روابط اقتصادی ایران و اتریش عمیق‌تر می‌شود

هیات تجاری اتاق تهران که هم‌اکنون در اتریش به سر می‌برد در دومین روز از سفر خود، به دعوت اتاق بازرگانی ایالت اشتایرمارک به شهر گراتس، مرکز این ایالت، رفت تا با مدیران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی اشتایرمارک دیدن کند.

به گزارش ایسکانیوز ، پیش از این نیز فعالان اقتصادی ایالت اشتایرمارک در بهمن ماه سال 1394 در اتاق تهران حضور پیدا کرده بودند و علاوه بر امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق‌های تهران و اشتایرمارک، قراردادهای همکاری بین صنعتگران ایرانی و اتریشی نیز به امضا رسیده بود.


هیات تجاری ایرانی که به سرپرستی مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، به این سفر رفته است، با استقبال جوزف هرک، رییس اتاق بازرگانی اشتایرمارک، برای مذاکره با بازرگانان و صنعتگران اتریشی روز گذشته در یک نشست مشترک شرکت کرد.


در ابتدای این دیدار جوزف هرک با بیان این که ایران به عنوان یک مقصد مهم صادراتی و شریک اقتصادی برای اتریش و به خصوص ایالت اشتایرمارک محسوب می‌شود، گفت: ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند خدمات فنی و مهندسی، خودروسازی و محیط زیست به دنبال همکاری و مشارکت با ایران هستیم. هم‌چنین بسیار علاقمندیم که از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات و برقراری روابط مشترک و دو جانبه بتوانیم خلاء‌های موجود را برطرف و به شرکت‌ها کمک کنیم که بتوانند روابط جدیدی با یکدیگر آغاز بکنند.


رییس اتاق تهران نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی مهم و سوق‌الجیشی ایران در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا از مزیت‌های ترانزیت کالا از شرق به غرب و شمال و به جنوب منطقه با مشارکت ایران گفت. مسعود خوانساری با بیان این که ایران امن‌ترین کشور منطقه است، افزود: ذخایر نفت و گاز، مواد مختلف معدنی با گسترده منحصربفرد و برخورداری از نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده از مزیت‌های قابل توجه اقتصاد ایران است.
مسعود خوانساری ادامه داد: پس از برجام و رفع محدودیت‌های ظالمانه، اقتصاد ایران قابلیت تبدیل شدن به یک اقتصاد نوظهور را پیدا کرده است . می‌تواند سرمایه زیادی جذب کند. ایران می‌تواند 50 میلیارد دلار سالانه سرمایه خارجی جذب کند و ما امیدوارم با برطرف شدن موانع بانکی ارتباط ایران با کشورهای اروپایی از جمله اتریش و ایالت اشتایرمارک در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک بیشتر شود. برگزاری چنین نشست‌هایی نیز در جهت بهبود روابط و افزایش حجم تجارت دو کشور است.

روابط بانکی هنوز به سطح مطلوب نرسیده است
در ادامه این نشست مینراد هوفر، معاون اتاق بازرگانی اشتایرمارک نیز خطاب به رییس اتاق تهران و هیات اقتصادی ایرانی گفت: بسیار خوشحال هستیم که در پاسخ به سفر ما به تهران و ملاقاتی که با اعضای اتاق بازرگانی تهران داشتیم به ایالت اشتایرمارک سفر کردید. امیدواریم که جلسات بین هیات ایرانی و طرف اتریشی به خوبی پیش رود و به نتایج مثبتی برسد.


او ادامه داد: سفر هیات ایرانی به ایالت اشتایرمارک نشان‌دهنده این است که توافقی که ما در سفر به تهران داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم، تنها روی کاغذ نبوده و دیدار ما از تهران بازدیدی از جانب شما داشته است که منجر به ارتباط قوی‌تر شرکت‌ها با هم می‌شود. در فاصله سفر هیات اتریشی به ایران و سفر ایرانی‌ها به اتریش دو شرکت ایرانی و اتریشی توانستند به نتیجه خوبی برسند و با یکدیگر قرارداد همکاری امضا کنند.


محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز گفت: در سال‌هایی که ایران تحت فشار تحریم‌های اقتصادی قرار داشت هیچ‌گاه فعالیت‌های اقتصادی خودش را متوقف نکرد. ایران سعی کرده است که نیازهای خودش را در داخل تامین کند و به این وسیله توانسته بسیاری از زیرساخت‌هایش را توسعه دهد. به نظر من این افتخار مهمی است که به وسیله نیروی انسانی کشور خودمان به این موفقیت دست پیدا کردیم. البته در این میان نیازهایی که در داخل قابل تامین نبودند را هم از طریق کشورهای شرقی برطرف کردیم.


بختیاری ادامه داد: آنچه که در دوره بعد از لغو تحریم‌ها اهمیت دارد، برقراری مجدد روابط بانکی است که هنوز به سطحی که باید نرسیده است. صنایع ایران از دیرباز با صنایع کشورهای اروپایی هماهنگ شده و از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و اتریش می‌توان به عنوان شرکای قدیمی و باسابقه تاریخی در ایران یاد کرد که زیرساخت صنایع ما را تشکیل داده‌اند.


بعد از صحبت‌های روسای اتاق بازرگانی تهران و ایالت اشتایرمارک، اعضای اتاق بازرگانی ایالت اشتایرمارک به معرفی خوشه‌های صنعتی و شرکت‌های این ایالت پرداختند. همچنین در مدت زمانی که هیات اتریشی و ایرانی برای جلسات مذاکره مستقیم آماده می‌شدند، مسعود خوانساری در گفت‌وگو با تلویزیون اتریش از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی یاد کرد که همه کشورها صرف‌نظر از موضوعات داخلی خودشان باید به آن پایبند باشند.


رییس اتاق تهران همچنین دیروز در جلسه‌ای خصوصی با جوزف هرک، رییس اتاق ایالت اشتایرمارک حضور پیدا کرد. که در آن درباره وضعیت اقتصادی ایالت اشتایرمارک گزارشی ارائه شد. براساس این گزارش این ایالت در زمینه صنعت خودرو در سطح پیشرفته فعالیت می‌کند و بخش اعظمی از قطعات خودروهای شناخته شده فرانسوی و آلمانی در این ایالت ساخته می‌شود. بخش تحقیق و توسعه در ایالت اشتایرمارک بسیار فعال است و به تمام کارخانه‌های این ایالت خدمات می‌دهد. صنعت هوایی و انرژی‌های پاک از دیگر زمینه‌های اقتصادی موفق در اشتایرمارک است. تولید ناخالص داخلی این ایالت حدود 38 میلیارد یورو برآورد شده است و نزدیک به چهار میلیارد یورو در این ایالت صرف تحقیق و توسعه می‌شود. اتاق بازرگانی ایالت اشتایرمارک در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فعال است. بخش جالب توجه این مجموعه، بخش استعدادیابی است که نزدیک به یک میلیون یورو برای این بخش هزینه شده است و طی آن از نوجوانان 13 تا 15 سال استعدادیابی انجام می‌شود.


خوانساری همچنین پس از این نشست در ضیافت نهار به دعوت جرج نیل، رییس فدراسیون ایالت اشتایرمارک شرکت کرد. این فدراسیون از ٣٨٠ شرکت تشکیل شده که در حوزه فلزات، ماشین آلات، الکترونیک، صنایع غذایی، چوب و کاغذ فعالیت می‌کند.

بازدید از کارخانجات صنعتی ایالت اشتایرمارک
بعد از جلسات مذاکره و گفت‌وگو در اتاق بازرگانی ایالت اشتایرمارک، برنامه بازدید هیات ایرانی از صنایع و کمپانی‌های مختلف شهر گراتس آغاز شد. اولین بازدید هیات ایرانی از کمپانی Andritz pumps صورت گرفت که تولیدکننده موتورهای صنعتی، پمپ‌های استاندارد و موتور شناور و ... است. این کمپانی با بیش از 100هزار مترمربع از معروف‌ترین کارخانجات شهر گراتس است.


هیات اقتصادی اتاق تهران هم‌چنین در ادامه برنامه‌های خود در شهر گراتس از شرکت TCM نیز بازدید کرد. این کمپانی یک شرکت بین‌المللی ارائه‌دهنده خدمات مدیریتی و مشاوره در حوزه صنعت برای افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده است. این شرکت در کشورهای اتریش، مجارستان، لهستان، آلمان، جمهوری چک، لوکزامبورگ و چین دفتر دارد.

101/402

کد خبر: 707401

وب گردی

وب گردی