برگزاری نخستین جشن تولید ملی، نمایشگاه‌های تخصصی در استان‌های مختلف، هم‌اندیشی صادرات صنایع دستی با عراق پس از داعش از جمله برنامه‌های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در آذرماه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، فریدون میرزالو - مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی - در نشستی که بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - با معاونانش داشت، بیان کرد: نخستین جشن تولید ملی ۱۵ آذر ماه با تلاش دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور برگزار می‌شود. در این مراسم از دو تولیدکننده برتر تجلیل می‌شود که یکی از معیارهای مهم انتخاب آن‌ها، فروش بالای دو میلیارد تومان در سال بوده است. در ادامه این مراسم یک‌هزار اثر از کل کشور جمع‌آوری شده و پس از کارشناسی در نمایشگاهی در موزه ملی به‌نمایش درمی‌آیند. همچنین از میان این آثار، ۱۰ تولیدکننده برتر نیز انتخاب می‌شوند.

وی تاکید کرد: در ادامه مراسم جشن ملی تولید از اپلیکیشن «زبر دستان» که به منظور معرفی هرچه بهتر و کامل‌تر کارگاه‌های تولید صنایع دستی از طریق محل جغرافیایی طراحی شده است، رونمایی می‌شود. گواهی کیفیت کارگاهی نیز از مواردی است که در این مراسم معرفی و رونمایی خواهد شد.

پویا محمودیان - مدیرکل دفتر صادرات این معاونت - نیز گفت: سومین ماه فصل پاییز، ماه بسیار پرباری برای معاونت صنایع دستی است، در این ماه، سه نمایشگاه تخصصی صنایع دستی در استان‌های مختلف برگزار می‌شود که از جمله می‌توان به سومین نمایشگاه کیف و کفش و صنایع دستی وابسته در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره کرد که در این نمایشگاه هنرمندان از چند استان دست‌ساخته‌های خود را در معرض نمایش و فروش می‌گذارند.

او بیان کرد: ۲۹ آذرماه معاونت صنایع دستی کشور هم‌اندیشی صادرات صنایع دستی با عراق پس از داعش را برگزار می‌کند. کشور عراق با توجه به ظرفیت‌های موجود در آن می‌تواند به قطب موثری در حوزه صادرات تبدیل شود، در این هم‌اندیشی سعی می‌شود به راهکارها و موارد موثری برای حل مسأله برسیم و صادرات به عراق را به زمان پیش از داعش برگردانیم.

علی حاجی شیزری - مدیرکل دفتر توسعه و ترویج و آموزش - با ارائه گزارشی از برنامه‌های این دفتر، ادامه داد: مراسم «همای هنر ۳» را برای هفتم دی‌ماه در نظر داریم. در این مراسم، از ۱۰ نفر برگزیده تجلیل می‌شود. همچنین جشن دانش‌آموختگان را با همکاری دانشگاه الزهرا (س) داریم که همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود، این برنامه سه پنل، کارآفرینی و اشتغال، تولید و بازاریابی و فروش دارد. اساتید صاحب‌نظر نیز در این کارگاه‌ها سخنرانی خواهند داشت. به‌زودی فراخوان این برنامه برای ثبت نام شرکت‌کنندگان اعلام رسانه‌ای خواهد شد.

حجت‌الله مرادخانی - مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی - نیز اظهار کرد: طرح‌ها و برنامه‌های حوزه معاونت که در طول سال مورد برنامه‌ریزی و اجرا قرار می‌گیرد، در معاونت صنایع دستی مبتنی بر بحث و رخدادهای پیش‌بینی شده است، باید رخدادها را شناخت و این‌که یک برنامه را به صرف یک گام اجرایی ندید، بلکه آن را به‌عنوان یک جریان و رخداد اجتماعی در نظر بگیریم و از این طریق صنایع دستی را به مردم بشناسانیم.

او همچنین گفت: رخدادهای اجرایی سه اداره کل معاونت تا پایان سال، ۱۶ برنامه با نگاه ملی بدون هم‌پوشانی با مشخص بودن سطح برگزاری، مکان برگزاری، معلوم بودن مخاطب و هدف در قالب یک جدول زمانی مشخص شده است که با برنامه نشان جغرافیایی آغاز و با فیلم‌های صد ثانیه‌ای در اسفندماه به پایان می‌رسد. گام بعدی رویدادهای علمی است، یکی از چالش‌های صنایع دستی نبود منابع مکتوب علمی است، پس باید ظرفیت‌های استان‌ها را استخراج کرد، این امر در قالب مقالات و سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی با رویکرد آمایش سرزمینی در ۳۱ استان از آذرماه آغاز شده، در حرکت بعدی نیز پنج همایش علمی در ستاد انجام می‌شود که در نوع خود اتفاق ارزنده‌ای است که در پایان به‌صورت کتاب به چاپ می‌رسد.

504500

کد خبر: 707347

وب گردی

وب گردی