کارگاره آموزشی ارتقای کیفیت پژوهش در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور برگزار شد

به منظور کمک به تحقق هدف کسب مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان، کارگاه آموزشی با عنوان راه کارهای کسب مرجعیت علمی و ارتقای کیفیت پژوهش در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور توسط دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این کارگاه دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: برای کسب جایگاه مرجعیت علمی مطابق با آنچه در اسناد بالادستی آمده است لازم است قبل از هرچیز تعریف و ویژگی های مرجعیت در علم به خوبی تبیین شود.

وی افزود: باید شاخص هایی که برای مرجعیت علمی وجود دارند تعیین و بررسی شوند و معلوم شود این شاخص ها در حال حاضر تا چه اندازه در کشور وجود دارند و سازوکارهای لازم برای رسیدن به این معیارها چیست.

دکتر شریفی اظهار داشت بررسی چالش ها و نقاط قوت و ضعف و نیز ترسیم نقشه راه در این موضوع مهم را الزامی است و اساساً باید دید که کسب مرجعیت در چه حوزه هایی امکانپذیر است .

وی تاکید کرد : بر اساس بررسی دقیق و مبنایی سازوکارهای لازم برای دستیابی به این مهم تدوین و سپس با تقسیم کار ملی در جهت کسب این جایگاه در سطح منطقه و جهان اقدام شود.

در ادامه این کارگاه دکتر گزنی معاون پژوهش و فناوری و عضو هیئت علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به بیان نکات اصلی در خصوص تعاریف و اهمیت مرجعیت علمی در جهان پرداختند.

وی توجه به شاخص های علم سنجی جهانی، مقایسه وضعیت هر دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی که با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان و همچنین داشتن یک نقشه راهبردی برای خط مشی دهی به تحقیقات محققان و نیز تلاش در جذب سرمایه برای انجام کارهای پژوهی بویژه از منابع صنعتی را بسیار با اهمیت اعلام کرد.

دکتر گزنی در ادامه گفت: در پژوهش نباید هدررفت انرژی وجود داشته باشد و از چاپ مقالات در نشریات و کنفرانس های نامعتبر باید جلوگیری شود.

وی تلاش در جهت چاپ مقالات در نشریات طراز اول، مشارکت چند نویسنده از دانشگاه ها و مراکز مختلف در تولید یک مقاله، تحقیق در زمینه های مورد علاقه جهان، مشارکت با محققان بین المللی معتبر در انجام تحقیقات و تولید مقاله، هم راستا کردن تحقیقات با نیازهای پژوهشی صنایع و همچنین نوآورانه بودن تحقیقات را از مسائلی دانست که موجب افزایش استناد دهی به مقالات محققان می شود و امکان دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی را امکان پذیر می سازد.

گفتنی است این کارگاه با حضور معاونان و مدیران پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سالن شهدای جهاد علمی ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

201

کد خبر: 706145

وب گردی

وب گردی