فلاحت‌پیشه:  بعید است ترامپ با اجرا نکردن برجام بخواهد هزینه‌هایی به کشورش تحمیل کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «برجام سندی بین‌المللی است» گفت: با توجه به این‌که ترامپ با مشکلات زیادی در داخل و خارج آمریکا مواجه است بعید است در کوتاه مدت بخواهد وارد فضای اجرا نکردن برجام و به دنبال آن ایجاد هزینه‌هایی برای سیاست خارجی دولت‌اش شود.

به گزارش ایسکانیوز، حشمت الله فلاحت‌پیشه با تاکید بر این‌که «برجام سندی بین دولتی و بین المللی است» گفت که دولت و سازمان های مختلف برجام را امضاء کردند که بخش عمده ای از آن اجرا شده و تنها بخش تحریم‌ها مانده است.

وی در عین حال گفت‌: البته طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اگر یکی از طرفین همچون آمریکا اعلام کرد که ایران پایبند به اجرای برجام نبوده عملا آن موقع قطعنامه دیگری صادر می‌شود و دوباره تحریم‌ها باز می گردد. این همان راهی است که آمریکایی ها اگر بخواهند می‌توانند با استفاده از آن برجام را بشکنند و آن را نقض کنند. به عبارت دیگر اگر آمریکا اعلام کند که ایران به تعهدات پایبند نبوده و برجام را اجرایی نکرده آنگاه با شکل گیری روندی مجددا تحریم‌ها باز می‌گردد، مگر آنکه قطعنامه‌ای دیگر برای مقابله با تحریم‌ها صادر شود.

وی ادامه داد: البته بعید است که قطعنامه دیگر در شورای امنیت برای بازگشت به اجرای برجام و جلوگیری از لغو تحریم‌ها شکل‌گیرد چون آمریکا یکی از اعضای دائم شورای امنیت است که تلاش کرده همه چیز را بهم بریزد این همان نقطه ضعف و پاشنه آشیل برجام است.

وی در عین حال تاکید کرد:‌ با وجود تمامی این شرایط معتقدم حتی اگر آمریکایی‌ها بخواهند از این پاشنه آشیل استفاده کنند، نمی‌توانند چون گروه‌های کارشناسی باید عدم پایبندی ایران را تائید کند که این گروه‌ها زیر نظر آژانس عمل کرده و آژانس بارها و همیشه اعلام کرده ایران پایبندی کامل به مفاد برجام داشته است. از لحاظ کارشناسی نیز آمریکایی‌ها نمی‌توانند این کار را در پیش بگیرند مگر این‌که از لحاظ سیاسی بخواهد رویه دیگر برخلاف برجام را اجرایی کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد:‌ با توجه به اینکه مشکلات آقای ترامپ در حوزه داخل و خارج زیاد است خیلی بعید است حداقل در کوتاه مدت موارد چنین فضایی شده و هزینه هایی برای سیاست خارجه خود ایجاد کند.

302/300

کد خبر: 706332

وب گردی

وب گردی