کلاهبرداری از ١٧٠ نفر به بهانه استخدام و ازدواج

متهمی که با معرفی خود به عنوان مسئول گزینش ارگان‌های دولتی از ١٧٠ طعمه اش کلاهبرداری کرده بود، در دام ماموران پلیس گرفتار شد.

به گزارش ایسکانیوز در پی ارجاع سه پرونده به صورت جداگانه و در بازه‌های زمانی متفاوت با موضوع کلاهبرداری مرتبط با رایانه در فضای مجازی از سوی قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج تحقیقات لازم آغاز شد.
بر طبق گفته شاکیان، مدتی قبل آنها از طریق فضای مجازی و شبکه اجتماعی تلگرام با فردی ناشناس‌ که خود را شخصی با نفوذ و مسئول جذب‌ و استخدام ‌در یکی از نهادهای دولتی‌ و متخصص در زمینه کاریابی معرفی کرده بود‌، آشنا‌ شده بودند و متهم جهت‌ پیگیری امور استخدامی مبالغ متفاوتی پول و کپی تمام مدارک شناسایی هویتی‌(‌شناسنامه‌، کارت ملی و‌...‌) را از آنها اخذ کرده بود‌. شاکیان زمانی که با این فرد تماس‌ می‌گیرند تا میزان پیشرفت و پیگیری امور استخدامی را از وی جویا شوند او پاسخگوی‌ تماس‌ها نبود. با توجه به اینکه متهم از شیوه و شگرد یکسانی جهت به دام انداختن طعمه‌های خود استفاده کرده بود‌، بلافاصله مراتب به صورت ویژه در دستور کار ماموران اداره مبارزه با جرایم سایبری این پلیس قرار گرفت . با استفاده از‌ شگردهای خاص پلیسی و انجام کار اطلاعاتی توسط ماموران‌ اداره مبارزه با جرائم سایبری‌ فردی با هویت معلوم‌ شناسایی‌ شد که متهم ‌ از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی‌، اقدام به دام انداختن دختران جوان و جویای کار کرده است‌. پس از هماهنگی با قاضی ویژه رسیدگی به جرایم سایبری دادسرای عمومی و انقلاب سنندج‌، متهم جلب و کلیه سامانه‌های‌ رایانه‌ای وی ضبط و توقیف‌ و جهت بررسی‌های اولیه پلیسی و استخراج داده‌های مجرمانه تحویل اداره فنی ‌و بررسی ادله دیجیتال پلیس فتا شد. همچنین چندین سری مدارک هویتی قربانیان و کارت‌های بانکی متعدد‌ نیز کشف و ضبط شد. رئیس پلیس فتا کردستان در ادامه با اشاره به تحقیق از متهم گفت: متهم ابتدا منکر قضیه بوده اما پس از مواجهه با دلایل‌، مدارک‌ و مستندات‌ و مواجهه با شکات پرونده‌ به جرمش اعتراف کرده و گفته با ساختن چندین اکانت در شبکه‌های اجتماعی طعمه‌های خود را از بین کاربران خانم انتخاب‌ و‌ با‌ دادن وعده ‌استخدام ‌در ادارات دولتی‌ به سوژه‌های شناسایی شده و یا‌ ازدواج‌ با آنها‌ به انگیزه کسب منافع مالی و ضداخلاقی‌ ارتباط ‌برقرار‌ و جهت جلب اعتماد بیشتر آنها، خود را ‌«‌مسئول جذب نیروی انسانی در سازمان‌های‌ دولتی‌« یا کارمند مجرد و جویای یافتن شخص مناسبی برای ازدواج»‌ معرفی کرده ‌و اعتماد سوژه‌ها را نسبت به خود جلب و به عناوین مختلف از آنها کلاهبرداری کرده است. وی ادامه داد: در نهایت با توجه به اعتراف و اقرار متهم به جرمش ، پرونده متشکله به همراه‌، تعدادی از بزه‌دیدگان به شعبه رسیدگی کننده ارسال و با قرار وثیقه پنج میلیارد ریالی و این فرد به لحاظ عجز از تودیع وثیقه‌،‌ روانه زندان شد.با توجه به هویت پنهان‌ در فضای مجازی، شهروندان‌ از اعتماد به افراد با هر عنوانی خودداری کرده و به هیچ عنوان اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

منبع:شهروند

700700

کد خبر: 705707

وب گردی

وب گردی