تاسیس کرسی های آموزشی به نام اساتید و بزرگان علمی ایران و شناور سازی شهریه رشته پزشکی دانشجویان غیرایرانی

مدیر توسعه امور بین الملل در علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای راهبردی توسعه بین الملل، با تاکید بر اینکه آینده آموزش در دنیا به فعالیت در حوزه بین المللی بستگی دارد گفت: ما نیز در دانشگاه آزاد ناگزیر هستیم  توسعه فعالیت های بین المللی را در دستور کار قرار دهیم و علاوه بر تسهیل و گسترش جذب دانشجوی خارجی، می بایست بر تقویت روابط میان دانشگاهی من جمله جذب اساتید بین المللی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت با همکاری دانشگاه های خارجی تمرکز داشته باشیم. 

محمد رضا شمس اردکانی، مدیر توسعه امور بین الملل در علوم پزشکی به موقعیت بسیار خوب در رابطه با دانشگاه جنوآ در کشور ایتالیا و برگزاری دوره های آموزشی مشترک با واحد دندانپزشکی تهران اشاره کرد و گفت: می توان درباره تاسیس دوره آموزشی مشترک رشته پرستاری با دانشگاه جنوآ و واحد پزشکی تهران وارد مذاکره شد.

دکتر شمس اردکانی پیشنهاد داد: ما باید در پی ایجاد مزیت نسبی باشیم. به عنوان مثال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به نام مشاهیر و بزرگان هر شهر کرسی آموزشی تعریف شود که مختص به دانشجویان خارجی باشد و با تقبل هزینه آموزش و اسکان تعداد کمی از دانشجویان مستعد کشورهای همسایه اقدام به جذب نخبگان کرده و با ارایه خدمات آموزشی مناسب فرصت خوب تبلیغاتی برای دانشگاه آزاد ایجاد کنیم.

در ادامه این جلسه، فهرست پیشنهادی اقدامات جهت تسهیل جذب دانشجوی خارجی قرائت شد و اعضا نظرات خود را بیان کردند.

دکتر ملک نژاد؛ نماینده واحد مشهد در این جلسه گفت: بهتر است با برنامه ریزی صحیح و همه جانبه ابتدا بازار هدف مشخص شود و سپس با شناسایی توانمندی ها و فرصت ها اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی کنیم. می توان واحدهای شاخص در زمینه آموزش پزشکی را شناسایی، و هر واحد را با توجه به پتانسیل خاص خودش تبدیل به قطب آموزش در بخشی از رشته پزشکی نمود. به این ترتیب می توان نخبگان کشورهای همسایه را جذب سیستم آموزش دانشگاه آزاد اسلامی کرد و این می تواند تبلیغ بسیار خوبی برای ما در آن کشورها باشد.

دکتر بدیعی، نماینده واحد شاهرود در این نشست با اشاره به امکانات و تجهیزات مناسب واحد شاهرود گفت: فضای آموزشی بیست هزار متری در زمین 7 هکتاری برای دانشکده پزشکی پیش بینی شده و مرکز بیماری های خاص نیز ساخته و آماده بهره برداری است ولی متاسفانه نتوانستیم متخصص خون برای این مرکز جذب کنیم. بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود هم با ضریب اشغال تخت 70 درصد وضعیت خوبی دارد که در صورت اصلاح تعرفه ها ما می توانیم ضریب اشغال تخت را به 85 درصد برسانیم.

دکتر علی محمدزاده با استقبال از بحث های مطرح شده گفت: مباحث استراتژیک از ملزومات ارتقای کیفیت است و مقوله بین المللی شدن هم از ضروریات دانشگاه آزاد اسلامی است. گام برداشتن در این مسیر - حتی اگر دستیابی به هدف در آینده نزدیک محقق نشود –بسیاری از نواقص را برطرف می کند. هر چند مباحثی که در این جلسات مطرح می شود حالت دستوری و بخشنامه ای ندارد ولی منجر به جلب توجه مسولان ارشد دانشگاه و روسای واحدها به مسایلی می شود که از الزامات توسعه است. یکی از کارکردهای این جلسات ارزیابی وضعیت فعلی از جمله مطرح شدن مساله کمبود متخصص در برخی واحدهای شهرستانی است.

در انتها، دکتر بهاری، نماینده واحد گلبهار پیشنهاد شهریه شناور رشته پزشکی دانشجویان خارجی ،بین یک تا دو برابر شهریه دانشجویان داخلی، را به منظور جذب و ایجاد تمایل بیشتر دانشجویان خارجی داد.

200

کد خبر: 706883

وب گردی

وب گردی