امیرانی :تحریم ها باعث خودکفایی صنعت هوایی شد/تولید  سیستم سوییچینگ برج مراقبت پرواز توسط شرکت های دانش بنیان

مدیر کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها گفت :در سال گذشته و امسال توانستیم حدود 5 سیستم را به کمک شرکت های داخلی تولید کنیم ، که اکنون این سیستم ها در 5 فرودگاه کشور نصب و مراحل تست و نهایی شدنشان را سپری می کنند.  در صورت موفقیت نیز ،در فرودگاه های دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرند.

محمد امیرانی مدیر کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره خودکفایی صنعت هوایی در زمان تحریم ها اذعان داشت: ما پس از اعمال تحریم های غیرمنصفانه،اجبارا می بایست از ظرفیت ها و شرکت های متخصص داخلی استفاده و نیم نگاهی نیز به حوزه های بیرون ،همچون دانشگاه ها ، شرکت های دانش بنیان و سایر شرکتهایی که در این حوزه به ما کمک می کردند داشتیم،که خوشبختانه در این چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شد.

او با اشاره به استفاده حیاتی از شرکت های دانش بنیان در سال های تحریم افزود :به طور مثال می توان گفت با کمک این شرکت ها توانستیم ،رکوردرهای ضبط سیستم مکالمات هوانوردی را توسط نخبگان وطنی تولید کنیم، که اکنون حدود 30 دستگاه از آن در فرودگاه های کشور نصب و به صورت عملیاتی ازآن استفاده می شود.

امیرانی با اشاره به سیستم سوییچینگ برج مراقبت پرواز که از لحاظ عملیاتی نیز نقش محوری دارد افزود :در سال گذشته و امسال توانستیم حدود 5 سیستم را به کمک شرکت های داخلی تولید کنیم ، که اکنون این سیستم ها در برخی فرودگاه های کشور نصب و مراحل تست و نهایی شدنشان را سپری می کنند.
او با اشاره به اقدامات مفید طی سال های گذشته خاطرنشان کرد :یکی از کارهای خوبی که در چند سال اخیر انجام شده این است ،که ما توانستیم یکی از رادارهای ساخت شرکت تالس فرانسه را که در جیرفت نصب و به دلیل سرما و برودت هوا ،صفحه آن شکسته بود را، با کمک دانشگاه اصفهان تعمیر کنیم.

او ادامه داد:اکنون مدت 2 سال از ترمیم و قرار دادنش در مدار، سپری می شود و یکی از رادارهایی است که اطلاعات سیستم نظارتی ما برای مرکز کنترل فضای کشور را انجام می دهد.

مدیر کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به نحوه ساخت وعملکرد سیستم ان دی بی گفت : با کمک یکی از شرکت های داخلی توانستیم این سیستم ها را تولید و پس از آن نیز نوسازی و کلیه نیازهای فنی مان را از طریق همین شرکت های دانش بنیان داخلی برطرف کنیم.

او در مورد عملکرد سیستمهای ان دی بی خاطر نشان کرد: این سیستم جهت و مختصات شمال مغناطیسی را به هواپیما می دهد .در فرودگاه ها نیز معمولا یکی از آن وجود دارد که هواپیما بتواندجهت خود را به سمت فرودگاه را پیدا کند.

امیرانی در خصوص کیفیت قابل رقابت این سیستم ها افزود: یکی از خط قرمزهای ما بحث استانداردهاست .تا زمانی که این سیستم ها استاندارد مورد نیاز ما را نتوانند رعایت کنند ،آنها را در هیچ یک از فرودگاه ها یا ایستگاه ها به کار نمی بریم.طبیعتا نگاه کشورهای صاحب صنعت نیز همانند ماست .لذا در بحث استانداردها بسیار سخت گیرانه عمل می کنیم ، وپس از آن ،آنها در سایتها ،فرودگاه ها و یا ایستگاه هایمان مورد استفاده قرار می دهیم . و بدین ترتیب در بحث تکنیکال ،قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را داریم.

او همچنین در موردصادرات این سیستم ها گفت :شرکت های تولید کننده ، پیگیر صادرات آنها به کشورهای همجوار همچون عراق نیز بوده اند.

مدیر کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به جلوگیری از خروج ارز وکمک به اقتصاد مقاومتی تصریح کرد : ما برای خرید یک سیستم سوییچینگ خارجی باید حدودا 750 میلیون تا 800 میلیون تومان هزینه می کردیم که اکنون با خرید این سیستم با قیمتی بسیار پایینتر از قیمت خارجی آن ،ازشرکت های تولید کننده داخلی ،توانسته ایم ،هم در قیمت ان صرفه جویی کرده و هم از خروج ارز جلوگیری به عمل آوریم.

امیرانی در مورد اشتغالزایی حاصل از تولید داخلی سیستم های سوییچینگ افزود:در شرکت های داخلی برای هر سیستم سوچینگ حدودا 5 تا 10 نفر مشغول به کار می شوند که اگر این تعداد، در تعداد سیستم ها ضرب شود،عدد زیادی به دست می آید که تعداد افراد شاغل توسط این صنعت را نشان می دهد .
او افزود :مهمتر از بخش کارآفرینی آن ،بحث اعتماد ملی است ، که توانسته ایم این باور را ایجاد کنیم،که درحوزه هوانوردی نیز می توانیم از توان داخلی استفاده کنیم.

امیرانی در پایان خاطر نشان کرد : اکنون نیزدر حال کار با یکی از شرکت های تولید کننده ان دی بی ،بر رو ی سیستمی به نام دی ام ای هستیم که این سیستم فاصله خود را ، از نقطه ای که نصب شده تا مکان هواپیما ،به هواپیما می دهد.و قرار است این سیستم را به کمک متخصصان داخلی در داخل کشور تولید کنیم .

101/402

کد خبر: 706722

وب گردی

وب گردی