لاریجانی: تنها ۴ دانشجو با حیثیت علمی ایران بازی کرده‌اند/ افرادی چون دکتر هاشمی و دکتر میرزاده ارتباطی به ماجرا ندارند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح وضعیت تخلفات علمی و گزارش‌هایی که در مجلات خارجی درباه تقلب علمی در ایران منتشر شده است، اعلام کرد که افراد صاحب‌نظر ایرانی ارتباطی با این ماجرا ندارند و فقط 4 نفر با حیثیت علمی ایران بازی کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه بررسی تخلفات علمی که امروز در وزارت بهداشت تشکیل شد، گفت: «چند وقت پیش مجله ساینس حدس و گمانی زد که ۱۰ درصد مقالات پژوهشی کشور ساختگی است، پس از آن در تحقیق و تفحصی که انجام دادیم متوجه شدیم که حدود ۳۰۰ موسسه در این زمینه کار می‌کند‌.»

لاریجانی گفت: «مجله ساینس این تخمین را زده است که چرا این اتفاقات در ایران رخ می‌دهند. ما نمی‌خواهیم بگوییم که هیچ مشکلی نداریم و چنین اتفاقی نیفتاده است، اما این مجله در گزارش خود این موضوع را بزرگ‌نمایی کرده است. این مجله در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که در ایران بازار تقلب علمی و پایان‌نامه‌نویسی رونق پیدا می‌کند.»

در میان گزارش‌های سرقت علمی در ایران، ۵۸ مقاله از سری مقالات بی‌ام‌سی درجاتی از مشکلات را داشتند‌ و ۴۲۰ نفر از افراد درگیر آن بودند. از این تعداد، ۱۰۰ نفر بیشترین درگیری را داشتند و از میان آنها ۴ نفر تخلف بارز داشتند که اکثریت آنها دانشجو بودند و پابلیکیشن خوبی ندارند

وی گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی از ما خواسته است حجم این حادثه را بسنجیم. پس از گزارش مجله ساینس، مجله نیچر هم گزارش دیگری را منتشر و در آن عنوان کرد که سال گذشته بررسی‌هایی انجام داده است و به این نتیجه رسیده که مقالاتی که از پژوهشگران ایرانی در سایت علمی منتشر شده، به دلایلی از روی سایت جمع شده است.»

لاریجانی ادامه داد: «یکی از دلایلی که باعث جمع شدن مقالات از سایت شده است، این است که محققی در جای دیگری مقاله خود را چاپ کرده و سایت دیگر پس از بررسی آن را جمع می‌کند. در میان گزارش‌های سرقت علمی در ایران، ۵۸ مقاله از سری مقالات بی‌ام‌سی درجاتی از مشکلات را داشتند‌ و ۴۲۰ نفر از افراد درگیر آن بودند. از این تعداد، ۱۰۰ نفر بیشترین درگیری را داشتند و از میان آنها ۴ نفر تخلف بارز داشتند که اکثریت آنها دانشجو بودند و پابلیکیشن خوبی ندارند.»

وی افزود: «از میان ۴ نفری که تخلف بارزی داشته‌اند یک نفر ۲۰ تخلف و نفر دیگر ۱۲ تخلف داشته‌اند و در نهایت این ۴ نفر با حیثیت کشور بازی کردند. طبعا، ساختاری با این تخلفات و این افراد برخورد می‌کنیم و وزارت بهداشت تمهیدات خود را برای جلوگیری از چنین تخلفاتی در نظر می‌گیرد. ما باید با بازار تخلفات برخورد کنیم، ما بررسی کرده‌ایم که این تخلفات در کدام رشته‌ها انجام شده و کدام دانشگاه‌ها نقش بیشتری در این تخلفات داشته‌اند. افراد متخلف و دانشگاه‌ها برای ما کاملا روشن است و با آنها برخورد می‌شود.»

