بررسی توسعه روابط علمی دانشگاهی با ترکمنستان در دانشگاه تهران

راه‌کارهای توسعه همکاری دوجانبه در نشستی که با حضور دیپلمات‌های بلندپایه ترکمنستان در دانشگاه تهران برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست که به‌همت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با حضور دیپلمات‌های بلندپایه ترکمنستان، استادان و دانشجویان علاقه‌مند برگزار شد، دکتر الهه کولایی، مدیر گروه پژوهشی مطالعات اوراسیای مرکزی، ضمن تبریک بیست‌وپنجمین سالگرد استقلال ترکمنستان و با اشاره به اینکه دانشگاه تهران از مهمترین مراکز علمی ایران شمرده می‌شود، گفت: «هزاران کارشناس امور سیاسی و حقوق‌دان از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. ما بسیار علاقه‌مند به توسعه روابط علمی دانشگاهی با کشورهای منطقه هستیم. یکی از مناطقی که ما در ارتباط با مسائل آن کارشناس تربیت می‌کنیم، حوزۀ آسیای مرکزی و قفقاز است.»

وی در ادامه با تأکید به اینکه تا کنون از تمامی ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط دو کشور استفاده نشده است، ‌ گفت: «بخشی از این وظیفه بر عهده‌ دانشگاهیان گذاشته شده تا کمک کنند این ظرفیت‌ها و امکانات به درستی شناخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

در این نشست صفربردی نیازاف، فرستاده‌ ویژه‌ وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز دربارۀ سیاست خارجی ترکمنستان و اصل بی‌طرفی حاکم برآن، نکاتی را بیان کرد. وی با اشاره به اینکه ترکمنستان یکی از غنی‌ترین منابع گازی جهان را در اختیار دارد از برگزاری نشستی دربارۀ موضوع حمل و نقل در عشق‌آباد خبر داد.

وی نقش و جایگاه ترکمنستان را در مبارزه با افراط‌گرایی و مواد مخدر بسیار مهم خواند و تأیید موضع بی‌طرفی ترکمنستان از سوی سازمان ملل را دلیلی بر نقش و اهمیت ترکمنستان در منطقه دانست. وی تأکید کرد: «در حوزه انرژی ترکمنستان از موقعیت استراتژیک ویژه‌ای برخوردار است و ایران نیز در موضوع دسترسی به منابع و انرژی همین نقش مهم را ایفا می‌کند.»

احمد قربان‌اف، سفیر ترکمنستان در ایران نیز یکی از اهداف سفر هیأت ترکمنستان به ایران را بزرگداشت سالگرد استقلال این کشور و دیدار با پژوهشگران اعلام کرد. وی گفت: «بررسی ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد ما می‌توانیم کارهای زیادی در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی انجام دهیم. میان مجالس دو کشور ظرفیت بالایی برای همکاری وجود دارد.»

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، همچنین مراد نظراف، سفیر پیشین ترکمنستان در ایران نیز با اشاره به تحولات سال‌های پس از استقلال در ترکمنستان، اهمیت توسعه روابط دو کشور را مورد بررسی قرارداد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 705031

وب گردی

وب گردی