۶ روش "غیردارویی" برای کاهش فشارخون

بالا رفتن فشارخون تهدیدی جدی برای سلامتی است که فرد را در معرض ابتلا به حمله قلبی، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع بیماری‌های دیگر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ،‌برای مقابله با بالا رفتن فشارخون پزشکان به طور معمول داروهای شیمیایی موجود برای این بیماران را تجویز می‌کنند اما می‌توان این بیماری را به طور طبیعی و بدون مصرف دارو نیز کنترل یا حتی درمان کرد.

برخی از این روش‌های مفید اشاره کرده که به شرح زیر است:

کنترل وزن: کاستن وزن اضافی و مرتب ورزش کردن می‌تواند تاثیرات عجیبی در کاهش فشارخون داشته باشد. با بالاتر رفتن وزن، فشارخون نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین تنها با کاهش چهار کیلوگرم از وزن می‌توان به پایین آمدن فشارخون کمک کرد.

پرهیز از مصرف زیاد نمک: حتما بارها شنیده‌اید که رژیم غذایی سالم به کنترل فشارخون کمک می‌کند. یکی از موثرترین فاکتورهای تغذیه‌ای در این زمینه کنترل مصرف نمک است که به طور معمول فرد بیشتر با مصرف خوراکی‌های فرآوری شده و غذاهای رستورانی دریافت می‌کند. کاهش سدیم مصرفی موجب کنترل فشارخون می‌شود و افزودن پتاسیم بیشتر نیز کمک‌کننده است. در واقع پتاسیم می‌تواند تاثیرات سدیم را بر فشارخون کاهش دهد.

کاهش مصرف کافئین: مصرف کمتر قهوه به کاهش فشارخون کمک می‌کند زیرا این ماده تاثیر استرس بر بدن را تقویت می‌کند. هرچند این موضوع به طور قطع تایید نشده اما پزشکان معتقدند بهتر است در مصرف کافئین بیشتر دقت شود.

دوری از استرس: استرس باعث می‌شود افراد به مصرف مواد دخانی یا دیگر فعالیت‌های ناسالم روی آورند. همچنین نوع استرس که بیشتر افراد در محل کار تجربه می‌کنند می‌تواند با سفت کردن رگ‌ها، فشارخون را افزایش دهد.

مدیتیشن: مدیتیشن روشی موثر برای کاهش استرس است و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.

خواب کافی: خواب کافی ضروری است زیرا روند بهبود و بازیابی سلامت را تقویت می‌کند. افرادی که هر شب پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند بیشتر احتمال دارد دچار فشارخون بالا شوند. همچنین با گذشت زمان کمبود خواب می‌تواند به توانایی بدن در تنظیم هورمون‌های استرس آسیب‌زده و به فشارخون بالا منجر می‌شود.

704/700

کد خبر: 705123

وب گردی

وب گردی