جنگ موصل و متغیرهای جدید

سکوت یکباره عربستان در جنگ 'موصل'، غیبت آمریکا در این جنگ و تحرکات نامفهوم ترکیه، جنگ را پس از انتخاب 'دونالد ترامپ' به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در ابهامی نگران کننده فرو برده و در حال حاضر تنها نیروی فعال حاضر در صحنه نبرد موصل، نیروهای مسلح عراق است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز فعال شدن جریان های مشکوک داخلی به ویژه 'مثلث نجیفی ها'، 'خنجرها' و 'العیساوی ها' و طرح موضوع مجدد اقلیم سنی که در طول روزهای گذشته مطرح شده و واکنش های تند داخلی نسبت به این تحرکات به دنبال داشته، بیش از پیش، بغداد را از بازی های پشت پرده بازیگران منطقه ای و بین المللی نگران کرده است.
ترکیه که در طول هفته های گذشته زبان بلند تهدید را علیه نیروهای عراق در جنگ موصل به کار می برد و تهدید به مقابله با نیروهای 'الحشد الشعبی' در صورت نزدیک شدن به شهر 'تلعفر' می کرد، به نوعی سکوت اختیار کرده، اما هواپیماهای بدون سرنشین این کشور همچنان بر بالای آسمان تلعفر به پرواز درآمدند و روند پیشروی الحشد الشعبی را دنبال می کردند.
نیروهای الحشد الشعبی به اعتقاد کارشناسان در غرب موصل در حالی به پیشروی ها به سمت شهر تلعفر ادامه می دهند که مواضع دفاعی بسیار شکننده دارند و کاملا فاقد پوشش هوایی هستند.
منطقه پیشروی نیروهای الحشد الشعبی به دلیل همجواری با مرزهای سوریه و همچنین نزدیکی به مرزهای ترکیه، برای هواپیماهای عراقی دشواری هایی دارد و همین امر باعث شده که سپر دفاع هوایی این نیروها در غرب موصل کاملا باز باشد.
در محورهای شرق، شمال و شمال شرقی موصل، نیز پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، 'پنتاگون' تمامی پروازهای هوایی خود را در این منطقه به حال تعلیق درآورده، حتی توپخانه آمریکایی که در ابتدای پیشروی نیروهای عراق به سمت موصل، پشتیبان نیروهای 'پیشمرگ کرد' بود، نیز متوقف شده است.
در حال حاضر نیروهای عراق، تنها در صحنه درگیری با گروه تروریستی 'داعش' می جنگند و دیگر، نه از آمریکا خبری هست نه از فرانسه٬ انگلستان و ائتلاف بین المللی و همین امر کارشناسان سیاسی و امنیتی را در عراق از توطئه های پشت پرده نگران کرده است.
این نگرانی به ویژه پس از تعلیق جنگ 'رقه' که مقرر بود با مشارکت نیروهای فرانسه، آمریکا و انگلستان همزمان با جنگ موصل شروع شود، بیش از پیش نگران کننده شده است و آنچه بر نگرانی ها افزوه، اقدام دولت 'باراک اوباما' در وقت اضافی باقی مانده، برای پیشبرد صلح در یمن و سکوت بی سابقه ریاض نسبت به این طرح و کل تحولات منطقه است.
تغییر رویکرد ترکیه از موصل به سمت شمال سوریه و پیش روی به سمت شهر 'الباب' و در مقابل عقب نشینی یگان های مسلح کرد از این منطقه به بخش شرقی رودخانه 'دجله' به سمت شهر 'رقه'، همه این متغیرها برای عراقی ها نگران کننده شده است.
بر همین اساس غیر از محور غربی که نیروهای الحشد الشعبی همچنان اصرار دارند تا پس از آزادی فرودگاه تلعفر، شهر تلعفر را نیز آزاد کنند، در دیگر محورها عملیات نیروهای مسلح عراق بیشتر پاکسازی مناطق آزاد شده است.
در حالی جنگ موصل اولین ماه خود را پشت سرگذاشته که گروه تروریستی داعش در بخش غربی این شهر، این روزها در آرامش نسبی به سر می برد و حملات توفانی هفته های اول جنگ تا حد محسوسی فروکش کرده است.
'یگان مبارزه با تروریسم ' عراق که اولین گروه مسلح این کشور بود که ورود به بخش شرقی موصل را در هفته های گذشته آغاز کرد، در حال حاضر فقط سرگرم پاکسازی محلات آزاد شده است و پیشروی در بخش شرقی موصل به کندی صورت می گیرد.
عملا همان گونه که کارشناسان امنیتی اذعان کرده اند، در محورهای دیگر موصل - به غیر از محور غربی - نیروهای مسلح عراق در مرحله آرامش نسبی هستند، اما هنوز معلوم نیست این آرامش تا کی ادامه خواهد داشت.
محور جنوبی که در اختیار نیروهای پلیس مرکزی عراق است، قرار بود که با آزادسازی فرودگاه موصل به اتمام برسد، اما این نیروها نه تنها هنوز به حومه فرودگاه نرسیده اند، بلکه بیشتر در حال پاکسازی مناطق آزاد شده قبلی هستند.
در چنین شرایطی که همه چیز جنگ موصل در هاله ابهام فرو رفته است، نخست وزیر عراق جمعه گذشته با رئیس جمهوری منتخب آمریکا تلفنی صحبت کرد و ترامپ طبق بیانیه منتشر شده توسط دولت عراق، وعده حمایت قاطع از بغداد در مبارزه با تروریسم را داده است.
در عین حال طبق اظهاراتی که منتشر شده، برخی فرماندهان ارشد عملیات آزادسازی موصل مایل هستند که شهر قبل از تحویل گرفتن پست ریاست جمهوری توسط ترامپ، آزاد شود.
در مقابل اما، اظهارات فرماندهان الحشد الشعبی برخلاف این انتظارات را نشان می دهد و دو روز قبل به صراحت گفتند که آزادی موصل چند ماهی به طول می انجامد.
به نظر می رسد به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری آمریکا توسط ترامپ در اوایل ژانویه سال جدید میلادی، پرده از ابهام بسیاری از معادلات منطقه ای بر می دارد، اما بسیاری در عراق تمایلی به این انتظار ندارند و می خواهند از فرصت باقی مانده برای بستن پرونده موصل بهره ببرند.

منبع: ایسنا

303/101

کد خبر: 706314

وب گردی

وب گردی