جابری انصاری: آیت الله موسوی اردبیلی ادامه دهنده راه عالمان راستین اسلام بود

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی اعلام کرد: ایشان ادامه دهنده راه شیخ مفید و دیگر عالمان راستین اسلام و تشیع و فرزند زمانه خود بود.

به گزارش ایسکانیوز در پیام حسین جابری انصاری که روز پنجشنبه انتشار یافته، آمده است: دفتر زندگانی این جهانی آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در هشتم بهمن ماه هزار و سیصد و چهار در اردبیل گشوده و در سوم آذر ماه نود و پنج برای همیشه بسته شد.
وی ادامه می دهد: آیت الله موسوی اردبیلی دانش آموخته حوزه علمیه قم و نجف و از شاگردان برجسته حضرات آیات و مراجع عظام سید حسین بروجردی، سید ابوالقاسم خوئی، سید محسن حکیم، سید محمد هادی میلانی، سید محمد داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، علامه سید محمد حسین طباطبایی و امام خمینی(ره) بود و خود در دو دهه و نیم اخیر عمر بابرکتش از جمله مراجع عظام تقلید شد.
«آیت الله موسوی اردبیلی یکی از پانزده شخصیت برجسته عضو شورای انقلاب اسلامی و یکی از پنج عضو موسس حزب جمهوری اسلامی (در کنار آیات سید محمد حسینی بهشتی، سید علی حسینی خامنه ای، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد جواد باهنر) بود و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت های مهمی همچون عضویت در مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی، مجلس خبرگان بازنگری قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور، ریاست دیوانعالی، ریاست قوه قضائیه و امامت جمعه موقت تهران را بعهده گرفت.»
در این پیام با اشاره به سوابق و مسئولیت های آیت الله موسوی اردبیلی آمده است: این سوابق و مسئولیت ها هر یک نشان از جایگاه بلند و شخصیت رفیع آیت الله موسوی اردبیلی در سلسله روحانیت و حوزه های علمیه و در سیاست و حکومت دوران انقلاب اسلامی ایران دارد، اما به گمان من آنچه آیت الله را از دیگر همگنانش متمایز می کند، موسسات و نهادهای ماندگار فرهنگی و آموزشی بنیان نهاده شده توسط او است.
جابری انصاری اضافه می کند: آیت الله موسوی اردبیلی با تاسیس موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین(ع) در سال هزار و سیصد و چهل و هشت یک سال پس از آغاز اقامت در تهران و مراکز دینی و فرهنگی که از دل این موسسه سر بر آورد به یکی از روحانیان ماندگار و صاحب اثر معاصر ایران تبدیل شد که دفتر خدمات و اثرات و باقیات صالحاتش برای همیشه مفتوح خواهد ماند.
در این پیام تصریح شده است: علاوه بر مسجد و کانون توحید، مجموعه مدارس مجتمع آموزشی مفید و دانشگاه علوم انسانی مفید که با یاد و نام عالم برجسته اسلام و تشیع حضرت شیخ مفید، مفید نامیده شد از جمله موسسات مذهبی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی ماندگار ایران است که با مدیریت عالیه و تدبیر آیت الله تاسیس و در طول چند دهه گذشته دانش آموختگان و فارغ التحصیلان بسیار آن در عرصه های مختلف کشور مشغول خدمت شده اند. آیت الله خود نیز در این باره گفته است: 'اگر خداوند در روز قیامت از من بپرسد چه کار کردی؟ تنها چیزی که برای من امید بخش است، همین مدارس مفید و دانشگاه مفید است.'
معاون وزیر امور خارجه در این پیام ادامه می دهد: نام آیت الله موسوی اردبیلی برای من و خانواده ام از کودکی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نامی آشنا و همراه با احترام بوده است. روحانی فاضل و دوست داشتنی مسجد امیرالمومنین خیابان نصرت امیرآباد تهران که همراهی با پدر در نمازهای جماعت و جلسات تفسیر قرآنش از خاطرات زیبای کودکی من است. این کمترین و دو تن از برادرانم محمدرضا و علیرضا در نخستین مدرسه راهنمایی مفید (میدان انقلاب) و برادر دیگرم محمد حسن در مدرسه راهنمایی و دبیرستان مفید منطقه دو تهران بهترین دوران تحصیل خود را طی کرده و همچون هزاران فارغ التحصیل مفید وامدار خرمن خیر و خدمت آیت الله هستیم.
«آیت الله موسوی اردبیلی ادامه دهنده راه شیخ مفید و دیگر عالمان راستین اسلام و تشیع و فرزند زمانه خود بود و گزافه نیست اگر او را آیت الله و سید مفید دوران خویش بنامیم. با تسلیت صمیمانه درگذشت این عالم مردمی و خدمتگزار، به روان پاک او و همه موسسان و معلمان و فارغ التحصیلان شهید و درگذشته مفید سلام و درود می فرستم و از خداوند متعال برای زندگان ایشان، توفیق تداوم خدمت و راهروی در مکتب شیخ مفید و سید مفید طلب می کنم. بمنه و کرمه».

آیت الله موسوی اردبیلی که از روز دوشنبه هفته جاری به علت عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود، روز گذشته(چهارشنبه) پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

303/300

کد خبر: 707444

وب گردی

وب گردی