چنارها زیر نورهای رنگی خم می‌شوند/اختلال در رشد و خزان درختان با شکست شب

وقتی ما در شب گیاه را برخلاف چرخه طبیعی‌ تحت تأثیر نورهای مصنوعی قرار می‌دهیم، پدیده‌ای به نام «شکست شب» رخ می‌دهد که نمو گیاه را مختل می‌کند و طی چند سال گیاه خشک می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز ، مشکلات و دغدغه‌های روزانه آن‌قدر گاهی از نظر روحی و روانی بر روی افراد تأثیر می‌گذارد که گاهی تنها چاره آن قدم زدن در خیابانی با رنگ زندگی است. خیابان ولی‌‌عصر تهران از آن دست خیابان‌هایی است که پیاده‌روی در آن گاهی خستگی روز را از تنت بیرون می‌کند و به تو یادآوری می‌کند که زندگی با همه مشکلات آن در جریان است.

اگر مسافر دائمی مسیر راه‌آهن تا تجریش باشید و کمی هم دقتتان بالا باشد، می‌بینید که درختان کنار مسیر با نورهای رنگ و وارنگ تزیین شده‌اند. بیش از 8 هزار چنار در این خیابان قرار دارند که بیش‌تر آن‌ها حامل چراغ‌های رنگی به حساب می‌آیند.

کارشناسان می‌گویند نورپردازی محیطی خیابان‌ ولی‌عصر و بلوار کشاورز تهران، به‌ مرگ تدریجی درختان منجر خواهد شد. آن‌ها می‌گویند وقتی ما در شب گیاه را برخلاف چرخه طبیعی‌ تحت تأثیر نورهای مصنوعی قرار می‌دهیم، پدیده‌ای به نام «شکست شب» رخ می‌دهد که نمو گیاه را مختل می‌کند و طی چند سال گیاه خشک می‌شود.شاید در دید اول این نورپردازی گیاهان زیبا به نظر بیاید و مسیر را برای شما دلچسب‌تر کند؛ اما آیا درختان نیز از این نورها احساس رضایت می‌کنند؟

چند سال پیش وقتی صحبت از پروژه نورپردازی خیابان‌ها مطرح شد، برخی از کارشناسان با این موضوع مخالفت جدی کردند و اعلام کردند که این نور‌پردازی‌ها می‌تواند منجر به مرگ درختان شود. یکی از آن‌ها استاد سید مهدی سیدی، پژوهشگر فیزیولوژی گیاهی بود که اعلام کرد این پروژه زیبا‌سازی می‌تواند درختان را دچار مرگ تدریجی کند. با گذشت 2 سال از اجرای این پروژه کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که عوارض نورپردازی بر روی درختان کم‌کم مشهود می‌شود و زرد نشدن درختان در فصل پاییز و نبود نشانی از خزان در این درختان از تأثیرات این نورپردازی‌ها حکایت دارد.

کارشناسان معتقدند که نوع لامپ و درجه تابش نور می‌تواند جلوی تابش نور را بگیرد. آن‌ها می‌گویند چنارها از جمله گیاهانی هستند که قد بلندی دارند و به همین دلیل جزو درختانی هستند که نورپسندند. هرچند نور هم مانند آب مقدار زیادش مفید نیست. نور زیاد مانند آب زیاد نه تنها مفید نیست، بلکه ضرر هم می‌رساند.

درختان در بیش‌تر جاهای تهران با مشکل نور زیاد روبه‌رو هستند و ماجرا وقتی حادتر می‌شود که این نورها مدام تغییر رنگ می‌دهند. این تغییر رنگ باعث می‌شود فتوسنتز گیاه دچار اختلال شود و درخت تا بخواهد به یک رنگ عادت کند، رنگ آن تغییر می‌کند.

محسن حاج حسینی، کارشناس آلودگی نوری، در این مورد می‌گوید: همیشه با تغییر فصل و شروع پاییز همه این انتظار را داریم که خیابان‌ها رنگشان زرد و نارنجی شود و درخت‌ها رو به زردی بروند؛ اما در سال‌های اخیر این اتفاق کم‌تر رخ می‌دهد و با وجودی که فصل پاییز را سپری می‌کنیم؛ اما شاهدیم که درختان همچنان سبز هستند.