افراد صاحب‌نظری چون دکتر هاشمی و دکتر میرزاده ارتباطی با ماجرای تخلفات علمی ندارند

معاون آموزشی وزارت بهداشت به انتشار اسامی افراد سرشناس و وابسته به دولت در این جریان اشاره کرد و گفت: «واقعه دیگر که همزمان با انتشار گزارش این مجلات در رابطه با سرقت علمی رخ داد، انتشار اسامی‌ای بود که هیچ کدام ربطی با این ماجرا ندارند. افراد صاحب‌نظری مثل دکتر هاشمی و دکتر میرزاده و ... هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارند. از مجموعه ۳۰ هزار پابلیکیشن، ۱۴۰ نفر ایندکس خوبی دارند و برخی از آنها ۱۰ هزار بار دیده شده‌اند و به آنها استناد شده است. نباید با یک اتفاق مجموعه حیثیت کشور را خراب کنیم، افرادی که تعداد پابلیکیشن‌های زیادی دارد در دنیا زیاد هستند که بسیاری از آنها ۲۰ تا ۳۰ سال کار کرده‌اند و سابقه دارند.»

لاریجانی افزود: «آن‌چه که در زمینه علمی می‌بینیم این است که افراد متخلف کسانی هستند که تازه وارد هستند. نباید با مسائلی که رخ می‌دهند وجهه کشور را خراب کرد. در حوزه پزشکی کار فردی کم است. در سال‌های گذشته یک مقاله وجود ندارد که از سوی یک نفر نوشته شده باشد. بسیاری از مقالات مفصلی که در دنیا چاپ می‌شود ۱۰۰ نفر در آن مشارکت داشته‌اند. با توجه به روش‌هایی که در چاپ مقالات وجود دارد باید به این نکته توجه کنیم که مجموعه انتشارات علمی محصول پژوهش است. کشور ما مسیرهای توسعه علمی را به سرعت دنبال می‌کند و ممکن است چالشی در آن وجود داشته باشد.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت به مشکل پایان‌نامه‌نویسی در کشور اشاره کرد و گفت: «با هم باید به راهکارهایی فکر کنیم که راه‌حلی برای پایان‌نامه‌ها پیدا کنیم. نباید در دام افرادی بیافتیم که برای ما دام می‌گسترانند، باید به بالانس معقولی برسیم و واقعیت این است که مقابله با سرقت علمی در کشور یک بحث ملی است و باید از تولیدات علمی کشور محافظت کنیم. تخلف در پایان‌نامه و تخلفات پزشکی بحثی جدی است که باید موارد کم آن نیز از جامعه علمی کشور پاک شود.»

وی ادامه داد: «شورای عالی به عنوان بالاترین مرجع، هیاتی را برای بررسی این پرونده تشکیل داده است تا میزان این موضوع را بررسی و چالش آن را رصد کند و نتیجه این بررسی در ۲ هفته آینده به پایان می‌رسد.»

در آئین‌نامه جدید، سرآمدی آموزشی ملاک ارتقای اعضای هیات علمی است

لاریجانی گفت: «آئین‌نامه ارتقای هیات علمی ظرفیت بالایی دارد. در این آئین‌نامه سعی شده است تا جنبه علمی و آموزشی شفاف شود به طوری که اگر استاد برجسته‌ای در امر آموزش سرآمد باشد، برای ارتقا نیازی ندارد که مقاله چاپ کند.»

وی افزود: «تولیدات علمی، کشف دارویی یا خدمت علمی‌ می‌تواند از جمله مواردی باشد که در آئین‌نامه جدید به ارتقای اعضای هیات علمی کمک کند. اگر سرآمدی آموزشی استادان مورد تایید قرار گیرد نیاز به چاپ مقاله برای ارتقای علمی وجود ندارد. در این آئین‌نامه به کیفیت مقالات نیز توجه ویژه‌ای شده است.»

205/200

کد خبر: 705260

وب گردی

وب گردی