یک مستندساز:سینما برای بهبود شرایط توسعه، می‌تواند بهترین نقش را ایفا کند

بهروز ملبوس باف، کارگردان و مستندساز صنعتی معتقد است که اکثر فیلم‌های مستند صنعتی در ایران، فیلم‌هایی کالبدی هستند که صرفا به ماشین‌آلات و تجهیزات می‌پردازند و انسان در آن‌ها جنبه تزئینی دارد.

بهروز ملبوس‌باف درباره تجربه‌های فیلمسازی و همکاری خود با فولاد مبارکه اصفهان، به ایسکانیوز، گفت: من از 15 سال گذشته تاکنون فیلم‌هایی به مناسبت‌های مختلف برای فولاد مبارکه اصفهان ساخته‌ام. این فیلم‌ها از آثاری به بهانه مناسبت‌ها آغاز شد و به تدریج به فیلم‌هایی رسید که اساسا بر ساختار مشارکت و تعالی سازمانی این مجموعه بنا شده بودند و مدل تعالی سازمانی را نشان می‌دادند، اهداف یکسال آینده فعالیت‌های شرکت را مطرح می‌کردند و هر چند ماه یکبار نیز مروری بر دستاوردهای مجموعه داشند.
وی افزود: فیلم‌های فولاد مبارکه اصفهان همچنین برای تمامی کارکنان این مجموعه صنعتی نمایش داده می‌شد و از این طریق هر نیروی انسانی احساس می‌کرد که به کارش توجه شده است. این روند بعدها از فیلم‌های توصیفی به ساخت فیلم‌هایی مشارکتی رسید که طی آن به جای روایت مستند توسط یک دانای کل، کارکنان خود در روند فیلمسازی مشارکت می‌کردند.

در فیلم‌های صنعتی فعلی، انسان تزئینی است!
ملبوس‌باف با بیان اینکه فیلمسازی از یک واحد صنعتی به تقویت روحیه کار گروهی بین نیروهای انسانی آن مجموعه می‌انجامد، توضیح داد: هدف فیلم مستند، نزدیک شدن به حقیقت است. در حالی که اکثر فیلم‌های مستند در حوزه صنعتی در ایران، فیلم‌هایی کالبدی هستند که صرفا به ماشین‌آلات و تجهیزات می‌پردازند و انسان در آن‌ها جنبه تزئینی دارد. حال آنکه اگر رابطه انسان با صنعت در آن‌ها برجسته شود، به تقویت روحیه کار جمعی در یک واحد صنعتی کمک می‌کنند و نتایج مثبتی دارند.
این فیلمساز با ارائه راهکاری برای افزایش ارتباط صنعت و سینما توضیح داد: برای برقراری هرچه بهتری این تعامل ابتدا لازم است تعریف درستی از صنعت داشته باشیم و مشخص کنیم که باید چه رابطه‌ای با جامعه داشته باشد و این میان سینما چه کمکی به توسعه صنعت می کند.
وی که یکی از برگزیدگان دوره سوم جشنواره فیلم صنعتی بوده است، یادآور شد: باید در دوره‌های سازندگی سال‌های گذشته بازنگری کنیم و این مرور با فیلمسازی و توسط سینما ممکن است. ایران در حال حاضر در مسیر توسعه قرار دارد اما مشکل اصلی در حوزه صنعت، توسعه نامتوازن است. به نظر می‌رسد سینما برای بهبود شرایط توسعه، می‌تواند بهترین نقش را ایفا کند؛ به شرط آنکه ظرفیت های آن به خوبی شناسایی و به کار گرفته شود.
ملبوس‌باف در پایان این گفت‌وگو با اشاره به جشنواره تخصصی فیلم صنعتی اظهار کرد: به نظرم بال اصلی این جشنواره باید مدیران و مسئولان کشور در هر بخش و بال مهم دیگر فیلمسازان و نه سمعی-بصری‌کاران باشند. چراکه فیلمسازی با فعالیت سمعی و بصری تفاوت زیادی دارد.
501500

کد خبر: 706543

وب گردی

وب گردی