دنیا بدون فکر، تحلیل، چشم‎انداز و نیاز جامعه فعالیت نمی‎کند

سرپرست اداره استراتژیک دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد که اکنون دنیا بدون فکر، تحلیل، چشم‎انداز و نیاز جامعه فعالیت نمی‎کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمدمهدی جولایی در ششمین جلسه هیات عالی نظارت منطقه ۱۲ دانشگاه آزاد اسلامی با هیات رئیسه، معاونین و مدیران ستادی واحد زاهدان که با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، از زحمات اثربخش دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در استان قدردانی و اظهار کرد: خودسازی نخستین گام برای موفقیت است و باید از ارکان دین مبین اسلام و ارزش‎های اسلامی برای برنامه‎ریزی و انجام فعالیت‎های اثربخش استفاده بهینه کرد، باید تعامل و ارتباط با مردم را ارتقا داد تا مشورت جایگاه اصلی خودش را به دست آورد، پایبندی به ارزش‎ها باید تبیین و مردم‎گرایی و هم‎گرایی بیش از پیش ترویج شود چراکه همه این شاخص‎ها و ارزش‎ها در فرمان مدیریتی امام علی (ع) آمده است.

سرپرست اداره استراتژیک دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بررسی‎های انجام شده درباره نسبت استاد به دانشجو در اروپا و ارزیابی‎های انجام شده از مقایسه دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‎های مطرح اروپا، گفت: دانشگاه استنفورد از نظر اقتصاد جهانی جایگاه دهم را به خود اختصاص داده، یعنی این دانشگاه از 170 کشور اقتصاد بالاتری داشته و اقتصادش معادل 2700 میلیارد دلار است و با داشتن 30 موسسه اقتصادی و نزدیک به 40 هزار شرکت دانش‎بنیان، موفق به ایجاد 5 میلیون و 400 هزار شغل شده است.

این مسئول با بیان اینکه 16 درصد درآمد دانشگاه استنفورد مربوط به شهریه دانشجو اما در دانشگاه آزاد اسلامی 85 درصد درآمد مربوط به شهریه دانشجو بوده، عنوان کرد: در دانشگاه استنفورد 59 درصد این درآمدهای کسب شده صرف حقوق و مزایا شده، اما در دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا 98 درصد تا 103 درصد درآمدها صرف حقوق و مزایا می‎شود.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را یک جنبش بی‎نظیر علمی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دانست و راه رسیدن به دانشگاهی چون استنفورد، به عنوان دانشگاه نسل چهارم را آشنایی با تحول نسل‎ها در جهان برشمرد.

جولایی در تشریح دانشگاه‎های نسل اول تا چهارم، دانشگاه نسل اول را دانشگاه آموزش محور، دانشگاه نسل دو را پژوهش محور، دانشگاه نسل سوم را خلاق و دانشگاه نسل چهارم را دانشگاه کارآفرین دانست و عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته سه مولفه دانشگاه دولت و صنعت باهم در آمیخته‎اند یعنی بین آن‎ها هیچ فاصله‎ای نیست.

جولایی: در دنیا علاوه بر اینکه دانشگاه در بخش خصوصی پیشرفته و در بخش رسانه نیز وارد شده تا علاوه بر خصوصی‎سازی بتواند استفاده بهینه از رسانه داشته باشد، اکنون دنیا بدون فکر، تحلیل، چشم‎انداز و نیاز جامعه فعالیت نمی‎کند.

سرپرست اداره استراتژیک دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در کشورهای در حال توسعه بین دانشگاه دولتی و بخش خصوصی شکاف و فاصله وجود دارد و این در حالی است که متخصصان و نظریه‎پردازان گفته‎اند موسسات واسطه و پشتیبان مثل مراکز تحقیقاتی و دانش‎بنیان می‎توانند در روند رو به رشد دانشگاه موثر باشند.

وی بیان کرد: در دنیا علاوه بر اینکه دانشگاه در بخش خصوصی پیشرفته و در بخش رسانه نیز وارد شده تا علاوه بر خصوصی‎سازی بتواند استفاده بهینه از رسانه داشته باشد، اکنون دنیا بدون فکر، تحلیل، چشم‎انداز و نیاز جامعه فعالیت نمی‎کند.

این مسئول، دانشگاه‎ها را به عنوان بنگاه علمی و اقتصادی معرفی و عنوان کرد: دانشگاه به عنوان یک صنعت تلقی می‎شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان هم، نقش این دانشگاه در توسعه آموزشی و اقتصادی کشور را انکارناپذیر دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تا به امروز کارنامه درخشانی را در برقراری عدالت آموزشی، توزیع فرصت‎های مناسب آموزشی در سطح عالی و بین‎المللی، تحولات فرهنگی، تحکیم خانواده، ایجاد ممانعت از مهاجرت، ایجاد امنیت اجتماعی و اقتصادی در خانواده در استان به خود اختصاص داده است، به شکلی که خانواده‎ها فارغ از هر نوع تعصبی فرزندانشان را برای ادامه تحصیل در سطح آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی روانه این مجتمع عظیم دانشگاهی می‎کنند.

امین رضا کمالیان افزود: توسعه‌ عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای مختلف از مزایای مهم و آثار برجسته فعالیت دانشگاه بوده که در توسعه عمرانی و گسترش شهرها نیز تاثیر به‎سزایی داشته است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: گسترش تحصیلات تکمیلی، جذب اعتماد جامعه به مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی، باعث اعتماد به نفس جامعه، خودباوری و در خطه‎ای مثل سیستان و بلوچستان با عملکرد فرهنگی مناسب باعث وحدت شیعه و سنی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در تشریح واحدهای استان سیستان و بلوچستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در دورترین نقاط و در نوار مرزی کشور، یعنی در شهرهای زابل و سراوان که دو نقطه استراتژیک است، فعالیت علمی، آموزشی، فرهنگی و دانشگاهی دارد، فاصله دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل در شمال استان تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‎الملل چابهار در جنوب استان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است، در محروم‎ترین نقطه استان یعنی نیکشهر با ایجاد مرکز آموزشی فعالیت دانشگاه کاملا محرز است، در مرز آبی نیز دانشگاه بین‎المللی چابهار به کار آموزشی همت گماشته و شهرهای زابل و سراوان نیز شهرهای مرزی هستند که با افغانستان و پاکستان هم مرزند.

این مسئول افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان با ۶ واحد و 2 مرکز فعال آموزشی نقش به‎سزایی در توسعه آموزش عالی استان، اقتصاد و جذب اندیشه‎های خلاق و نوآور و ترویج ارزش‎های اسلامی و دینی بر عهده داشته و توانسته است با درآمدزایی مناسب هبچ واحد یا مرکز زیان‎ده نداشته باشد.

مسئولان حاضر در این جلسه از مرکز رشد، مجتمع آزمایشگاهی و کارگاهی «ساها»، مرکز دیتا سنتر و دیگر قسمت های واحد زاهدان بازدید به عمل آوردند.

203/200

کد خبر: 706245

وب گردی

وب گردی