اقدامات پیشگیرانه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اعتیاد در یک ماه گذشته

بدون شک پدیده اعتیادبزرگترین معضل اجتماعی است و امروزه به عنوان یکی از دغدغه های مهم خانواده ها و جوامع در دنیا به شمار می رود و در کنار پیامدهای منفی هزینه های اجتماعی و مالی فراوانی برای فرد معتاد ، خانواده و جامعه به همراه دارد. با این همه کارشناسان و متخصصان و جامعه شناسان متفق القولند که پیشگیری حرف اول را در کم کردن و رفع این معضل بزرگ می زند و باید آن را جدی گرفت.

به گزارش ایسکانیوز،یکی از آسیب های اجتماعی که جوامع مدت هاست به آن دچارشده اند ، اعتیاد است و در جهت کاهش و پیشگیری از آن اقدامات بسیاری توسط نهادها و سازمان های مختلف انجام شده است که یکی از آن ها دانشگاه آزاد اسلامی است که با برگزاری همایش های مختلف در این زمینه تمامی تلاش خود را جهت ریشه کن کردن این بلای خانمان سوز انجام داده است.

جدول زیر بیانگر خلاصه سمینارها ، سخنرانی ها، همایش ها و دوره های آموزشی است که در واحد های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی تنها در یک ماه صورت گرفته است:

تاریخ

نام واحد

اقدام پیشگیرانه از اعتیاد

توضیحات

توضیحات مسئولان

4 آذر

ماهشهر

آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه طرح‌های علمی مقابله با مصرف مواد مخدر

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر از آمادگی این واحد برای پیگیری جدی و ارائه طرح‌های علمی برای مقابله با مصرف مواد مخدر در سطح جامعه خبر داد.

رئیس دایره مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی شهرستان با برشمردن علائم فرد معتاد؛ سیگار و قلیان را دروازه ورود به اعتیاد معرفی و تاکید کرد: اعتیاد به افزایش ناامنی‌های اجتماعی چون دزدی و قتل منجر می شود و علاوه بر این، فرد معتاد از سلامت روانی هم برخوردار نخواهد بود که این امر آسیب‌های بسیاری به نهاد خانواده وارد می کند.

4 آذر

شادگان

برگزاری دوره آموزشی جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر

همچنین دوره ای با همکاری اداره بهزیستی شهرستان شادگان با عنوان پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر برای دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان برگزار شد.

در این دوره دانشجویان با انواع مواد مخدر و آسیب‌های جبران ناپذیری که ممکن است به دلیل استفاده از آنها به فرد وارد شود، آشنا شدند. در ادامه این کارگاه افرادی که از بیماری اعتیاد رهایی یافته بودند، از تجربیات و سختی های خود در دوران اعتیاد برای دانشجویان صحبت کردند.

3 آذر

بوکان

سمینار پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر

بخشدار مرکزی بوکان نقش دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاداسلامی را در پیشگیری از اعتیاد افراد جامعه به ویژه جوانان بسیار موثر دانست.

محمد یزدان پناه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان نسبت به سایر اداره‌ها و دانشگاه‌ها این شهرستان در برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و همایش‌ها با شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بوکان همکاری بسیار خوبی داشته است.

27 آبان

زنجان

همایش پیشکیری از سوء مصرف مواد مخدر

همایش پیشکیری از سوء مصرف مواد مخدر ظهرامروز در قالب کارگاه دو ساعت با سخنرانی سحر اسماعیلی دکتری تخصصی مواد مخدر در سالن آمفی تئاتر علامه طباطبایی دانشگاه آزاد زنجان برگزار شد.

سحر اسماعیلی در این باره گفت: اعتیاد یعنی وابستگی به مواد آسیب رسان و وابستگی هم یعنی تمایل شدید فرد به ادامه مصرف یک ماده واین وابستگی جزوه اصلی ترین اثرات سوء مصرف مواد مخدر است که تشدید کننده تمام آسیب های جسمی وروانی مصرف مواد مخدر می باشد.

25 آبان

کرمان

برگزاری همایش شناخت پدیده اعتیاد و روش مقابله با آن

سخنرانی علمی شناخت پدیده اعتیاد و روش های مقابله با آن روز گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار شد.

مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با توجه به شناختی که نسبت به پدیده اعتیاد و شیوع آن در قشر جوان جامعه پیدا کرده ، برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی اقدام به برگزاری جلساتی برای عموم مردم کرده است.

24 آبان

لاهیجان

سخنرانی اعتیاد مرگ دوستی هاست

این مراسم با سخنرانی کارشناس ارشد اداره بهزیستی و مدرس گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدلاهیجان، آقای پیمان انصاری، روز دوشنبه ۲۴ آبان در سالن خواجه نصیراین واحد دانشگاه برگزار شد.

دراین نشست، عوامل بروز اعتیاد درجوانان، نقش خانواده و دوستان درجلوگیری مورد بحث وبررسی قرارگرفته و انواع مواد مخدر معرفی و عوارض استفاده ازآن برای مدعوین بیان شد. این نشست با مشارکت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، اداره بهزیستی شهرستان و معاونت پیشگیری از اعتیاد استان گیلان برگزار شد.

11 آبان

میانه

برپایی نمایشگاه اعتیاد و آسیب های اجتماعی

این نمایشگاه از سوی معاونت دانشجویی و وفرهنگی، دفتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و با همکاری واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان، مؤسسات خانه مهر اندیشان، فرصت سبز و دهکده رهایی در طبقه همکف این واحد دانشگاهی برپا شد.

در این نمایشگاه دو روزه ، دانشجویان و بازدیدکنندگان با پوستر، بروشورهای متنوعی با مطالب خطرات احتمالی مواد مخدر و عواقب ناشی از آن، عکس هایی با مضمومن اعتیاد و مواد مخدر، پلاکاردهای نصب شده در محوطه دانشگاه حاوی مطالب تخصصی برای خانواده ها آشنا شدند.در بخشی از این نمایشگاه، فیلم های مستند با موضوع مواد مخدر موجود در جامعه و عواقب ناشی از آن، چگونگی آلودگی، دشواری ها و سختی ها و نابسامانی های معتادین، برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمد.

20 آبان

پیرانشهر

برگزاری سمینار با موضوع اعتیاد

این مراسم با حضور دکتر رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی ، دکتر حاتم معروف رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیرانشهر جهان پهلوان سیامند رحمان، جمعی از مسئولان شهرستانی، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

رسول خضری گفت: دشمنان دیرین ما همواره سعی دارند تا نسل جوان ما را مورد هدف خود قرار دهند و با ترویج انوع مواد مخدر و اعتیاد آور هویت اصیل ما را بعنوان یک ایرانی زیر سؤال ببرند که در راستای خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان لازم است از نظر فرهنگی در جامعه کار کرد چرا که تا بحث فرهنگ سازی حل نشود بسیاری از مشکلات جامعه در حوزه های مختلف همچنان پابرجا خواهند ماند.

8 آبان

کهنوج

نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی

چهارمین اجلاس استانی نماز با موضوع نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی و با حضور مسئولین استان کرمان و با با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در سالن اجتماعات بصیرت واحد کهنوج برگزار شد.

مهندس علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان گفت: اقدامات پیشگیرانه‌ای که در بحث اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس و موسسات آموزشی صورت گرفته موجب کاهش معضلات آن شده و بالطبع اقامه نماز و شناساندن آن می‌تواند کمک شایانی در تسریع کاهش اثرات آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

5 آبان

اسلامشهر

صدور مجوز تاسیس 2مرکز تحقیقات کشت های تلفیقی و سوء مصرف مواد و اختلالات

طی مجوزهای صادره از سوی معاونت پژوهش و فنآوری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر مجوز تاسیس دو مرکز تحقیقات کشت های تلفیقی و سوء مصرف مواد و اختلالات رفتاری را دریافت کرد.

دکتر معصومه سهرابی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: رسالت این مرکز، توسعه و بکارگیری دانش بشری درزمینه علم اعتیاد و انجام پژوهش های کاربردی و بنیادی در جهت ارائه راه کارهای مناسب برای کنترل سوء مصرف مواد اعتیادآور، تربیت نیروی انسانی متخصص و محقق در زمینه اعتیاد، ارائه مشاوره های تخصصی به سازمانها و مراکز برنامه ریز و همچنین سیاستگذاری در مورد فعالیتهای مرتبط با کاهش تقاضای مواد است.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی

700/701

کد خبر: 707575

وب گردی

وب گردی