نرگس آبیار: کارگردانان معتقدند باید فیلمساز مولف باشند

نرگس آبیار درباره علاقه کارگردانان ایرانی به مولف بودن در سینمای ایران، گفت: کارگردان ها در این سال ها معتقدند که باید فیلمساز مولف باشند و مولف بودن را با نوشتن فیلمنامه اشتباه گرفته اند و بسیاری از فیلمسازها فکر می کنند که اگر خودشان نویسنده فیلم باشند شاید به نوعی فیلمساز مولف به حساب آیند.

نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان سینما که پیش از روی آوردن به ساخت فیلم سینمایی در زمینه نوشتن رمان فعال بوده است، او سه فیلم سینمایی در کارنامه فیلمسازی خود دارد؛ فیلم «نفس» آخرین ساخته آبیار هم اکنون بر پرده سینماها در حال اکران است، نرگس آبیار «نفس» را بر اساس رمانی به همین نام ساخته است که همزمان با نمایش فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

آبیار در گفت و گو با ایسکانیوز، درباره دلایل اقبال کم فیلمسازان به اقتباس از رمان در سال های گذشته، گفت: ادبیات در بیست سال گذشته بسیار مغلغ، فرم گرا و فرم زده شده است و نویسندگان به نوعی مغلغ گویی روی آوردند که این موضوع باعث شده که اقتباس در سینما با مشکل روبه رو باشد زیرا ما در سینما با مساله برگشت سرمایه مواجه هستیم و سینما نیازمند پول و هزینه است به همین دلیل سینماگر نمی تواند هر موضوعی را انتخاب کند.

وی افزود: ادبیات فقط یک کاغذ و قلم لازم دارد، شاید نویسنده ای بگوید من نان خشک می خورم و رمان می نویسم اما در سینما وضعیت به این شکل نیست و فیلمساز مجبور است به مساله بازگشت سرمایه فکر کند و در نتیجه سینماگر نمی تواند به دنبال داستان های آوانگارد و فرم زده باشد زیرا در داستان هایی که فرم بر محتوا ارجحیت دارد مردم از آنها استقبال نمی کنند.

او ادامه داد: مشکل دیگر در موضوع اقتباس سینمایی، خود نویسندگان هستند که گاهی فیلمسازان را اذیت می‌کنند و وقتی فیلمی با اقتباس از رمان آنها ساخته می شود می گویند؛ فیلم تولید شده با داستانی که من نوشته ام فاصله دارد، من این موضوع را قبول ندارم به این دلیل که به هر حال هر فیلمی که ساخته می شود از فلیتر ذهنی کارگردان عبور می کند و در واقع بخشی از تالیف بر عهده کارگردان است.

آبیار درباره وضعیت کارگردانی در سال های اخیر و تمایل آنها به اقتباس سینمایی، گفت: کارگردان ها هم در این سال ها معتقدند که باید فیلمساز مولف باشند و مولف بودن را با نوشتن فیلمنامه اشتباه گرفته اند و بسیاری از فیلمسازها فکر می کنند که اگر خودشان نویسنده فیلم باشند شاید به نوعی فیلمساز مولف به حساب آیند که این به نظر من به معنای فیلمساز مولف نیست زیرا سینماگر مولف، ساختار شکنی و مولفه های یک فیلم پیشرو را باید در نوع کارگردانیش داشته باشد و لزوما به این معنا نیست که مولف بودن را در نوشتن فیلمنامه داشته باشد.
کارگردان «نفس» در پایان، اظهار داشت:چیزی به نام فیلم شخصی را در سینما نشنیده ام و بی معنی است چون در سینما گردش سرمایه وجود دارد و هزینه تولید فیلم حتما باید برگرد و در هر صورت مردم برای دیدن فیلم باید به سالن های سینما بروند زیرا فیلمساز، اثرش را برای نگهداری در گنجه نمی سازد و برای دیده شدن آن را تولید می کند، در واقع ماجرای «هنر برای هنر» مصداق زیادی در سینما ندارد.

500501

کد خبر: 707794

وب گردی

وب گردی