به رشته‌های بین‌رشته‌ای از جمله راهکارهایی است که آمار فارغ‌التحصیلان بیکار را به حداقل می‌رساند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایمانی خوشخو با بیان این مطلب، وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها را مهمترین نقص آموزش عالی دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی با آن مواجه هستند، وجود صندلی‌های خالی از دانشجو در این دانشگاه‌ها است و متاسفانه متناسب با سرمایه‌گذاری‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد استفاده لازم از این سرمایه‌ها نمی‌شود و نهایتاً با نوعی اتلاف سرمایه در این مراکز مواجه هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم مشکل صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها را ریشه‌یابی کنیم و نگاهی به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها داشته باشیم می‌بینیم که آمار قابل توجهی از این افراد بیکار هستند. حال سئوال این است که بین خالی بودن صندلی دانشگاه‌ها و بیکار بودن فارغ‌التحصیلان چه رابطه‌ای وجود دارد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: نظرسنجی‌هایی که از دانشجویان ورودی این دانشگاه انجام دادیم، نشان داد که رابطه معنی‌داری بین صندلی خالی دانشگاه‌ها و تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار وجود دارد چراکه یکی از دلایل بی‌رغبتی افراد برای ورود به دانشگاه این است که امیدی به آینده خودشان ندارند و فارغ‌التحصیلان بیکار را به نوعی آینده خود تلقی می‌کنند. این بی‌رغبتی موجب می‌شود که آنها از ورود به دانشگاه‌ها صرف نظر کنند.

دکتر ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در یکی از سفرهای استانی اخیر خود دانشگاه‌ها را به توانمند سازی دانشجویان توصیه کرد و دانشگاه علم و فرهنگ یکی از دانشگاه‌هایی است که بیش از چهار سال است که روی این توصیه رئیس‌جمهور کار می‌کند و در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم به دنبال این هستیم که تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار را به حداقل برسانیم که در این زمینه موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به شاغل‌بودن بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ گفت: خوشبختانه حدود 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صورتی که مشکل سربازی نداشته باشند بیکار نمی‌مانند و ما برنامه‌های زیادی برای توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه پیاده‌سازی کردیم به طوری که در این راستا دانشجویان را متناسب با رشته، نیاز جامعه و علاقه آنها جذب و برای این دانشجویان در قالب یک مجموعه کار علمی، آموزشی و عملی تدارک می‌بینیم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: برای دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ واحدهایی را در نظر گرفتیم و آنها را به یک شبکه کار اتصال داده‌ایم که نتیجه آن تاسیس "بنیاد کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ" است که از ابتدای مهر جاری فعالیت خود را شروع کرده است. در واقع فلسفه ایجاد این بنیاد این است که با مشارکت دانشجو و استاد ایده و علم را به محصولی تبدیل کند که مستقیم به بازار قابل ارائه باشد.

دکتر ایمانی ادامه داد: تلفیق دو رشته طراحی لباس و MBA و تاسیس مرکزی به نام "طراحی و تولید لباس کودکان" از جمله نمونه‌هایی است که تلاش می‌شود ایده و علم را به محصول تبدیل کنیم تا قابل ارائه مستقیم به بازار باشد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیشتر رشته‌های دانشگاه علم و فرهنگ بخصوص رشته‌هایی که طی چند سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند بین‌رشته‌ای هستند که «اوقات فراغت»، «گردشگری مذهبی» و «حقوق تجارت الکترونیک» از جمله این رشته‌ها به شمار می‌رود. در واقع این رویکرد در دانشگاه علم و فرهنگ موجب شده تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار از این دانشگاه‌ به حداقل ممکن برسد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 705020

وب گردی

وب گردی