جهانگیری: هدایت نبرد موصل و مدیریت همزمان مراسم اربعین حسینی نشانگر اقتدار دولت عراق است

معاون اول رییس جمهور با تبریک پیروزی های چشمگیر رزمندگان عراق که با حمایت دولت و ملت این کشور علیه تروریست ها به دست آمده، گفت: امیدوارم با تدابیر دولت عراق و رشادت قوای نظامی و مردم این کشور، شاهد پاکسازی کامل شهر راهبردی موصل از دست گروه های تکفیری و تروریست های داعش باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری عصر امروز(شنبه) در مکالمه تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق، از میزبانی کریمانه دولت و ملت این کشور از جمعیت میلیونی زائران عتبات عالیات قدردانی کرد و گفت: میزبانی عراق از زائران عتبات عالیات و از جمله زائران ایرانی بخصوص در مراسم اربعین حسینی شایسته تقدیر است.
معاون اول رییس جمهور افزود: در ایران نیز ستادی مرکزی برای مراسم اربعین تشکیل شده و به تسهیل مسائل زوار ایرانی اهتمام دارد و امیدوارم بتوانیم با رفع نقاط ضعف موجود، در سالهای آینده شاهد برگزاری هرچه بهتر این مراسم باشیم.
وی همچنین با اشاره به روند رو به رشد روابط دو جانبه تهران و بغداد تصریح کرد: پیشرفت های خوبی در خصوص موضوعات دو جانبه و مناسبات میان دو کشور حاصل شده است و امیدوارم روابط تهران و بغداد به عنوان الگویی در میان سایر کشورهای همسایه مطرح باشد.
جهانگیری با تبریک مجدد پیروزی های ارتش و مردم عراق در نبرد با تروریست ها خاطرنشان کرد: هدایت نبرد بزرگ موصل علیه تروریست ها و همزمانی آن با راهپیمایی بزرگ اربعین که به خوبی از سوی دولت عراق مدیریت شده است، بیانگر اقتدار دولت عراق است.
نخست وزیر عراق نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به نبرد دولت، ارتش و مردم این کشور با گروه های تکفیری گفت: نیروهای نظامی، پلیس، ارتش، نیروهای مردمی و نیروهای پیش مرگه کُرد، همگی در این نبرد حضور دارند و تاکنون توانسته ایم اغلب اراضی نینوا را آزاد کنیم و ارتش عراق هم اکنون در شهر موصل حضور دارد.
حیدر العبادی افزود: موصل شهری بزرگ است که بیش از 1.5 میلیون جمعیت دارد و امنیت ساکنین این شهر برای ما بسیار مهم است و تمام تلاش ما این است که ساکنان در منازل خود حضور داشته باشند تا منجر به فاجعه بزرگ انسانی در این نبرد نشود.
وی با اشاره به اینکه تروریست های داعش تلاش دارند که از ساکنان موصل بعنوان سپر انسانی استفاده کنند، گفت: نیروهای ما همچنان به پیش روی خود ادامه می دهند تا تمام شهر موصل را از وجود داعش و تکفیری ها پاکسازی کنند.
نخست وزیر عراق ادامه داد: موصل آخرین پایگاه داعش در عراق است و به امید خدا ارتش و مردم عراق بر آنان غلبه خواهند کرد.
حیدر العبادی همچنین با اشاره به همزمانی عملیات بزرگ موصل با اربعین حسینی خاطرنشان کرد: دولت و ارتش عراق تلاش فراوانی انجام داده تا امنیت لازم برای میلیون ها زائر که از نقاط مختلف جهان به کربلا سفر می کنند، تامین شود.
وی اضافه کرد: تروریست ها به دنبال آن هستند که به زوار آسیب برسانند و دولت عراق تلاش مضاعفی را برای تامین امنیت زائرین به کار گرفته و امیدوارم با یاری خدا از این مرحله نیز سربلند بیرون آییم.
حیدر العبادی همچنین با اشاره به تعداد فراوان زائرانی که از خارج از عراق و از جمله ایران در مراسم اربعین حسینی حضور پیدا می کنند، گفت: خوشبختانه وضعیت قانونمندی تا کنون وجود داشته و سازماندهی خوبی صورت گرفته و تاکنون بیش از 2 میلیون روادید برای زائران ایرانی صادر شده است.
نخست وزیر عراق تصریح کرد: دولت عراق و همه دستگاه های رسمی و غیر رسمی این کشور در خدمت زائرین امام حسین (ع) هستند و تمام تلاش خود را برای جلب رضایت آنها به کار خواهند گرفت.
وی همچنین در خصوص روابط دو جانبه میان تهران و بغداد نیز بر لزوم پیگیری مجدانه و تلاش از سوی دو کشور برای توسعه مناسبات تاکید کرد و گفت: سفر مسئولین عالی رتبه دو کشور می تواند نقش موثری در دستیابی به اهداف در روابط دو جانبه داشته باشد.

300/302

کد خبر: 706263

وب گردی

وب گردی