عرضه بنزین یورو ۴ از مرز ۲۱ میلیون لیتر گذشت

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به عرضه روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کلانشهرهای کشور، اعلام کرد: عامل آلودگی هوا عرضه بنزین آلوده نیست.

به گزارش ایسکانیوز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز با انتشار اطلاعیه‌ای با اشاره به عرضه بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در هشت کلانشهر اصلی کشور، اعلام کرد: هم اکنون بنزین یورو چهار در هشت کلانشهر تهران، کرج، اراک، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و اهواز عرضه می‌شود.

بر این اساس در شرایط فعلی حجم عرضه بنزین یورو چهار ایران به حدود ۲۱.۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که این فرآورده استراتژیک نفتی مطابق با بالاترین استانداردهای جهان در پالایشگاه های نفت شازند، اصفهان و تبریز تولید و عرضه می‌شود.

از سوی دیگر این شرکت وابسته به وزارت نفت با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهرهای کشور ارتباطی با کیفیت بنزین عرضه شده ندارد، یادآور شد: بنزین عرضه شده در کلانشهرهای کشور به ویژه بنزین وارداتی دارای کیفیت بالایی بوده و ارتباط دادن آلودگی هوای شهرها با کیفیت بنزین وارداتی بی اساس است.

علاوه بر این شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با بیان اینکه تمامی محموله‌های بنزین وارداتی از حیث عوامل آلاینده موثر در محیط زیست شامل میزان بنزن، آروماتیک، اولفین، گوگرد توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل شده است، یادآور شد: تاکنون هیچ گونه محموله بنزین فاقد کیفیت و یا آلوده وارد کشور نشده است.

در همین حال علی شیرازی‌زاده مدیر پژوهش و فن‌آوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در تشریح تغییرات اعمال شده بر روی ترکیب بنزین عرضه شده در داخل کشور به منظور کاهش انتشار مواد آلاینده و مخرب محیط زیست، گفته است: کاهش سهم گوگرد و برخی از مواد شیمیایی همچون بنزن، الفین و آروماتیک منجر به بهبود استاندارد بنزین عرضه شده در کشور شده است.

به گزارش مهر، هم اکنون شمارش معکوس به منظور بهره‌برداری از مجتمع جدید بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس و واحد «ایزومریزاسیون» پالایشگاه نفت لاوان آغاز شده که در صورت راه اندازی کامل این دو طرح ظرفیت تولید بنزین یورو چهار ایران روزانه حدود ۱۱ میلیون لیتر افزایش می یابد.

از سوی دیگر عباس کاظمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان انواع فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره است، تاکید کرده است: سال ۹۶ برای نخستین بار بنزین هم به سبد صادرات فرآورده‌های نفتی کشور افزوده خواهد شد.

101/401

کد خبر: 705584

وب گردی

وب گردی