هشدار و توصیه‌های تخصصی درباره شیوع عفونت‌های تنفسی در فصل سرما

یک فوق تخصص ریه گفت: عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی عمدتا علت ویروسی دارند که با شروع فصل سرما شایع می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر غلامرضا پناهنده اظهار کرد: عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی غالبا بیماری‌های خود محدود شونده با سیر بالینی کوتاه و اغلب بدون عارضه هستند.

وی با اشاره به شیوع عفونت‌های تنفسی با شروع فصل سرما، تاکید کرد: ویروس‌های متنوعی از جمله کروناویروس و رینوویروس عامل این بیماری هستند. این عفونت‌ها با تب خفیف، آب ریزش بینی، گرفتگی صدا و سرفه خود را نشان می‌دهند.

پناهنده با اشاره به نادیده گرفتن این عفونت‌ها توسط برخی از بیماران و والدین، افزود: این عفونت‌ها در درصدی از بیماران ممکن است باعث عوارضی همچون عفونت چرکی گوش میانی، عفونت سینوس‌ها، عفونت ریوی یا شعله‌ور شدن بیماری‌هایی مانند آسم کودک شوند.

این فوق تخصص ریه در کودکان، آلودگی محیط و دود سیگار را یکی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی و مستعد کننده فرد برای بروز عوارض تنفسی دانست و گفت: دود سیگار در بسیاری از موارد باعث شعله‌ور شدن حساسیت‌های ریوی و سرفه‌های مزمن می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم شیر مادر در ایمنی بخشی بدن و محافظت در برابر عوامل میکروبی، تصریح کرد: عفونت‌های وخیم یا عوارض عفونی در شیرخورانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند به طرز قابل ملاحظه‌ای کمتر از شیرخورانی است که از شیر خشک تغذیه می‌کنند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ادامه داد: عوامل ضدمیکروبی و ایمنی بخشی متعددی در شیر مادر شناسایی شده است که به هیچ عنوان شیرهای مصنوعی واجد آن‌ نیستند.

وی اظهار کرد: تجویز داروهای ضدمیکروبی در عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی به هیچ عنوان توصیه نشده است، مگر در شرایطی خاص و تحت نظارت پزشک و در مواردی که بیمار به دنبال عفونت تنفسی دچار عوارضی مانند عفونت گوش میانی، سینوس‌ها و ریه شود.

این فوق تخصص ریه در کودکان افزود: مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها متضمن عوارض گوناگونی در بدن خواهد بود.

منبع:ایسنا

700/701

کد خبر: 706004

وب گردی

وب گردی