اقتصاد مقاومتی لازمه توسعه منطقه / روستای خمس نمونه بارز عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در استان اردبیل

اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی لازمه توسعه منطقه است و در همین راستا اقدام یک سرمایه گذار بخش خصوصی در روستای خمس شهرستان خلخال استان اردبیل نمونه ای بارز از عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در استان اردبیل را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در پی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

مردمی سازی اقتصاد، ارتقای مقاومت اقتصادی دربرابر تحریم ها

برای این کار، در گام اول می بایست توانمندسازی آحاد مردم در دستور کار قرارگیرد تا زمینه برای حضور موثر همه افراد در فعالیت های مولد اقتصادی فراهم شود. وحدت و همکاری میان فعالین می تواند به اشکال گوناگون شبکه سازی، خوشه سازی، زنجیره تامین و... در دستور کار قرار گیرد. لیکن با محوریت نظم های جمعی میان فعالیت ها، آرمان های مردم سازی اقتصادی محقق شده و سطح پایداری و مقاومت اقتصادی در برابر تحریم ها و فشارها ارتقاء می یابد.

نقش دولت و مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی

شناسایی نقاط ضعف کشور در اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به نقاط قوت، یکی دیگر از الزامات کشور در رسیدن به جایگاه واقعی خویش در عرصه جهانی است که برای تحقق آن باید همکاری نزدیکی میان دولت و مردم صورت گیرد.

نقش دولت

دولت در شرایط امروز اقتصاد ایران، بزرگ ترین رسالت را دارد. هر یک از سیاست هایش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، هزینه فرصت ها به شدت بالاست و نیاز به هوشمندی و دقت خاصی از ناحیه دولت احساس می شود.

از جمله سیاست های مناسب از ناحیه دولت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی عبارتند از:

اشتغالزایی

اشتغال در کشور امنیت عمومی را به دنبال خواهد داشت که می تواند مشکلات فرهنگی را نیز مرتفع کند. بنابراین ایجاد فرصت های شغلی از سوی دولت امری ضروری تلقی می گردد. در شرایط کنونی افزایش فرصت های شغلی، یکی از الزامات و اقدامات مهم مقامات مسئول در دولت محسوب می شود؛ چراکه در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، نیازمند نیروی کار بیشتر در کشور هستیم. از جمله راهکارهای لازم برای رفع موانع اشتغالزایی عبارتند از: تغییر نگرش دولت به بخش خصوصی، ایجاد امنیت اقتصادی، مبارزه با مفاسد اداری، کنترل مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ.

نقش مردم

تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر. برای بالابردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور، حس کنند و برآن ببالند. در نظریه های اقتصادی نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاها بسیار حائز اهمیت است.

از مهم ترین نقش های مردم درتحقق اقتصادی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مدیریت مصرف

امروزه تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است و همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و همچنین آحاد مردم باید موضوع پرهیز از اسراف و استفاده از تولیدات داخلی را جدی بگیرند. جلوگیری از هرگونه اسراف و تبذیر، مهمترین اصل در ارائه یک الگوی اسلامی مصرف است. از این رو خداوند درآیه 67 سوره فرقان، حرکت در مداری به دور از افراط و تفریط را رسیدن به پایداری دانسته است. پس فرد یا جامعه ای که در مسیر پایداری درمصرف حرکت کند به پایداری در اقتصاد می رسد و جامعه به همان مطلوب یعنی اقتصاد سالم، شکوفا و مقاومتی دست خواهد یافت.

تولید ثروت حلال

تولید ثروت حلال باید درجامعه نهادینه شود و در کنار آن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی به امر مذموم در میان آحاد جامعه مبدل شود.

ترجیح مصرف کالای داخلی برکالای خارجی

پر واضح است که مردم حق استفاده از کالای باکیفیت را دارند، ولی ترجیحاً باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند و این امر نیازمند تحکیم نگاه علمی است، به نحوی که دست اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه ها حلقه ارتباط صمیمی و تعامل پایداری را باید با یکدیگر داشته باشند. زیرا صیانت از اعتبار تولید داخلی در عرصه جهانی وظیفه ملی و اسلامی است، و منافع زود گذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد.

نمونه ای از تحقق اقتصاد مقاومتی در استان اردبیل

روستای خمس در شهرستان خلخال گنجینه کم‌نظیری از گردشگری تاریخی و طبیعی است که در سال‌های اخیر با احداث تنها یک مجموعه اقامتی پای گردشگران به آن باز شده است.

نادر رئوف مدیر هتل پرنیان خمس با بیان اینکه خمس منطقه‌ای طبیعی و به دلیل فاصله از شهر بزرگ منطقه‌ای بکر است، گفت: نزدیک بودن انسان به طبیعت و رسیدن به آرامش در دهکده گردشگری خمس محقق می‌شود.

وی افزود: دوری از فشارهای روحی و روانی شهری و حضور در آب و هوای خنک و مشاهده مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی که هر یک سرمایه‌ای عظیم هستند، در دهکده گردشگری خمس امکان‌پذیر است.

رئوف با اشاره به ویژگی‌های هتل پرنیان خمس، اضافه کرد: این هتل در فاصله 7 تا 100 کیلومتری آب سرد و گرم، 68 کیلومتری دریا، 100 کیلومتری دریاچه نئور، کوهستان، جنگل، چشمه و آبشار واقع شده است.

نادر رئوف مدیر هتل پرنیان خمس با بیان اینکه به نظر می‌رسد منطقه خمس محیط خوبی برای گردشگری باشد، گفت: در فاز اول هتل، 14 اتاق اقامتی، رستوران و سفره‌خانه سنتی، در فاز دوم استخر آب گرم از چشمه‌های منطقه ایجاد کردیم و در فازهای بعدی نیز در نظر داریم مسیری برای سواری با کالسکه با اسب در مسیر روستا و خط تیرول بجای تلکابین از کوه سردل روبروی هتل به سمت هتل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کنار کار هتل با حمایت روستایی‌های عزیز باغ هزار و یک شب را راه‌اندازی کردیم، افزود: این باغ با هدف استفاده گردشگری ایجاد شده است.

وی با بیان کرد: محل هتل مدرسه متروکه‌ای بود که آنرا از دولت خریداری کردیم، و بخاطر رعایت مسائل زیست‌محیطی روی شناژ همان مدرسه احداث کردیم.

رئوف با بیان اینکه سعی می‌کنیم امکان ساخت و ساز اتاق‌های اقامتی را در روستای خمس مهیا کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر 27 خانه روستایی برای این کار شناسایی شده و تلاش می‌کنیم موضوع بوم‌گردی را در این منطقه جا بیندازیم.

رونق این روستا در فصل گرم نشان می‌دهد اگر جاذبه‌های این روستا در فصل زمستان نیز به خوبی معرفی شود می‌تواند یک مکان گردشگری چهارفصل برای گردشگران باشد.

گزارش از: علی انوار

کد خبر: 705998

وب گردی

وب گردی