موافقت کابینه سئول با توافق تشریک اطلاعات نظامی با ژاپن

مقامات کره جنوبی توافق تشریک اطلاعات نظامی با ژاپن را به منظور مقابله بهتر با تهدیدات کره شمالی تصویب کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام در حالی صورت گرفته که قانونگذاران اپوزیسیون کره جنوبی به شدت با آن مخالفت کردند. این نمایندگان دولت را به تلاش برای استفاده از این توافق به عنوان راهی برای رفع تمرکز افکار عمومی از رسوایی سیاسی متهم می‌کنند که دامن پارک گئون های، رئیس جمهور این کشور را نیز گرفته است.

توافق تشریک اطلاعاتی با ژاپن مساله‌ای مورد اختلاف در کره جنوبی است؛ جایی که بسیاری از مردم همچنان احساس بدی نسبت به دوران استعمارگری ژاپن در این کشور دارند.

در سال ۲۰۱۲، سئول و توکیو تقریبا این توافق را امضا کردند اما سئول در دقایق آخر به دلیل اعتراضات مردمی از این امر اجتناب کرد.

مقامات سئول می‌گویند، اطلاعات ماهواره‌های ژاپنی و سایر سیستم‌های فوق تکنولوژیک این کشور برای نظارت بر گسترش و تغییرات برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی لازم است. در این میان گفته می‌شود که سئول توافق مشابهی را با بیش از ۳۰ کشور دیگر به امضا رسانده است.

این توافق پس از تایید پارک گئون های، وزیر دفاع این کشور و سفیر ژاپن در کره جنوبی عملی خواهد شد.

در این میان نمایندگان اپوزیسیون هشدار داده‌اند که وزیر دفاع را به دلیل امضای این توافق و رئیس جمهور را نیز به دلیل رسوایی اخیر استیضاح خواهند کرد.

روز یکشنبه دادستانان کره جنوبی پارک را به مشارکت در اقدامات مجرمانه دوست قدیمی‌اش در فشار وارد کردن بر شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در بنیادهای وی متهم کردند.

ایسنا

308/300

کد خبر: 706830

وب گردی

وب گردی