واشقانی فراهانی: امنیت کشور در گرو مجهز بودن به علم روز است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه امنیت دفاعی، قضایی و فرهنگی کشوردر گرو مجهز بودن به علم روز است، بیان داشت: آنچه که بسیجیان را در علم از سایر افراد جامعه متمایز می کند پیشتاز بودن در شکستن مرزها است.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم واشقانی فراهانی در مراسم تجلیل از جهادگران عرصه علم و پژوهش، اظهار داشت: امروز اگر قرار است امنیت دفاعی، قضایی و فرهنگی در کشور داشته باشیم این امر در گرو مجهز بودن به علم روز است. آنچه که بسیجیان را در علم از سایر افراد جامعه متمایز می کند پیشتاز بودن بسیجیان در شکستن مرزها بوده است.
واشقانی اظهار داشت: موضوع روزنامه نیچر درباره تقلب علمی فتنه جدید علیه پیشرفت علمی کشور است. با توجه به اطلاعات دقیقی که به سابقه این موضوع دارم این را یک تهدید جدی برای نظام می دانم. چنانچه در سال 2005 مقاله ای با عنوان خیز بلند علمی ایران نوشته شد که در آنجا با اشاره به پیشرفت چشمگیر ایران و سابقه علمی درخشان خودش در گذشته، دو راه را برای جلوگیری از این خیزش علمی نام برد که یکی از آن راهها ایجاد اغتشاش سیاسی و دیگری افزایش تحریم ها بود که متاسفانه هر دو این راهکارها در ایران اجرایی شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص یادآور شد: امیدواریم بتوانیم بحث علمی کشور را به گونه ای بالا ببریم که در مجلات بین المللی جایگاه ویژه ای داشته باشیم. مقام معظم رهبری با توجه به فرمایشات حضرت علی (ع) علم را عامل برتری انسان برشمرد.
وی افزود: امروزه با بحث های پژوهش های کاربردی و بنیادی درگیر هستیم و باید یاد بگیریم که توازن را در هر دو مورد رعایت کنیم. چرا که دین ما دین اعتدال و توازن است. زیرا امروز کشورهایی قدرتمند هستند که در علوم بنیادی حرف اول را می زنند. اما پرداختن به علوم بنیادی بدون توجه به مسائل کاربردی بی فایده است. پرداختن به پژوهش های کاربردی و همچین پژوهش های بنیادی موجب پیشرفت علمی کشور می شود. چنانکه تاکید مقام معظم رهبری هم بر هر دو نوع پژوهش است.
این مقام مسئول در پایان اظهار داشت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم بسیج را تعریف کنم. اما برمبنای فرمایش امام راحل که گفتند ای کاش من یک بسیجی بودم و نشان دهنده ارزش بالای بسیج و بسیجی است و انشاءالله که همه ما بتوانیم با ارزش بسیجی بودن در همان مسیر گام برداریم.
205/200

کد خبر: 707536

وب گردی

وب گردی