در بیشتر مواقع  خود  انسان ها باعث افزایش و تشدید آلودگی هوا می شوند

مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد می گوید:در بیشتر وقت ها خود انسان ها باعث افزایش و تشدید آلودگی ها می شوند .

زهره حاجیان- ایسکانیوز: دکتر محید عباسپور با اشاره به اینکه عوامل اصلی آلودگی هوا دو منشا طبیعی و انسان ساخت دارد می گوید: منشا طبیعی از دست ما خارج است و علت آن این است که در پدیده وارونگی یا پایداری هوا ، دما کم می شود و همین کاهش دما باعث می شود که غلظت آلودگی در محیط پراکنده شود اما در برخی مواقع و در بعضی از نقاط دنیا این تفاقمی افتد که هر چه به ارتفاعات برویم به جای اینکه دما کاهش پیدا کند افزایش می یابد و این پدیده باعث می شود در ارتفاع معینی لایه مجازی ایجاد شود و هر آلودگی که در محیط اطراف و شهر وجود دارد در لایه مجازی نگهداری و ذخیره می شود.

عباسپور افزود: شما اگر به ارتفاعات کلک چال بروید و از بالا نگاه کنید متوجه می شوید که تا یک جاهایی آسمان تیره است و از آنجا به بعد شفاف می شود و به این دلیل است که در ماه های آبان و آذر و به طور کلی در فصل پاییز اتفاق وارونگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران رخ می دهد .

مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با اشاره به اینکه پدیده وارونگی هوا به خودی خود اتفاق بدی نیست اظهار کرد: در بیشتر وقت ها خود انسان ها باعث افزایش و تشدید آلودگی ها می شود .

عباسپور با اشاره به اینکه آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد عامل بیشتر آلودگی ها در کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد حمل و نقل است افزود: موضوع آلودگی هوا هیچ راه حلی ندارد بجز اینکه ما توجه بیشتری به حوزه حمل و نقل عمومی کنیم و زمان بندی مناسبی را برای رسیدن افراد به مقاصدشان انجام دهیم .

وی اظهار کرد: البته تلاش هایی در تهران مانند استفاده از اتوبوس های بی آر تی و خطوط ویژه انجام شده ولی با جمعیت تهران باید توجه بیشتری به خطوط زیر زمینی و مترو کرد .

دکتر عباسپور تصریح کرد: خطوط مترو در سال 54 در ایران توسط یک شرکت فرانسوی مطرح شد و کارهای اجرایی آن در سال 56 در تهران شروع شد البته آن روزها جمعیت تهران خیلی کم بود و 7 یا 8 خط را برای تهران تعریف کردند و کار شروع شد ولی به دلیل مسائل سیاسی که پیش آمد کار را رها کردند و رفتند و برای بار دوم در سال 65 در دولت سازندگی و زمانی که آیت الله هاشمی رییس جمهور بودندبه دستور مقام معظم رهبری پروژه دوباره راه اندازی شد اما بحث نهایی گسترش خطوط مترو به حمایت های دولتی مربوط می شد و با همه تلاش هایی که انجام گرفت تا پروژه های ملی گسترش پیدا کند و مترو یکی از آنها بود کمتر انجام شد و در دولت نهم و دهم خیلی کمتر شد .

مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دولتمردان باید تلاش کنند که سرعت بیشتری به پروژه های حوزه حمل و نقل بدهند و امکانات مورد نیاز را تامین کنند و به این مورد توجه داشته باشند که هزینه هایی که در حوزه حمل و نقل انجام می گیرد هزینه نیست بلکه فایده است و اگر بتوانیم سرعت حرکت سیستم حمل و نقل را بیشتر کنیم بیماری ها کمتر خواهد شد و بار آلودگی های هوا کاهش می یابد و هزینه هایی که در حوزه درمان به مردم تحمیل می شود و بسیار زیاد است کمتر می شود و در حال حاضر می بینیم که مدارس تعطیل شده اند و در گذشته گاهی سازمان ها و ادارت تعطیل می شدند و همین تعطیلی میلیاردها تومان خسارت به اقتصاد جامعه وارد می کند.

دکتر عباسپور در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد اسلامی چه کمکی می تواند به حل این معضل اجتماعی کند گفت: دربحث فرهنگ سازی همه بخش ها می توانند سهیم باشند مانند بخش صنایع یا بخش صنعت نفت و گار و ...می توانند کمک کند .

وی ادامه داد: خود رسانه ها هم می توانند فرهنگ سازی کنند و به رانندگان تک سرنشین گوشزد کنند و بحثی که در اروپا و امریکا باب است استفاده از خودرو به صورت مشترک است به این معنی چند خانواده در یک محله برنامه ریزی می کنند و در طول هفته یکی از آنها خودرو می آورد و بقیه همسایگان با هم از یک وسیله مشترک استفاده می کنند با این کار هم در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و هم در آلودگی هوا و استهلاک خودرو موثر است همچنین فکر می کنم در بحث فرهنگسازی و آموزش دانشگاه آراد می تواند خیلی کمک کننده باشد و در حوزه محیط زیست ، در حوزه حقوق شهروندی و اقتصاد محیط زیست و ...می تواند کمک کند.

مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی ادامه می دهد :یکی از بحث هایی که داریم هزینه های خارجی است و اگر بتوانیم با فعالیت های فرهنگسازی صرفه جویی و مصرف انرژی را آموزش دهیم بسیار کمک کننده خواهد بود .

دکتر عباسپور تاکید کرد: به اعتقاد من می توان از آموزه های دینی هم در این مورد کمک گرفت و باید از کسانی که در حوزه های دینی فعال هستند بخواهیم به این موضوع بپردازند به عنوان مثال مرحوم علامه تقی جعفری مبانی خوبی را مطرح می کردند و یا حجت الاسلام قرائتی چند جلسه را به امور مشکلات و معضلات شهری اختصاص داده بودند اما به اعتقاد من می توان خیلی گسترده تر به این موضوع پرداخت و موضوع آلودگی هوا در مساجد مطرح شود و با گفته شدن و مطرح شدن موضوع شاید یک شهروند از اینکه کهبا خودرو تک سرنشین به شهر بیاید و یا بی جهت و بی هدف از خودروی شخصی استفاده می کند احساس ناراحتی کند و این کار را انجام ندهد اگر این فرهنگسازی انجام شود شهروندان مانند تکه نانی که بر سر راهی افتاده و آن را برمی دارند و می بوسند و به کناری می گذارند این موارد را هم رعایت می کنند .

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دانشگاه آزاد هم می تواند در حوزه های فنی هم نقش داشته باشد و آموزش دهد و مسئولیت اجتماعی را گوشزد کند به عنوان مثال یک شهروند به جای اینکه پول بدهد و معاینه فنی خودرو بگیرد و به زعم خودش قانون را دور بزند با احساس مسئولیت اجتماعی می تواند خودروی خود را برای معاینه ببرد و اگر خودرو ایرادی دارد رفع کند و در این صورت به سهم خود در کم شدن آلودگی هوا کمک کند.

700700

کد خبر: 705567

وب گردی

وب گردی