توصیه‌های بهداشتی برای حفظ و ارتقای سلامت زائران در مراسم اربعین حسینی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین سالار شهیدان و حضور عظیم زائران کربلای معلی در کاروان‌های زیارتی از سراسر کشور، طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی غرب کشور بر ضرورت کنترل عوامل محیطی در مسیر حرکت زائرین به منظور پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با محیط به ویژه بیماری‌های روده‌ای واگیر دار مرتبط با آب و غذا تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز،‌ دکتر علی اکبر سیاری در این نامه ضمن ابلاغ دستور کار بهداشت محیطی به منظور حفظ و ارتقای سلامت زائرین در مراسم اربعین‌، برنامه ریزی منظم در قالب تیم های عملیاتی و واکنش سریع بهداشت محیطی را مورد تاکید قرار داه است.

بر اساس این گزارش در توصیه ها و پیام های بهداشت محیطی برای زائرین حسینی بر مواردی از جمله رعایت بهداشت فردی و شستن دست با آب و صابون و مایع صابون قبل از دست زدن به غذا و بعد از دستشویی تاکید شده است .

بر اساس دستورالعمل بهداشت محیطی باید از نگهداری غذای آماده به مصرف به صورت رو باز خودداری و جهت مصرف نوشیدنی داغ( چای، آب جوش، قهوه و شیر) از لیوان یکبار مصرف گیاهی استفاده شود.

در این دستور العمل ضمن تاکید بر استفاده از هرگونه قوطی‌های کنسرو بادکرده و زنگ زده گفته شده که نباید از تخم مرغ های شکسته و ترک خورده که بیشتر در معرض آلودگی هستند استفاده کرد و باید غذاها از دسترس حشرات، جوندگان و سایر جانداران دور نگه داشته شود و از خرید هر نوع مواد خوراکی از فروشندگان دوره‌گرد خودداری شود .

بنابر این گزارش؛ غذاهای پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یکبار نباید گرم شود و در هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده به تاریخ تولید ، تاریخ مصرف(انقضاء) و پروانه ساخت آن توجه داشته باشید.

در این دستورالعمل بر لزوم استفاده از محلول گندزدا در شستشوی میوه و سبزیجات به منظور پیشگیری از بیماریهای روده ای تاکید شده است و توصیه شده که هنگام سفر به همراه غذا "ماست" مصرف شود و از خرید و مصرف شیرینی جات و تنقلات حاوی رنگهای مصنوعی به شدت پرهیز شود.

براساس این گزارش برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد و برای رفع انجماد، گوشت، مرغ و ماهی را بیرون از یخچال، ماشین و یا فضای باز بیرون یا منزل قرار داده نشود و تهیه گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تاکید شده و تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری‌های نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید.

براساس دستورالعمل معاونت بهداشتی باید از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری شود و آب مصرفی خود را از منابع مطمئن و شبکه های آبرسانی تهیه و پیش از استفاده از آب آشامیدنی در پارک ها،کنار جاده ها و تفرجگاه ها به تابلوهای هشدار دهنده آن دقت شود و همیشه از آب لوله کشی یا جوشیده یا ضدعفونی شده استفاده کنید و در هنگام بروز گرد و غبار حتما با ماسک مناسب و در صورت در دسترس نبودن از پارچه یا دستمال مناسب جلوی دهان و بینی گرفته شود و برای جلوگیری از نفوذ حشرات و جوندگان موذی: آشغال و زباله را در ظروف دربدار قابل شستشو جمع آوری کنید.

بنابر اعلام وبدا، در ادامه این دستورالعمل تاکید شده است: لازم است در زمان استراحت و خواب در چادرهای مسافرتی از روشن کردن گاز پیک نیک و والور در داخل چادر جلوگیری شود و در هنگام سرماخوردگی و یا هر بیماری مشکوک به بیماری تنفسی ، از ماسک مناسب استفاده شود. همچنین بر لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب و دارای مجوزهای بهداشتی لازم به منظور جلوگیری از صدمات پرتوهای طبیعی خورشیدی و استفاده از کلاه سایه دار و پوشش صورت و دست ها در هنگام سفر در زیر آفتاب تاکید شده است.

بنابر این گزارش در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره 190 یا 1490 اطلاع دهید.

700/701

کد خبر: 706113

وب گردی

وب گردی