دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد تاریخ تفاهم نامه همکاری امضا می کنند

نشست تخصصی روش شناسی تاریخ شفاهی ، به همت پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل شد.


به گزارش ایسکانیوز، امروز نخستین نشست تخصصی روش شناسی تاریخ شفاهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه رییس بنیاد تاریخ ایران، حبیب الله اسماعیلی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی وپژهشگر تاریخ، مهدی مطهرنیا رییس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و شماری از استادان تاریخ و تاریخ پژوهان در واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل شد.
رییس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی که مدیریت و اجرای این نشست را بر عهده داشت ، گفت : پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی با رهنمودهای آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و به دستور حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی ، برای ایجاد یک فضای علمی به منظور بررسی تاریخ انقلاب به ویژه تاریخ انقلاب اسلامی ، برگزاری نشست تخصصی روش شناسی تاریخ شفاهی را در دستور کار خود قرار داده است.
مطهرنیا اضافه کرد: در این خصوص با هماهنگی دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد نشست های تاریخ شفاهی به صورت دو ماهانه تشکیل شود. این در حالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید دارد بافت تاریخی انقلاب اسلامی با توجه به عظمت و ویژگی های آن به خوبی حفظ شود.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد تاریخ به تبادل نظر پرداختند و پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی مجوز بررسی تاریخ انقلاب را از هیات رییسه دانشگاه دریافت کرد.
رییس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی اذعان داشت: پس از برگزاری نشست های مشورتی دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد تاریخ ، یک تفاهم نامه همکاری تهیه و قرارشد به امضای دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه رییس بنیاد تاریخ برسد.
مطهرنیا خاطرنشان کرد: نخستین نشست تخصصی روش شناسی تاریخ شفاهی با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات و استفاده از نکته نظرها و تجربه های استادان طراز اول این واحد خوش نام تشکیل شد و البته قرار است در آینده از تجربه های ارزنده سایر واحدها نیزاستفاده شود.
وی افزود: به زودی کانون اندیشه استادان علوم اجتماعی که بخشی از آن به هر تقدیر به تاریخ بازمی گردد فعال خواهد شد و تلاش برای شناسایی استادان مجرب و تهیه بانک اطلاعاتی مربوط نیز آغاز شده است. ما امید داریم برای رسیدن به اهداف والای خود ، رسانه های جمعی و به ویژه رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی ، زمینه مطرح شدن این نشست ها و اطلاع رسانی مطلوب را فراهم کنند.
* معادیخواه : دست اندرکاران تاریخ شفاهی نسبت به ثبت تجربه های خود توجه جدی داشته با شد.

در اولین نشست تخصصی روش شناسی تاریخ شفاهی ، عبدالمجید معادیخواه رییس بنیاد تاریخ ،ضمن اشاره بهاینکه دست اندرکاران تاریخ شفاهی،باید نسبت به ثبت تجربه هایشان توجه ویژه ای داشته باشند ، گفت: اگر این تجربه ها ، ثبت و حفظ شود به سرمایه تبدیل می شود.چرا که جدی نگرفتن تجربه ها ، سبب ایجاد مشکل در خردورزی می شود.
او در این نشست تخصصی افزود: یکی از دلایل پیدایش تاریخ شفاهی ، مشکلاتی موجود در این حوزه بود.همچنین ناگفته نماند که تاریخ شفاهی در ایران و همچنین خارج از کشور وضع مناسبی ندارد و باید بر اساس استاندارها مورد توجه قرار گیرد.

* اسماعیلی: روایت تاریخ با شواهد لازم و کافی، شجاعت می خواهد
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن بیان نکته نظرهای خود درباره آسیب شناسی مبحث تاریخ شفاهی ، گفت : آنچه ما می نویسیم تاریخ نیست ، بلکه روایتی است از فهم ما که در شمارکارهای سخت و دشوار به شمار می آید.
حبیب الله اسماعیلی تصریح کرد: با نگاه به هر اثر تاریخی، نوعی جانبداری مشاهده می شود. شناخت این مسئله ، گام نخست روش شناسی تاریخ شفاهی است. مورخ همانند بازپرس قضایی موظف است تلاش کند برای مدعای خود بیشترین شاهد ها را بیاورد که حقی ناحق نشود.
این پژوهشگر تاریخ اضافه کرد: گرچه در کتاب های روش تحقیق، داشتن سه شاهد برای یک مدعا را کافی می دانند،اما مورخ باید به حدی شاهد ارائه کند که خود اشباع شود و دست آخر ، خودش از عملکردش راضی باشد. یک اشکال اساسی که در تاریخ شفاهی وجود دارد این است که مصاحبه کنندگان از دانش کافی در موضوع برخوردار نیستند و شواهد تاریخی مناسب را در کنار حرف های خود قرار نمی دهند.
اسماعیلی گفت: بیشترکارهایی که این روزها با عنوان تاریخ شفاهی انجام می شود،استانداردهای لازم را ندارد. بنابراین ما باید در تاریخ شفاهی مساله داشته باشیم و پرسش مطرح کنیم.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بسیاری از کتاب هایی که در زمینه تاریخ شفاهی منتشر می شود در واقع یک متن ادبی است. متن گقتار راوی سند است و ما مجاز نیستیم آن را به متن ادبی تبدیل کنیم. بلکه در فرایند گویا سازی متن، می توان توضیح لازم را در حاشیه نوشت.

وی ادامه داد:ما در کارهای گروهی که منتشر کردیم وفاداری خودرا به این روش نشان داده و حتی میمیک صورت راوی را در درحاشیه متن توصیف کرده ایم.
203/201

کد خبر: 705597

وب گردی

وب گردی