نشست تخصصی آینده پژوهی و آینده نگاری قضائی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد

ششمین نشست تخصصی آینده پژوهی و آینده نگاری در افق ده ساله ایران با موضوع روند آینده آزادی و حقوق اساسی مردم، به همت معاونت راهبردی قوه قضائیه و دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، جعفرکوشا، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر طرح آینده پژوهی و آینده نگاری قضایی در این نشست با بیان اینکه این طرح به همت معاونت راهبردی قوه قضائیه و دانشگاه شهید بهشتی و برخی از دانشگاه های برجسته کشور در حال پیگیری است گفت: آینده پژوهی قضایی را به نوعی می توان یک رشته بین رشته ای دانست، چرا که شامل حقوق و آینده پژوهی است

وی با اشاره به اینکه این سلسله نشستها شامل ده نشست تخصصی و حدود ۵۰ موضوع است، افزود: این جلسه ششمین نشست از مجموع ده نشست تخصصی آینده پژوهی و آینده نگاری قضایی است که با همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات در این واحد برگزار می شود.

دکتر کوشا ادامه داد: موضوع اصلی در این سلسله نشستها، نگاه و نگرش قوه قضائیه به آینده و برنامه و آمادگی این نهاد در قبال تنوع و پیچیدگی هایی است که بدون شک در آینده با آن روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه منظور از آینده نگری پیش بینی آن است، نه پیشگویی، افزود: به عنوان مثال در حوزه حقوقی باید دید که در آینده با چه جرایمی ممکن است روبرو شویم و چه قوانینی مورد نیاز خواهد بود تا بتوان پاسخگوی فرصت ها و چالش های آینده بود.

وی اضافه کرد: حقوق دانان با موضوعات و مفاهیم آینده پژوهی و آینده نگری غربیه هستند، آینده پژوهان ما نیز با مسائل حقوقی آشنایی ندارند و این امر مسئله ساز است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مصد ق معاون حقوقی قضایی سازمان قضایی نیروها مسلح نیز در این نشست گفت: سرعت تحولات و فناوری و پیشرفت علم به گونه ای است که نیازمند فراگیری فنون آینده نگری، برنامه ریزی و تصمیم گیری برای جامعه پیش رو هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توجه به مسائل فقهی و حقوقی نیز از زاویه رویکرد آینده پژوهی ضروری است، افزود: لزوم تضمین و تأمین آزادیهای مشروع، هم به لحاظ فقهی و هم به لحاظ حقوقی دارای جنبه های گوناگونی است که این مسئله از ابتدای انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی مورد توجه سیاست گذاران جمهوری اسلامی ایران بوده است که در مجموع می توان گفت، روند رو به رشدی را در این امر داشته ایم.

دکتر مصدق ادامه داد: منظور از آزادیهای مشروع در واقع مجموعه حقوقی است که افراد بواسطه موقعیت شهروندی خود دارا هستند، در مفهومی وسیع تر چگونگی روابط مردم، دولت و موسسات شهری و حقوق و تکالیف آنها در برابر یکدیگر در قالب قانون اساسی کشور را نیز شامل تعریف آزادیهای مشروع می شود.

وی افزود: از لحاظ مباحث حقوقی آزادیهای مشروع شامل، آزادیهای اجتماعی نظیر آزادی بیان، قلم و مطبوعات، انتخاب نوع حاکمیت و حاکم، احزاب و تشکل های سیاسی، اعتقاد، دین و مذهب، شغل، مسکن، همسر و... را شامل می شود که در سه بعد حقوق اساسی، حقوق مدنی و حقوق کیفری قابل بررسی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصدق تصریح کرد: مفهوم آینده پژوهی شاخه ای از علم و فناوری است که با کشف و طراحی آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فردا سرو کار دارد و دانش و معرفت شکل بخشیدن به آینده به شیوه ای آگاهانه است که انسان را از غافل گیری در برابر طوفان سهمگین تغییرات و پیشرفتهای سرسام آور آینده محافظت می کند و راهی برای کشفت نظام مند فرصتها و چالشهای حال و آینده است.

وی افزود: منظور ما از اینده نگری دانشی است که با اتکا به مبانی اسلامی و بهره مندی از ابزار علمی و بکار گیری خلاقیت توان خلق فناوریهای جدید سازو کارهای فرهنگی و علمی شایسته جامعه اسلامی را دارد. دانشی است که می تواند همه مولفه های جامعه اسلامی آینده را تصویر کند.

گفتنی است در این نشست تخصصی موضوعات مختلفی نظیر قوه قضائیه و رویکردهای آینده پژوهانه فقهی و حقوقی در قبال آزادی های مشروع مردم، اجتهاد پویا در قبال آزادی های مشروع آینده، دادرسی عادلانه و حقوق اساسی مردم (رویکردها و چالش ها)، حقوق عامه و حقوق اساسی (حقوق عمومی)، روند تحولات امنیت و حقوق شهروندی (حقوق کیفری) و رویکردها و چالش های حاکمیتی و حریم خصوصی ارائه شد.

200/202

کد خبر: 706654

وب گردی

وب گردی