صالحی امیری: چی توز موتوری تبلیغ می شود اما برای کتاب خوانی تبلیغی نمی بینیم!/ سیدعباس صالحی: حوزه نشر نیازمند شوک است

نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی نشر و تشکل های نشر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست گفت: آقای صالحی امیری با اهالی نشر و فرهنگ و مسائل مرتبط با این حوزه آشنا است. ما در این جلسه بحث های عمومی نشر را مطرح می کنیم و در نوبت بعدی این موضوعات را به صورت تخصصی تر دنبال خواهیم کرد.
او ادامه داد: در ابتدای ورودم به وزارت فرهنگ و ارشاد دیوار کم اعتمادی یا بی اعتمادی میان اهالی نشر و قلم و وزارتخانه وجود داشت. در این دولت شرایطی پدید آمد که این دیوار بی اعتمادی به سمت احترام و ارتباط متقابل رفت.
وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز به تشریک مساعی متقابلی رسیدیم اظهار کرد: جامعه نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راه حل مشترکی برای حل مسائل و دغدغه هاست. اولین دغدغه اقتصاد حوزه نشر است. البته در دوران پس از تحریم بسر می بریم و این مساله برای شرایط صنعت نشر مشخص تر و مضاعفتر است.
وی افزود: صنعت نشر پیشتر با شوک های متعددی در فاصله ای کوتاه مواجه بود. شوک هایی مانند قطع یارانه کاغذ و یا اینکه بودجه دولتی عرصه نشر نه تنها رشد نداشت بلکه با کمتر شدن در مرحله اعتبار با تخصیص آن مواجه شد.
سید عباس صالحی با بیان اینکه حوزه نشر نیازمند شوک است تا از حالت اقتصاد خارج شود گفت: اقداماتی در بحث اقتصاد در حال انجام است. خوشبختانه بهبود توسعه کسب و کار در این حوزه شکل گرفته است. البته هنوز هم نیازمند کارهای اساسی و جدی در این حوزه هستیم. از جمله اینکه، هزینه های سربالایی نشر باید کاهش پیدا کند.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین توضیح داد: حوزه نشر از تسهیلات مالی کمی برخوردار است.یکی از دغدغه های مهم نشر و وزارت ارشاد امنیت در حوزه نشر است که این حوزه هم برای حوزه هم برای ناشران و هم اهالی قلم بسیار پر اهمیت است.
او با بیان اینکه برخوردهای سلیقه ای در مجوزها کم شده و مسیر فرآیند مجوزها حساس شده گفت: ما در مساله امنیت نشر به نقطه مطلوبی نرسیدیم. در حوزه مجوزها هیات نظارت ساختار قانونمندی پیدا کرده
اما هنوز در حوزه نشر برای اعمال سلیقه نیازمند کار جدی هستیم.
سیدعباس صالحی با اشاره به موضوع قاچاق کتاب گفت: متاسفانه قاچاق مشکلاتی را در حوزه امنیت نشر ایجاد کرده است و کمیته مشترکی در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و ناجا برگزار شده است که خوشبختانه نتیجه آن مثبت بوده و اتفاقات رو به جلو پیش می رود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین بیان کرد: بروکراسی نشر از دیگر مسائل این حوزه است و خوشبختانه تاکنون در جهت کاهش این بروکراسی ها اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی افزود: دغدغه دیگر اهالی نشر فرهنگ کتابخوانی است و خوشبختانه در طی سه سال گذشه ما اقدامات خوبی داشتیم از جمله طرح پاییزی کتاب و باشگاه کتابخوانی اما همچنان نیازمندیم که فرهنگ کتاب را ارتقا دهیم.
او ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی نشر آخرین نکته ای است که دغدغه اهالی این حوزه است. ما باید در عرصه جهانی نیز دیده شویم و نباید تلاشهای ما در این عرصه فقط در جغرافیای ایران باقی بماند که خوشبختانه در نمایشگاه کتاب امسال شاهد مهمان های ویژه کشورهای دیگر بودیم و امیدواریم که من بعد حضور فعالتری در عرصه های جهانی داشته باشیم.

در ادامه این مراسم سیدرضا صالح امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در نشست صمیمانه وزارت فرهنگ و ارشاد با اهالی نشر گفت: من عضوی از خانواده نشر هستم و با توجه به اینکه اطلاعات نسبی از این حوزه داشتم و دارم نکات مطرح شده در این جلسه در دستور کار خود قرار خواهم داد.
او ادامه داد: اگر قرار باشد توسعه ای در کشور صورت بگیرد، این توسعه از فرهنگ آغاز خواهد شد. اگر ما فقر و فساد و رشوه در حوزه اقتصادی میبینیم این مساله قطعا ریشه فرهنگی دارد. اگر ما در حوزه اجتماعی اعتیاد را میبینیم این مساله قطعا ریشه فرهنگی دارد چرا که تمامی این مسائل پیوند مشترکی با بی فرهنگی دارد .
وی افزود: انگ زدنها و بداخلاقی هایی که در سیاست میبینیم ریشه مستقیم در فرهنگ دارند. دولت سیاستگذار خوبی است اما کارگزار خوبی نیست. در نتیجه دولت باید از حوزه نشر خارج شود چرا که سیاستگذاری حمایت و نظارت در این حوزه وظیفه دولت است و باقی امور باید به حوزه نشر واگذار شود.
وزیر ارشاد با بیان اینکه رئیس جمهور نیز به واگذاری امور نشر به مسوولان این حوزه تاکید دارند
گفت: جای ما و ناشران باید مشخص شود و از سوی دیگر امیدواریم حوزه نشر یکپارچه شود تا مسائل و دغدغه هایمان را با سرعت بیشتری روند بهبود را طی کنند. یکی دیگر از مواردی که به شدت مهم است، موضوع عدالت است چرا که بی عدالتی مانند موریانه بنیانها را فرو میریزد. در نتیجه، در نگاه ما تهران، مشهد و تبریز مهم نیست بلکه ما تمامی نقاط ایران را در نظر داریم.
صالحی امیری در ادامه نشست خود با ناشران به موضوع بیمه اهالی نشر اشاره کرد و گفت: در این خصوص ما جلسات متعددی با سازمان تامین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل دادیم البته تا زمانی که قولهایی که به ما داده شده بر این سبب است من هم قولی به شما نمی دهم اما این مساله ای است که من به شدت پیگر آن هستم که در مدت زمان کوتاهی اهالی نشر بیمه شوند.
وزیر ارشاد همچنین بیان کرد: در این فرصت کوتاه من تلاش می کنم تا مطالباتی که در این جلسه مطرح شد پاسخی درست بگیرد. اما ما باید نگاهی واقع بینانه به این مساله داشته باشیم. در نتیجه، این شما هستید که باید مطالبات خود را اولویت بندی کنید تا ما بتوانیم بر طبق آن الویت ها مسائل را پیگیری کنیم.
او ادامه داد: پرهیز از خودمحوری سیاست قطعی من است قطعات در وزارت فرهنگ و ارشاد مسائل با خرد جمعی پیگیری می شود.
صالحی امیری در پایان با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ کتاب خوابی عنوان کرد: در کشور ما همه چیز از جمله چی توز موتوری تبلیغ می شود اما برای کتاب خوانی تبلیغی نمیبینیم. من امیدوارم در این حوزه نیز مانند حوزه های دیگر که الگوی مصرف داریم کار ویژه ای صورت گیرد و الگوی مصرف را در این حوزه نیز ببینیم.

500500

کد خبر: 706749

وب گردی

وب گردی