اجرای طرح ضداعتیاد «مکتب» در 6 مدرسه/ سن مصرف موادمخدر به مقطع ابتدایی نرسیده است

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت از اجرای طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر با عنوان مکتب که به معنای، مدیریت کلاس، تاب‌آوری و بازی است در 6 مدرسه ابتدایی کشور خبر داد.  

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حمیدرضا فتحی در حاشیه مراسم برگزاری کارگاه آموزشی طرح مدیریت کلاس، تاب‌آوری و بازی که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طرح مکتب با مشارکت وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش به صورت آزمایشی در 6 مدرسه مشهد و تهران اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سه مدرسه شامل دو مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه در هرکدام از شهرهای تهران و مشهد تحت پوشش طرح مکتب قرار می‌گیرند، این طرح پس از رفع نواقص در سطح کشور به اجرا درخواهد آمد.

فتحی با اشاره به اینکه در سنین دبستان ورود مستقیم به برنامه‌های پیشگیری موادمخدر صورت نمی‌گیرد و در این سنین باید توانمندسازی کودکان در حوزه‌های جرات‌مندی، مدیریت هیجانانات و ... انجام شود، گفت: در طرح مکتب، دانش‌آموزان هر هفته در سه جلسه و به مدت 20 دقیقه بازی انجام می‌دهند و بر مبنای امتیازی که در رعایت قوانین گرفته‌اند جایزه دریافت و مهارتی را نیز کسب می‌کنند.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این طرح در سال‌های آینده توسعه پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال دوم تعداد و ساعت‌های جلسات افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ورود مستقیم به موضوع پیشگیری از اعتیاد باید از سن 15 سال به بعد آغاز شود، گفت: تاکنون برای اجرایی شدن طرح مکتب 80 میلیون تومان هزینه شده است، تامین منابع مالی طرح برعهده وزارت بهداشت و تامین منابع انسانی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر وزارت بهداشت اثربخشی برنامه‌های پیشگیرانه را پنج ساله دانست و افزود: این موضوع در برنامه‌هایی که برای مقطع دبستان انجام ‌می‌شود 15 ساله خواهد بود.

وی عنوان کرد: طرح مکتب از یک برنامه خارجی الگوبرداری شده که آن را ایرانیزه کرده‌ایم، این طرح در سه کشور جهان اجرا شده و اثربخشی داشته‌ است.

فتحی در خصوص رسیدن سن اعتیاد به مقطع ابتدایی، گفت: سن مصرف موادمخدر به مقطع ابتدایی نرسیده است و آمارهایی که اخیرا آموزش و پرورش در این زمینه اعلام کرده است پایین‌تر از سیاه‌نمایی‌هایی است که در سطح جامعه وجود دارد.

وی بدون اعلام آمار آموزش و پرورش، عنوان کرد: شواهدی بر کاهش سن مصرف موادمخدر وجود دارد که البته تاکنون آماری در این زمینه منتشر نشده است، تغییرات چشمگیر نیست، اما نیاز به مداخله دارد.

701

کد خبر: 705854

وب گردی

وب گردی