فعالیت 18 هزار خانه بهداشت و 6 هزار پایگاه سلامت برای سلامت مردم

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در جمهوری اسلامی ایران موضوع سواد سلامتی ریشه در فرهنگ ایران دارد، به طوری که بهداشت به عنوان بخشی عمده ای از ایمان تعریف می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نهمین کنفرانس ارتقاء سلامت در شانگهای چین که با موضوع "سواد سلامتی در جمهوری اسلامی ایران" سخنرانی می کرد ضمن پخش فیلمی در این کنفرانس، دستاوردهای کشورمان در زمینه سواد سلامتی را تشریح کرد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: برای پایه گذاری سواد سلامتی در کودکان، کار را از مدارس و با همکاری آموزش و پرورش در خصوص آموزش سرفصلهای بهداشت مواد غذایی، بهداشت محیط، بهداشت فردی و بهداشت منزل آغاز نمودیم.

وی افزود: در سطح دانشگاهها نیز آموزش دروسی مانند بهداشت باروری را برای کلیه رشته های دانشگاهی در برنامه ها گنجانده ایم.

معاون امور اجتماعی با بیان این که در سطح جامعه نیز شهرداریها با اجرای برنامه های متنوعی در سطح هر محله سواد سلامتی را به خصوص در مادران و سالمندان ارتقا داده اند، به فعالیتهای رسانه ای با حمایت شهرداری و حوزه سلامت کشور در برگزاری کمپین های متععد با مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: این کمپین ها با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به مواردی مانند دیابت و فشار خون که سلامتی را به خطر می اندازد ، برگزار شده است.

دکتر ایازی به استقرار خانه های سلامت در محله های شهری و جمع آوری مردم برای آموزش سلامت و تشکیل گروههای محلی در خصوص انجام فعالیتهای مرتبط با سلامت نظیر مشکلات سالمندی، جوانان و کنترل سیگار اشاره کرد و گفت: سواد سلامتی در محله های شهر ارتقا پیدا کرده است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: برای افزایش سواد سلامتی مردم، یک شورای سیاستگذاری سلامت در رسانه ملی کشور( رادیو و تلویزیون) تشکیل شده است که برنامه های متنوعی از جمله تولید و پخش سریال نمایشی بر اساس مطالعات و اولویتهای سلامت را انجام می دهد.

دکتر ایازی تولید و پخش سریال " پریا" در مورد بیماری ایدز را مورد اشاره قرار داد و گفت: پخش این سریال موجب شد مراجعه برای کنترل بیماری ایدز به میزان بیش از 40 درصد افزایش یابد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که در اجرای برنامه جامع کنترل بیماریهای غیر واگیر توسط مراکز جامع سلامت در محله ها، زمینه شناسایی افراد در معرض خطر مانند بیماریهای قلبی و دیابت فراهم شده است، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماریهای غیر واگیر از برنامه های اصلی 18 هزار خانه بهداشت در روستاها، 6 هزار پایگاه سلامت در حاشیه شهرها و کلیه مراکز بهداشتی است.

دکتر ایازی افزود: برای این منظور تمامی افراد بالای 30 سال بر اساس برنامه ایراپن (IRAPEN) بعد از خطرسنجی بیماریهای قلبی و عروقی مورد آموزش مشاوره هدفمند در زمینه های فعالیتهای بدنی ، دخانیات و تغذیه هدفمند قرار می گیرند و آنان کارتهای رنگی قرمز، زرد و سبز که موید سطح سلامت فرد است را دریافت می کنند.

وی در پایان گفت: علاوه بر این اقدمات، آموزش سلامت در مساجد و مدارس و سایر محل های تجمع عمومی جزو وظایف کلیه پرسنل بهداشتی است.

700/701

کد خبر: 707493

وب گردی

وب گردی