احتمال کاهش سطح تولید نفت اوپک ٧٠ درصد است

تحلیلگران موسسه مالی نومورا معتقدند که توافق اوپک برای کاهش سطح تولید بسیار محتمل است و سبب خواهد شد قیمت هر بشکه نفت بیش از دو دلار افزایش یابد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بیزینس اینسایدر، تحلیلگران موسسه ژاپنی نومورا امروز (چهارشنبه، سوم آذر) پیش‌بینی کردند که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا ٧٠ درصد احتمال دارد در نشست ٣٠ نوامبر خود در وین درباره کاهش تولید به توافق برسند.

بنا به گفته این تحلیلگران تنها چند هفته پس از توافق تثبیت سطح تولید این سازمان، قیمت نفت به طور قطع بیش از دو دلار برای هر بشکه افزایش می‌یابد.

همین تحلیلگران بر این باورند که فروش سهام آرامکوی عربستان و تغییر ساختار اقتصادی این کشور نیز در افزایش قیمت نفت نقش خواهد داشت.

نومورا اعلام کرد: با کاهش یک میلیون بشکه در روز یا کمتر از سه درصد از سطح تولید اوپک، قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از دو دلار افزایش خواهد یافت و کاهش احتمالی درآمدها جبران خواهد شد.

تحلیلگران این موسسه گفتند: اوپک سابقه خوبی در گرفتن تصمیم‌های فوری در کاهش سطح تولید و افزایش قیمت نفت دارد؛ برای مثال در دسامبر ٢٠٠٩ میلادی پس از ورشکستگی موسسه آمریکایی لیمن برادرز، این سازمان توانست در مدت ١٢ ماه با کاهش ٢,٥ میلیون بشکه در روز از بازارهای جهانی، قیمت این کالا را از حدود ٤٠ دلار به بیش از ٨٠ دلار برای هر بشکه افزایش دهد.

لیمن برادرز چهارمین موسسه سرمایه‌گذاری در آمریکا به‌شمار می‌رفت که ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد.

وزیران نفت و انرژی ١٤ کشور عضو اوپک قرار است ٣٠ نوامبر در وین گردهم آیند تا توافق اولیه تثبیت سطح تولید نفت را نهایی کنند.

402/101

کد خبر: 707386

وب گردی

وب گردی