تاریخچه مبارزه با آلودگی هوا

شواهدی دال بر مبارزه اجتماعی با مشکل آلودگی هوا وجود دارد که از جمله آنها می‌توان از تصویب و اجرای قوانین کنترل دود در شیکاگو سین‌سیناتی به سال 1881 نام برد؛ ولی اجرای این قوانین و قوانینی مشابه آنها با دشواری‌هایی مواجه شد.

به گزارش ایسکانیوز،شواهدی دال بر مبارزه اجتماعی با مشکل آلودگی هوا وجود دارد که از جمله آنها می‌توان از تصویب و اجرای قوانین کنترل دود در شیکاگو سین‌سیناتی به سال 1881 نام برد؛ ولی اجرای این قوانین و قوانینی مشابه آنها با دشواری‌هایی مواجه شد. در سال 1930 در دره صنعتی میوز در کشور بلژیک پدیده وارونگی منجر به مرگ 63 تن و بیماری هزاران نفر شد. حدود 18 سال بعد در شرایط مشابهی در ایالات‌متحده آمریکا، یکی از اولین و بزرگ‌ترین فاجعه‌های زاییده آلودگی‌ها رخ داد؛ یعنی 17 نفر جان خود را باختند و 43 درصد جمعیت نورا در پنسیلوانیا بیمار شدند. در روز سه شنبه 4 دسامبر سال 1952 حجم عظیمی از هوای گرم به طرف قسمت جنوبی انگلستان حرکت کرد و با ایجاد یک وارونگی دمایی سبب نشست یک مه سفید در لندن شد.

این مه دود به دستگاه تنفسی انسان سخت آسیب می‌رساند. درنتیجه بیشتر مردم با مشکلاتی از قبیل قرمز شدن چشم‌ها، سوزش گلو و سرفه‌های زیاد مواجه شدند و پیش از آنکه در 9 دسامبر از سطح شهر دور شوند، 400 مورد مرگ مربوط به آلودگی هوا گزارش شد. این تعداد تلفات در بریتانیا، موجب تصویب قانون هوای تمیز در سال 1956 شد. در ایالات متحده آمریکا نیز قانون کنترل آلودگی هوا به تصویب رسید. این قانون یک بار در سال 1960 و بار دیگر در سال 1962 بازنگری شد و به قانون هوای تمیز سال 1963 انجامید که برنامه‌های ناحیه‌ای محلی و ایالتی را برای کنترل هوا تشویق می‌کرد و در عین حال حق مداخله را برای دولت فدرال در صورت به خطر افتادن سلامت و رفاه اهالی ایالت در اثر آلودگی ناشی از ایالات دیگر محفوظ نگه می‌داشت. این قانون معیارهایی برای کیفیت هوا وضع کرد که براساس آنها، استانداردهای کیفیت هوا و گازهای متصاعد شده در دهه 1960 میلادی پی‌ریزی شد.

در ایران اما با چند سال تاخیر، کلیات لایحه هوای پاک در مهرماه سال جدید به تایید 181 نماینده مجلس رسید؛ اما هنوز بلاتکلیف است

اجرای قانون هوای تمیز در سال 1970 به آژانس نو بنیاد حفاظت محیط‌زیست (EPA) محول شد. این قانون به وضع استانداردهای درجه اول و دوم کیفیت هوای محیط‌زیست پرداخت. استانداردهای اولیه متکی بر معیارهای کیفیت هوا، برای حفظ سلامت عموم مردم، دامنه وسیعی از ایمنی را در نظر می‌گیرد. در حالی که استانداردهای ثانوی که آنها نیز متکی بر معیارهای کیفیت هوا باشند، برای حفظ رفاه عموم انسان‌ها، گیاهان و جانوران است. در آمریکا اصلاحات قانون هوای تمیز در سال 1977 به تقویت بیشتر قوانین موجود پرداخت. در ایران اما با چند سال تاخیر، کلیات لایحه هوای پاک در مهرماه سال جدید به تایید 181 نماینده مجلس رسید؛ اما هنوز بلاتکلیف است. براساس این لایحه تمامی اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات اعم از دولتی و غیردولتی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی مکلف شده‌اند تا قوانین مربوط به هوای پاک را رعایت کنند. بنا به آمار رسمی سالانه بیش از 25 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

منبع:دنیای اقتصاد

700/703

کد خبر: 706036

وب گردی

وب گردی