وزیر علوم: در برنامه ششم توسعه بر تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی تاکید شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : در برنامه ششم توسعه بر تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی تاکید ویژه‌ای شده و این یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی در دیدار با روسای دانشگاه های استان کردستان، با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی را به شدت باید دنبال کنیم،اظهار داشت : در طرح آمایش، کشور به 10 منطقه تقسیم می شود و دانشگاه های مادر و قدیمی تردر هر منطقه محوراجرای این طرح خواهند بود.

وزیر علوم با بیان اینکه برای ارتقای آموزش عالی کشور ناچار به ساماندهی و اجرای صحیح طرح آمایش آموزش عالی هستیم، گفت : در دورانی یک گسترش بی رویه در ایجاد مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها رخ داد که هرچند در آن مقاطع شاید مفید بوده،ولی ساماندهی خاصی نداشته و حاصل آن رشد بی رویه این مراکز بوده و به عنوان مثال ، تا سال 86 تعداد موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی 64 موسسه بوده است ولی در سال 92این تعداد به 334 موسسه افزایش یافت اما از آن سال تاکنون مجوز ایجاد هیچ موسسه جدیدی صادر نشده است.

دکتر فرهادی افزود: در آزمون سراسری امسال حدود 830 هزار نفر ثبت نام کردند که در روز آزمون 800 هزار نفر حضور داشتند و در مرحله انتخاب رشته این تعداد به 500 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه روند کاهش دانشجویان در دانشگاه ها ادامه خواهد داشت ، دلیل اصلی آن را کاهش فارغ التحصیلان دیپلم به دلیل ترکیب جمعیتی کشور دانست.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مقالات منتشر شده ایران در جهان کیفی تر شده است، اظهار کرد: سرعت رشد علمی کشور به 16 درصد رسیده است وهم اکنون با 25 کشور بالای جدول رقابت می کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست روسای دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی کردستان دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص مسائل مختلف آموزش عالی کشور با وزیر علوم در میان گذاشتند.

200

کد خبر: 706350

وب گردی

وب گردی