آکسفورد دانشگاهی با حدود هزار سال قدمت

اسناد تاریخی که تاکنون یافت شده است، نشان می دهد آکسفورد دستکم از سال 1096 فعالیت خود را آغاز کرده است. این دانشگاه در بسیاری از تغییر و تحولات تاریخی حضور پررنگی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، زمانی که هنری دوم، پادشاه بریتانیا در قرن دوازدهم میلادی به علت مسائل سیاسی، متقاضیان بریتانیایی تحصیل در فرانسه را از عزیمت به این کشور بازداشت، خواسته یا ناخواسته باعث توسعه دانشگاهی شد که طی نزدیک به هزار سال آینده، یکی از برترین دانشگاه‌های جهان بوده است.

این دانشگاه که روند توسعه آن پیوسته ادامه یافته و بارها مورد حمایت و تحت فشار حاکمان مختلف بریتانیا قرار گرفته است، در سال 1355 و در زمان ادوارد سوم به دستاوردهای بیشتری دست یافت و موفق شد علوم خود را گسترش دهد.

اسناد تاریخی که تا به امروز بدست آمده است، نشان می دهد مطالب درسی منسجمی متعلق به سال 1096 در آکسفورد یافته شده است که نشان از حداقل قدمت تاریخی این دانشگاه است. اما توسعه این دانشگاه در سال 1167 و با فرمان هنری دوم وارد فاز تازه ای شد و آکسفورد در این دوران مرکزیت بالایی یافت.

این دانشگاه در سال 1209 و به درخواست بعضی از دانشجویان با دانشگاه کمبریج ادغاماتی را انجام داد که بعدها متوقف شد. در قرن سیزدهم شورشی رخ داد که منجر به جنگ میان دانشجویان و مردم شهر شد.

هنری هشتم، یکی دیگر از پادشاهان بریتانیا این دانشگاه را وادار کرد طلاق او از همسرش را بپذیرد. کاری که برخلاف قوانین دین مسیحیت بود. نفوذ این دانشگاه در میان رهبران مذهبی بریتانیا باعث شد هنری هشتم بتواند به خواسته خود برسد. آکسفورد در آن دوران از پایگاه‌های مسیحیان رده بالای جامعه محسوب می‌شد.

جان لاک فیلسوف مشهور قرن هفدهم که درباره شیوه حکمرانی، سیاست و وظایف حکومت نظریات مشهوری بیان داشت و یکی از اصلی‌ترین وظایف حاکمان را صیانت از اصل مالکیت می دانست، از دانشجویان این دانشگاه بوده است.

در قرن هجدهم دانشگاه آکسفورد یک تز تازه سیاسی برای شیوه حکومتداری معرفی کرد، اصلاحاتی در مذهب انجام داد و دو تن از اساتید آن متدهای اجتماعی تازه ای را معرفی کردند. و این تنها بخشی از اثرات برجسته این دانشگاه بر قاره سبز بوده است. همچنین این دانشگاه در جریان جنگ داخلی بریتانیا، از سلطنت حمایت کرد.

از نکات جالب در تاریخ این دانشگاه، منع تحصیل زنان تا سال 1878 بود. در این سال بالاخره تالاری مجزا برای تحصیل زنان ایجاد شد که بعدها و در سال 1920 این تالار برداشته شد و تفکیک میان زنان مردان در این دانشگاه منسوخ شد.

این دانشگاه امروزه دارای چهل و دو دانشکده است و تنها نگاهی اجمالی به معماری این دانشکده‌ها، برای نشان دادن هزار سال قدمت بعضی از علوم در آن کافی است.

این دانشگاه هم چون سایر دانشگاه‌های بزرگ جهان دارای بخشی تحت عنوان اشتغال است که در آن قسمت تلاش می کند از آینده دانشجویان خود مطلع بوده و از آن‌ها حمایت نماید.

آکسفورد موفق شده است با جذب 17 درصد از دانشجویان خود از 138 کشور مختلف جهان، از حیث جذب دانشجو سومین دانشگاه جهان باشد.

این دانشگاه یکی از دلایل موفقیت خود را استفاده از روش open day می داند. در این روش اساتید، خانواده‌ها و دانشجویان برای تفریح به این دانشگاه دعوت می‌شوند و فضای علمی دانشگاه را به فضایی تفریحی و نشاط آور تبدیل می کنند. هدف از این برنامه ایجاد صمیمیت بیشتر و انجام فعالیتی متنوع در محیط دانشگاه است که مانع از ملال‌آوری تحصیل خواهد شد.

303/300

کد خبر: 706975

وب گردی

وب گردی