واحدهای ملی مستقر در خوزستان کمترین ارتباط را با دانشگاه چمران دارند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد از اینکه واحدهای بزرگ و ملی مستقر در خوزستان کمترین ارتباط را با دانشگاه چمران دارند، گفت: واحدهای ملی برای رفع نیازهای علمی خود به دانشگاه‌های مرکز مراجعه می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، مرتضی افقه ، با بیان اینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی استان خوزستان در مقایسه با استان‌های دیگر این است که این استان دارای منابع زیرزمینی بوده، اما این منابع هیچ ارتباطی با دانشگاه چمران اهواز ندارند، اظهار کرد: اگرچه استان خوزستان دارای 4 بخش اقتصادی نفت،‌ پتروشیمی، صنایع ذوب، فلزات و تولید انرژی است، اما این بخش‌ها عمدتا با دانشگاه‌های قویتر در تهران ارتباط می‌گیرند و با دانشگاه چمران تعامل کمتری دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز افزود: این بخش‌ها با خود مسؤولین محلی نیز ارتباط تنگاتنگی ندارند، یعنی شرکت ملی نفت خود را مستقیم با وزارت نفت مرتبط می‌داند و با مسؤولین محلی کمتر ارتباط برقرار می‌کند. در واقع این شرکت‌ها به دلیل ملی بودن احساس می‌کنند که واحدهای محلی همچون دانشگاه چمران نمی‌توانند کمکی ارائه کنند و بسیار ضعیف‌تر از این شرکت‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت خود دارای دانشگاه است و برای رفع نیازهای علمی به دانشگاه‌های مرکز مراجعه می‌کند، ادامه داد: استان خوزستان به دلیلی میزبانی از بخش‌های اقتصادی دچار مشکلاتی همچون آلودگی، ترافیک و گرانی است و این در حالی است که منافع این بخش‌ها فقط به مرکز منتقل می‌شود و این موضوع موجب بروز نارضایتی در میان مردم استان خوزستان شده است.

افقه با بیان اینکه شاخص اقتصادی و اجتماعی استان خوزستان در حد استان‌های محروم کشور است، گفت: دانشگاه چمران اهواز ارتباط بسیار محدودی با صنعت دارد و ارتباط این دانشگاه با واحدهای بزرگ و ملی نیز نزدیک به صفر است. درواقع شرکت‌های نفت،‌ پتروشیمی، آب و برق، بنادر، توسعه نیشکر و صنایع ذوب و فلزات در صورتی که مجبور شوند، با دانشگاه چمران ارتباط برقرار می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز تاکید کرد: نباید از استان خوزستان غفلت کرد، زیرا امکانات مربوط به این استان است اما از بسیاری از جهات با محرومیت مواجه شده است.

منبع:ایسنا

205/200

کد خبر: 705823

وب گردی

وب گردی