ابتکار: تحریم‌ها به محیط زیست آسیب می‌زند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اثرات تحریم‌ها روی محیط زیست از جنبه بحث تغییرات اقلیم بسیار جدی است، گفت: اگر این تحریم‌ها به طور کامل رفع نشود با محدودیت و مشکلاتی در آینده مواجه خواهیم بود. برای همین در توافق پاریس، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا چهار درصد بدون شرط و هشت درصد دیگر مشروط به رفع تمام موانع و تحریم‌ها و تعامل با دنیا پذیرفته‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، در هفتاد و یکمین مراسم گرامیداشت تاسیس سازمان ملل متحد در تهران بود که معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به دو توافق مهم جهانی که در سال گذشته در رابطه با کاهش گازهای گلخانه‌ای منعقد شد، اشاره کرد و آن را توافقاتی قابل توجه و مهم دانست؛ البته در ادامه ضمن ابراز تاسف نسبت به حل نشدن تحریم‌ها در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر گفته بود: تاکنون مشکل تحریم‌ها در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر حل نشده است این درحالیست که این مسئله هیچ ارتباطی به مناسبات سیاسی و اقتصادی ندارد.

به منظور تشریح این موضوع ابتکار در گفت‌وگو باخبرنگاران اشاره به اینکه تحریم‌ها روی اقتصاد و معیشت مردم اثراتی منفی دارد، اظهار کرد: اثرات تحریم‌ها روی محیط زیست از جنبه بحث تغییرات اقلیم بسیار جدی است و باعث شده برای دستیابی به فناوری‌هایی که بتواند در کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصلاح الگوی مصرف انرژی را برای کشور ما تسهیل کند، تأخیر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تعاملات ایران با سایر کشورها بهتر از گذشته شده است، افزود: اروپایی‌ها و آسیایی‌ها تلاش دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و با ما کار کنند. اگرچه یک زمانی ایران برای ارتباط‌گیری علاقه‌مند بود ولی در حال حاضر آنها هستند که نسبت به ارتباط و سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل دارند و در این مورد فضا به طور کلی نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه روند تحریم‌ها به وضعیت بهبود محیط زیست آسیب زده است، گفت: اگر این تحریم‌ها به طور کامل رفع نشود با محدودیت و مشکلاتی در آینده مواجه خواهیم بود. برای همین در توافق پاریس، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا چهار درصد بدون شرط و هشت درصد را مشروط به رفع تمام موانع و تحریم‌ها و تعامل با دنیا پذیرفته‌ایم.

منبع: ایسنا

706/700

کد خبر: 705231

وب گردی

وب گردی