او در ادامه می‌گوید: درخت‌ها وقتی می‌فهمند زمان تغییر کرده است که طول شب و روز تغییر می‌کند؛ اما متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد و از آن‌جا که نورها اجازه نمی‌دهند که درخت این حس را داشته باشد که شب شده یا روز کوتاه شده، او نمی‌تواند این تفاوت را احساس کند؛ بنابراین آب همچنان در تنه او جریان دارد و فتوسنتز ادامه پیدا می‌کند. حالا این را در نظر بگیرید که وقتی هوا سردتر می‌شود آب درون درخت یخ می‌زند و این‌ها باعث می‌شود که چرخش آب در درون آن دوباره با مشکل روبه‌رو شود.

همین باعث می‌شود که درختان در بهار نیز دیرتر بارور شوند و دیر‌تر شکوفه دهند. این موضوع درختان را شکننده‌تر هم می‌کند و باعث می‌شود با کوچک‌ترین ضربه‌ای شاخه‌های درخت بشکند.

او در ادامه می‌گوید: روزنه‌هایی که روی درخت قرار دارد باعث می‌شود که درخت از آن دی اکسید کربن استنشاق کند؛ اما نورپردازی و خصوصا نور آبی و سفید باعث می‌شود که گیاه دی اکسید بیش‌تری را به درون خود جذب کند و در نتیجه به این وسیله بیمار‌تر می‌شود.

روزنه‌هایی که روی درخت قرار دارد باعث می‌شود که درخت از آن دی اکسید کربن استنشاق کند؛ اما نورپردازی و خصوصا نور آبی و سفید باعث می‌شود که گیاه دی اکسید بیش‌تری را به درون خود جذب کند و در نتیجه به این وسیله بیمار‌تر می‌شود



حمید رضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، می‌گوید: هر پروژه‌ای که انجام می‌شود با مطالعات و تحقیق انجام می‌شود و چندین شرکت نورپردازی از کشورهای مختلف تجربیاتشان را در اختیار ما قرار دادند و ما با بررسی نمونه‌های موفق اقدام به این کار کردیم. این نورهای الوان روی گونه‌های گیاهی در همه جهان جوابش را پس داده است.

او در ادامه می‌گوید: هر یک از این پروژکتورها متناسب با این‌که در زیر کدام درخت قرار می‌گیرد و تاج این درخت در کجا قرار گرفته است زاویه تابش و پرتاب نورش با هم متفاوت است. کارخانه هر یک از این لنزها را متناسب با نقطه‌ای که این لنز می‌خواهد بر آن بتابد تنظیم کرده است. سیستم این نور‌پردازی سیستم ال‌ ای دی و بسیار کم مصرف است و کم‌ترین مصرف ممکن با محاسبات لازم و با زاویه خاصی برآورد شده است.

این کارشناس شهری در ادامه می‌گوید: یک تکه از خیابان تجریش را به صورت پایلوت و با توجه به صحبت‌های کارشناسان از کف زمین نورپردازی کردیم و تمام جوانب کار را در نظر گرفتیم تا مشکلی ایجاد نشود. این نورها در تمام مدت شبانه‌روز روشن نیستند و فقط در چند ساعتی از سر شب روشن هستند و آن هم‌ زمانی است که ماشین‌های عبوری با چراغ‌های روشن حرکت می‌کنند و مغازه‌ها نیز بازند و نورشان محیط را روشن می‌کند و اگر بخواهیم درست محاسبه کنیم، می‌بینیم که نور چراغ خودروها و مغازه‌ها خیلی بیش‌تر از نور این چراغ‌ها بر روی درخت‌ها تأثیر می‌گذارد.

او درباره تأثیر نورهای مختلف بر روی درختان گفت: اولاً درباره این درختان نور آبی استفاده نمی‌شود و تغییر رنگ نیز به صورت رنگین کمان فقط در صورتی انجام می‌شود که جشن میلاد باشد و مدت آن هم زیاد نیست.

منبع:روزنامه سبزینه

700/703

کد خبر: 706035

وب گردی

وب گردی