دکتر واشقانى فراهانى: انتظار می رود اعضای هیات علمی همواره در رعایت اخلاق حرفه ای پیشگام باشند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی  گفت: درست است که تخلف تنها در حوزه های علمی رخ نمی دهد، اما از جامعه فرهیخته توقع داریم که در بحث های مربوط به اخلاق حرفه ای همواره پیشگام باشند.

به گزارش ایسکانیوز؛ ابراهیم واشقانی فراهانی با حضور دربرنامه تلویزیونی زاویه درخصوص تخلفات مقاله نویسی اظهار کرد: به نظر من متهم ردیف اول این تخلفات، اعضای هیأت علمی هستند که در فرآیند انتشار مقاله به درستی نظارت نداشته اند. همچنین از آنجایی که در دانشگاه های کشور، اعضای هیأت علمی اولین معلمان و الگو های دانشجویان هستند، انتظار می رود که رعایت اخلاق را به درستی به دانش جویانشان بیاموزند. درست است که تخلف تنها در حوزه علمی رخ نمی دهد اما توقع داریم که جامعه فرهیخته نسبت به رعایت اخلاق حرفه ای حساس تر از سایر افراد جامعه باشند.

او درباره گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در سیاست های کلی کشور در سندهای بالادستی نظام به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها تأکید شده است؛ به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی با استناد به این سندها به عنوان شاخص و همچنین با توافق وزارت علوم، علاوه بر فراهم کردن امکانات لازم برای تحصیل دانشجویان، ظرفیت بیشتر رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را نیز افزایش داد و به سمت گسترش تحصیلات تکمیلی حرکت کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید، بالاترین جذب هیات علمی را دارد؛ همچنین ناگفته نماند که بیش از 70درصد این استادان در دانشگاه های دولتی مطرح و معتبر تحصیل کرده اند. در حال حاضر این دانشگاه به صورت تمام وقت، نیمه وقت و حق التدریسی جذب استاد دارد.

واشقانی فراهانی اضافه کرد: ظرفیت اعضای هیأت علمی برای راهنمایی دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد باید نظارت شده و علمی باشد. در آیین نامه ها نهایت این ظرفیت در ازای هر یک استاد، ظرفیت هایی مختلفی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اعلام شده است.

او در پایان یادآورشد: در بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا، استادان با تجربه و فرهیخته به صورت همزمان و با کمک پژوهشگران پسا دکتری به عنوان دستیار راهنمایی حتی بیش از 12 دانشجو در مقطع های کارشناسی ارشد و دکتری را در اختیار دارند. بنابراین در برخی بخش نامه ها نیز حداکثر طرفیت برای هر استاد را 12دانشجو اعلام کرده است که این موضوع به معنای نهایت ظرفیت اعضای هیأت علمی درمرتبه استادی برای راهنمایی دانشجویان است.

203/200

کد خبر: 705648

وب گردی

وب گردی